بسیاری از نمایندگان و کارشناسان دلسوز بورس، چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کردند/ وظیفه دولت جبران زیان مردم نیست
بسیاری از نمایندگان و کارشناسان دلسوز بورس، چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کردند/ وظیفه دولت جبران زیان مردم نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بروز برخی نگرانی‌ها در خصوص دورنمای سرمایه‌گذاری در بورس از دولت می‌خواهد از ارتکاب تصمیماتی که اعتماد عمومی به بازار سرمایه را دچار خدشه می‌کند، پرهیز کند. محمد باقری همچنین تاکید می‌کند که کمیسیون اقتصادی مجلس روز یکشنبه موضوع نوسان اخیر بورس را روی میز ارزیابی‌هایش قرار خواهد داد تا راهکاری برای پایان دادن به ضرر و زیان سهامداران خرد بیابد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، نماینده مردم بناب در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر بررسی نوسانات بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: همانطور که مجلس و کمیسیون اقتصادی تا به امروز برای بررسی موضوع بورس، جلسات مختلفی با حضور مسئولان دولتی از جمله دژپسند وزیر اقتصاد و قالیباف اصل و… برگزار کرده و پیگیر بحث بورس بوده، بعد از بروز نوسانات اخیر و نزول شاخص بورس هم این پیگیری‌ها را با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد تا مردم و سرمایه‌های خرد بیشتر از این متضرر نشوند و سرمایه‌هایشان با آسیب روبه رو نشود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: قبل بروز این نوسان‌ها البته، بسیاری از نمایندگان و کارشناسان دلسوز نسبت به دورنمای بورس هشدار داده بودند و چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کردند. اینکه بورس بدون اینکه بسترهای لازم فراهم شده باشد و زیربنای تولیدی کشور مهیا باشد، چنین اعداد و ارقامی را از رشد فزاینده ارائه کند غیر واقعی بود و به نظر می‌آمد که سهامداران یک چنین نزولی را در ادامه تجربه کنند. اما اینکه برخی تصمیم‌سازی‌های اجرایی و مدیریتی این روزند نزولی را تشدید کرده باشد موضوعی است که باید از منظر تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

باقری در پاسخ به این پرسش که بهرحال دامنه وسیعی از اقشار کمتربرخوردار هم دارایی خود را وارد بورس کرده‌اند، برای جلویگری از اتلاف این سرمایه‌ها چه باید کرد؟ گفت: در شرایط فعلی که این اتفاق رخ داده، اولا باید تلاش شود تا دامنه آگاهی‌های عمومی در خصوص بورس افزایش یابد و سهامداران را به مهارت‌های لازم برای فعالیت در چنین بازاری مجهز کنیم. اینطور نشود که با چند ساعت کلاس، فرد تصور کند که می‌تواند وارد بورس شود و در برابر بازارسازی‌ها و بازارگردانی‌ها و… از اموال خود محافظت کند. مردم باید بدانند که فعالیت در بورس نیازمند مهارت‌های علمی و عملی است. این مهارت باید توسط دولت در اختیار مردم قرار داده شود.

او در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر مردم باید بدانند، نوسان طبیعت بورس است و نباید نگران باشند، یک روز سود است و یک روز ضرر، یک دوره شاخص‌ها به سمت اوج گرفتن هستند و دوره دیگر شاخص‌ها نزول می‌کنند. به نظر می‌رسد سهامداران باید صبر کنند، بدون تردید بورس هم در طول ماه‌های آینده و هم در طول سالهای آینده روزگار بهتری خواهد داشت.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش تصمیم‌سازی‌های اجرایی در بهبود وضعیت بورس گفت: نکته مهم در شرایط فعلی این است که دولت سیاست‌های خود درباره بورس را شفاف اعلام کند، اینکه هر روز سیاست تازه‌ای در بورس اعلام شود و بورس را در یک آزمون و خطای مستمر قرار دهند، باعث می‌شود تا بازار سرمایه کشورمان قوام و دوام لازم را پیدا نکند. باید یک راهبرد مشخص را اعلام کنند و به سرمایه‌گذاران این پیام را بدهند که بازار سرمایه برنامه و ثبات لازم را دارد و می‌شود بر روی چشم‌انداز آتی آن حساب باز کرد.

نماینده مردم بناب در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: مردم، رسانه‌ها و فعالان اقتصادی باید بدانند که طی چند ماه آینده سیاست کلی دولت در خصوص بازار سرمایه چه خواهد بود و بر اساس چه مکانیسمی اجرایی می‌شود. ضمن اینکه زمانی که این سیاست‌های اجرایی اعلام می‌شود دیگر نباید تغییری در آن ایجاد شود تا ثبات در بازار سرمایه بیشتر شود. زمانی که روند تصمیم سازی های دولت ثبات لازم را نداشته باشد و برخی ناهماهنگی‌های اجرایی و مدیریتی در بازار سرمایه همچنان ادامه داشته باشد، شاهد افزایش شایعات و گمانه‌زنی‌هایی خواهیم بود. این آشفتگی‌ها در نهایت به اموال عمومی مردم آسیب می‌زند، ضمن اینکه اعتماد عمومی به بازار سرمایه را نیز خدشه‌دار می‌کند.

باقری با اشاره به نقش مخرب سوداگران در بازار سرمایه و ضرورت مهار این کلونی‌های سوداگرانه گفت: واقع آن است که در بازار سرمایه افراد حقیقی و حقوقی وجود دارند که تلاش می‌کنند از آشفتگی‌های بازار و کم اطلاعی سهامداران سوءاستفاده کنند و برای خود سودهای کلان و هنگفتی را متصور می‌شوند. ابزار کسب این سود کلان هم سرمایه‌های مردمی است که دارایی خود را با هدف سود بیشتر وارد بازار سرمایه کرده‌اند و اطلاع لازم از پیچ و خم‌های بازار سرمایه را نیز ندارند. باید در برابر این کلونی‌های سوداگرانه، نظارت‌ها تقویت شوند تا سرمایه مردم اسیر این نوع سودجویی‌ها نشود.

این نماینده در پاسخ به این پرسش که آیا این توقع که دولت سود و زیان مردم در بازار سرمایه را به نوعی جبران کند، دیدگاه درستی است؟ گفت: همانطور که می‌دانید دولت قادر به جبران ضرر و زیان مردم نیست، بازار سرمایه قواعد خاص خود را دارد و سود و زیان هم در آن وجود دارد. نقش دولت اما هدایت بازار به سمت ثبات بیشتر است. نقش دولت افزایش آگاهی‌های عمومی است. نقش دولت اتخاذ تصمیماتی است که در نهایت منجر به بهبود فضای کسب و کار و رشد بازارها شود. نباید به گونه‌ای عمل شود که مردم تصور کنند دولت برای جبران کسری بودجه، نقدینگی عمومی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرده و حالا که مشکل کسری بودجه‌اش را حل شده، بازار سرمایه را به حال خودش رها کرده است.