با توجه به حوزه علم و فناوری استان می توان برای جوانان اشتغال زائی کرد/ گوشی پزشکی دیجیتال را جهت کاهش ابتلا به کرونا را طراحی کردم/مسئولان شهرستان از نخبگان بومی بناب حمایت کنند/ بیش از 10 افتخار مهم علمی را برای شهرستان بناب و استان به دست آورده ام
با توجه به حوزه علم و فناوری استان می توان برای جوانان اشتغال زائی کرد/ گوشی پزشکی دیجیتال را جهت کاهش ابتلا به کرونا را طراحی کردم/مسئولان شهرستان از نخبگان بومی بناب حمایت کنند/ بیش از 10 افتخار مهم علمی را برای شهرستان بناب و استان به دست آورده ام
جعفر آقا زاده اهل شهرستان بناب پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با تحریریه صدای بناب در خصوص موفقیت ها و اختراعات در حوزه پزشکی و انتظاراتش از مسئولان صحبت کرد.

جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی، دانشگاه  علوم پزشکی تبریز اهل شهرستان بناب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، در خصوص اختراعات جدید خود گفت:  گوشی پزشکی دیجیتال و ده ها اختراع دیگر در حوزه دانش بنیان را طراحی و تولید کرده ام تا در رشد و آبادانی کشور عزیزمان موثر عمل کرده باشم.

صدای بناب/ ابتدا خودتان را معرفی کنید

جعفر آقازاده هستم متولد 1364 روستای علی خواجه از توابع شهرستان بناب دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی پزشکی بیوالکتریک دانشگاه تبریز

پژوهشگر پارک علم و فناوری استان از سال 1386لغایت 1399

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز 1396لغایت 1399

پژوهشکر مرکز رشد منطقه آزاد ارس

مدیر مرکز رشد مهندسی پزشکی شهید باکری

فعالیت خود را در چه حوزه و از چه زمانی آغاز کرده اید؟

فعالیت اینجانب از سال 1384 همزمان با دوران دانشجویی در دانشگاه با گروه رباتیک دانشکده فنی مهندسی شروع شد.

در ابتدا با افراد با تجربه در اتاق پروژه دانشگاه شروع به یادگیری قطعات و نرم افزارهای تخصصی مهندسی برق نمودم بعد از یادگیری در ادامه شروع به نحوه ساخت و طراحی دستگاه های الکترونیکی و روباتیکی نمودم.  و همزمان با دستگاه های متعدد در رشته مهندسی برق آشنا شدم. با طراحی روبات تعقیب خط ویژه در مسابقات روباتیک کشور در قزوین رتبه 5ام کشوری را کسب کردیم که انگیزه برای ادامه فعالیت های دیگر را دو چندان نمود.

اولین محصول دتکتور نشتی گاز به صورت شبکه ای بود که در صورت نشتی گاز می توانست آژیر را فعال کند و توسط شیر برقی  ورودی گاز ساختمان را قطع نماید و به 4 نفر از اعضای خانه به ترتیب زنگ بزند و با فن تهویه ساختمان را تهویه نماید. این محصول با حمایت شورای شهر وقت تبریز نمونه سازی و تجاری سازی شد و دانش فنی محصول با موافقت طرفین واگذار شد.

شنیده شده در اشتغال زایی جوانان موفق بوده اید/ لطفا توضیح بدهید

در اجرای هر طرف فناورانه در مرحله اول 3 الی 5 نفر به عنوان محقق بر روی پروژه کار می کنند و اگر پروژه با موفقیت به سرانجام برسد. در مرحله تجاری سازی و تولید هر طرح فناورانه می تواند به بیش 20 نفر ایجاد اشتغال کند. در ایجاد اشتغال همه سازمان ها و دانشگاهها برای رونق کسب و کار دخیل می باشند دانشگاه باید مرکز علم اموزی و تخصص باشد و در کنارآموزش به پژوهش هم اهمیت بدهد تربیت جوان متخصص و کاربلد می تواند در ایجاد کسب و کار تاثیر زیادی داشته باشد. ولی متاسفانه دانشگاهها ان طور که باید  به وظیفه خود عمل نمی کنند در هنگام جذب و استخدام مهندس فارغ التحصیل دانشگاهی اکثر فارغ التحصیلان به مهارت های فردی و کاری آشنا نیستند و نمی توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. لذا ایجاد ساز و کار های مناسب برای اموزش دانشجویان و مهارت اموزی برای مهندسان دانشجو در کارگاهها و ازمایشگاههای تخصصی دانشگاه به جد دنبال شود.

 

اکثر محققان کشور در بازارسازی محصولات خودبا مشکل روبرو هستند شما چگونه محصول خود را به بازار می رسانید

اگر محصولی قبل از شروع مراحل تحقیق و ساخت توسط تیم پژوهشی نیاز سنجی شود و مشاوره های لازم انجام  شود و اگر طرح متناسب با نیاز های جامعه ارایه شود مطمنا در تجاری سازی محصول مشکل خاصی پیش نمی آید البته کیفیت محصول و خدمات پس از فروش و نحوه ارایه در بازار می تواند به فروش و بازاریابی کمک بکند. با توجه به اینکه محصولات ما در حوزه درمان و بهداشت و تجهیزات پزشکی است لذا بازاریابی با سایر محصولات متفاوت خواهند بود. فروش محصولات پزشکی با توجه به اینکه مشتری حاص خود را دارد لذا توسط شرکت در جمع متخصصان مربوطه در سمینارهای تخصصی ارایه می شود و کانال های تبلیغاتی و فضای مجازی هم برای فروش و تجاری سازی استفاده می شود. برای فروش بهتر هم از متخصص فروش و بازاریابی جهت نتایج بهتر مشاوره های لازم اخذ می شود.

محصول جدید خود را نام ببرید

محصول جدید طراحی شده دستگاه فوتوتراپی برای درمان بیماران افسرده و دستگاه هلمت برای تحریک سلول های عصبی – دستگاه تفکیک زباله های بیمارستانی

در مورد طراحی  گوشی پزشکی دیجیتال در کاهش ابتلا به کرونا که توسط شما انجام شده است، بگویید

گوشی‌های پزشکی مدت زیادی است که در مراکز درمانی و مراقبت از بیماران به عنوان وسیله‌ای برای تشخیص صدای قلب و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با پیشرفت تجهیزات درمانی،گوشی‌های پزشکی هم مورد توجه متخصصان قرار گرفته؛ برای تشخیص کارآمد و دقیق‌تر صدا، گوشی‌های پزشکی دیجیتال به طور پیشرفته برای رفع نیازهای عصر مدرن پزشکی ارایه شده است. این پیشرفت‌ها شامل ذخیره صدا، کاهش نویز و کاهش صدای محیط، انتقال صدا و پردازش سیگنال صدا و استفاده از الگوریتم پردازش صدا برای تشخیص دقیق بیماری به کار می‌رود.

با وجود این پیشرفت‌ها، تغییر وضعیت دنیای امروزی درحال پیشگیری از بیماری‌های عفونی، به ویژه در پی همه‌گیر بودن ویروس کرونا، باعث شده است که بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی، علاقه زیادی به گوشی‌های پزشکی الکترونیکی داشته باشند لذا بنده با همکاری سرکار خانم سمیه ماکویی این دستگاه را اختراع و تولید کردیم.

 آیا از زمانی که فعالیت خود را شروع کرده اید مسئولان ازشما حمایت کرده اند؟

حمایت سازمان ها وادارات مربوطه مطابق دستورالعمل انجام می گیرد. سازمان هایی مانند مراکز رشد پارک های علم وفناوری دانشگاه ها، حمایت های خوبی برای رشد وتجاری سازی محصولات انجام دادند ولی بنیاد ملی نخبگان وبرخی از سازمان ها که می توانستند باحمایت های مادی ومعنوی خود در به ثمر نشستن ایده فناورانه کمک بکنند کمک نمی کنند لذا فناور می بایست با تمام مشکلات موجود  باهزینه های شخصی اهداف خود را پیش ببرد.

از مسئولان استان وشهرستان در حمایت از این حوزه وایجاد اشتغال برای جوانان چه درخواستی دارید؟

ایجاد بستر مناسب برای حمایت از فناوران سازمان دهی فناوران ونخبگان علمی وحمایت از طرح های فناورانه که نیازمندکه نیاز مبرم جامعه امروزیست.

از زمان شیوع ویروس کرونا چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

 تولید ماسک تنفسی فیلتر دار در سه مدل فیلتردار کربنی و فیلتر دار ساده و پارچه ای

تولید محلول ضد عفونی دست  پایه الکلی 75 درصد

تولید محلول ضد عفونی سطوح 2.5 دردص و 5 درصد

تولید ژل ضد عفونی دست

اجرای مراحل ساخت دستگاه منتیلاتور

با توجه به موانعی که در جامعه وجود دارد آیا موفقیت های شما تحت پوشش حمایت های مالی خانواده صورت گرفت؟

با توجه به اینکه حمایت های خانواده جهت ادامه تحصیل و هزینه های تحصیل خلاصه شده بود لذا بیش تر از طریق طرح های تحقیقاتی و دریافت حمایت های مرکز رشد می باشد.

 

برای اینده چه برنامه ای دارید؟

ایجاد خط تولید تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و نور درمانی در منطقه آزاد ارس

ایجاد خط تولید محلول ضد عفونی دست و سطوح به صورت مکانیزه

ایجاد کلنیک نوردرمانی و اپتیک و لیزر با محصولات ساخت داخل

از افتخاراتی که به دست اوردید میتوانید نام ببرید؟

کسب عنوان پژوهشگر برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

کسب عنوان جوان نمونه و برتر استان آذربایجان شرقی

کسب پژوهشگر برتر استان آذربایجان شرقی

کسب فناور برتر استان آذربایجان شرقی

کسب عنوان مهندس نمونه استان

کسب رتبه دوم پژوهش در جشنواره دانشجویان کشور

برگزیده المپیاد اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی در بخش نوآوری

کسب عنوان جوان کار آفرین کشور

نویسنده برتر مقاله پانزدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران

رتبه اول اختراعات استان در جشنواره دانشجویی در سال های 86-87-88

انتهای پیام/ امید مردم خواه