امامزاده‌ها، قرارگاه فرهنگی کشور هستند
امامزاده‌ها، قرارگاه فرهنگی کشور هستند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر تقویت مبانی فرهنگ در جامعه ، گفت: امامزاده‌های واجب التکریم در سراسر کشور، مرکز و قرارگاه فرهنگی کشور هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در محل امام زاده سید ابراهیم تبریز ، گفت: دهه‌ی کرامت که مصادف با آغاز ماه ذی القعده و از روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا روز ولادت امام هشتم (ع) است، را باید عزیز و محترم بداریم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایسنا ، وی با بیان این‌که کرامت به معنای تکریم و احترام است، افزود: پس از ذی القعده، ماه‌های حرام آغاز می‌شود که با توجه به این‌که حرام به معنای محترم شمردن است باید احترام را در طول این چهار ماه حرام، هرچه بیشتر حفظ کنیم.

وی ادامه داد: دهه کرامت، دهه تکریم است که فرصت مناسبی را برای تشریح سیره ائمه معصومین (ع) فراهم می‌کند و باعث ایجاد پیوند و ارتباط مستحکمی بین جوانان و نوجوانان با قرآن و ائمه معصوم (ع) می‌شود.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: این دهه پربرکت، فرصتی برای تبیین فرهنگ قرآنی و درک معارف اهل بیت (ع) است؛ در این طول این روزها باید به دنبال افزایش محبت مردم نسبت به اهل بیت (ع) باشیم تا محبت دوست داران اهل بیت (ع) در بین مردم بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که دهه کرامت، ریشه اعتقادی و فرهنگی در بین مردم دارد، اظهار کرد: این دهه، فرصت خوبی برای تبیین و ترویج معارف دینی است تا از طریق علاقه قلبی شیعیان و به خصوص ایرانیان عزیز نسبت به امام رضا(ع) به ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های موجود، سنت و سیره این بزرگان را جزو اهداف و اولویت‌های خود قرار دهیم.

وی با بیان این‌که دهه کرامت، فرصتی را برای حوزه فرهنگی و دینی فراهم می‌کند، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند و در راستای تقویت پیوند بین نسل‌ها و تقویت بزرگی و بزرگ منشی در جامعه اقدام کنند.

لازم به ذکر است ، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز افزود: دهه کرامت فرصتی برای یادآوری انسانیت و هم‌چنین تبیین جایگاه ارزشمند زن در سیره اهل بیت (ع) به دلیل قرار گیری ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) در این دهه، است.

وی با اشاره به اهمیت تکریم جایگاه زن در دنیای کنونی، متذکر شد: دنیای به اصطلاح توسعه یافته غرب از زنان به عنوان ابزار استفاده کرده و موجب تنزل مقام آن‌ها می‌شود از این رو باید در این دهه، به مقام زن توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم افزایش بصیرت دینی و دوری از ناپاکی‌ها در جامعه اسلامی، این دهه، فرصت مناسبی برای افزایش تقوا و بصیرت دینی است.

حجت السلام آل هاشم گفت: دهه کرامت، فرصتی مناسب برای بررسی بیشتر مبانی اعتقادی و اخلاقی است تا با شخصیت‌های اهل بیت (ع) هرچه بیشتر آشنا شویم؛ خوشبختانه وجود دو مرقد مطهر امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) در ایران اسلامی، منشا برکات بسیاری بوده که باید از این فرصت مهم نهایت بهره را برد.

وی دهه کرامت را فرصتی برای بازنگری جوهر وجود انسان دانست و افزود: این روزها، زمان شناخت واقعی انسان، تمرین بخشندگی و کمک به دیگران است؛ در این ایام خجسته و مبارک اما در کنار ایجاد شور و نشاط معنوی، زمینه و فرصت ارزنده‌ای است تا سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) را در جامعه تبیین کنیم.

وی ادامه داد: باید با تبیین و ترویج بیش از پیش آموزه‌های رضوی و معارف غنی فاطمی در این جامعه اسلامی نهایت بهره را ببریم چرا که این دهه یک فرصت برای پویایی فعالیت‌های فرهنگی است و دستگاه‌های فرهنگی استان و کشور باید از این فرصت، نهایت استفاده را ببرند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی متذکر شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان باید توجه وافری به امامزاده‌ها در راستای ترویج فرهنگ اسلامی داشته باشد، زیرا در هر شهر، مردم با اعتقادات خاصی به این اماکن مقدس رفت و آمد می‌کنند که باید از این موقعیت استفاده کرد.

وی با قدردانی از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در راستای اقدامات فرهنگی و اجتماعی، افزود: امامزاده‌های استان اکنون فعالیت‌های فرهنگی خوبی انجام می‌دهند اما این فعالیت‌ها باید در امامزاده‌ها گسترش یابد و در ایام و مناسبت‌های مذهبی تبدیل به تبلیغ فرهنگی شوند.

وی در خاتمه گفت: دهه کرامت فرصتی برای ارتباط قلبی با حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و کمک و دستگیری از اقشار ضعیف جامعه است؛ امیدواریم تا خداوند همه ما را در این دنیا جزو زائران واقعی و حقیقی قرار دهد و در دنیای دیگر از شفاعت ائمه اطهار (ع) بهره مند کند.