بارش در آذربایجان‌شرقی ۲۴ درصد افزایش یافت
بارش در آذربایجان‌شرقی ۲۴ درصد افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایرنا علی دولتی مهرا افزود: میانگین بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری ( اول مهر تا ۱۷ آبان) بیش از ۳۲ میلی‌متر به ثبت رسیده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲۶ میلی متر ثبت شده بود. […]

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایرنا علی دولتی مهرا افزود: میانگین بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری ( اول مهر تا ۱۷ آبان) بیش از ۳۲ میلی‌متر به ثبت رسیده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲۶ میلی متر ثبت شده بود.

وی یادآوری کرد: در ۲ روز گذشته ( جمعه و شنبه) مجموع بارش در ۲۲ شهرستان استان حدود ۲۱۸ میلی متر بود؛ در واقع به طور میانگین در این مدت حدود ۱۰ میلی متر در هر شهرستان بارش روی داده که بیشترین میزان بارش از خسروشهر با ۳۷.۲ میلی متر و کمترین از بناب با ۹ دهم میلی متر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۶.۲ میلی متر، معادل ۱۶ درصد کاهش یافته است، گفت: به طور میانگین در طی این مدت در بلندمدت حدود ۳۸ میلی متر بارندگی در استان روی داده بود.

دولتی مهر، با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۱.۳ درصد آب سال آبی جاری تامین شده است، ادامه داد: میانگین بارش یک سال آبی کامل در استان ۲۸۴.۸ میلی متر ثبت شده است.

وی اظهار داشت: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان ورزقان به میزان ۵۷.۶ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان بناب به میزان حدود ۴.۷ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در ورزقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد معادل ۲۶.۷ میلی متر افزایش و در بناب ۴۸.۵ درصد معادل ۴.۵ میلی متر کاهش یافته است.

دولتی مهر، با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری ۳۶.۴ میلی متر است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در این شهرستان ۲۲.۹ میلی متر بوده که نشان از افزایش ۵۹.۱ درصدی بارش در این شهرستان است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.