بی‌ثباتی قیمت‌ها و اقتصاد شرطی، کمر مردم را شکسته است
بی‌ثباتی قیمت‌ها و اقتصاد شرطی، کمر مردم را شکسته است
نماینده مردم بناب در مجلس گفت: امروزه با معضلات اقتصادی مواجه هستیم و گرانی و تورم و عدم ثبات قیمت‌ها و اقتصاد شرطی، کمر همه مردم ایران را شکسته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از  خبرگزاری ملت محمد باقری بنابی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه، 25 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان، خطاب به هیئت رئیسه، نمایندگان و نخبگان ایران اسلامی، گفت: در آستانه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب خطوط کلی آن را ترسیم کردند نیازمند طرحی نو هستیم و مشکلات موجود تردیدی در این امر باقی نمی گذارد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر انسانی و هر نظام سیاسی نیاز به تحول و تجدید نظر دارد تا بتواند به قول مولایمان علی امیر المومنین (ع) فرزند زمانه خود باشد. در حالی وارد گام دوم انقلاب میشویم که تجربه ارزشمند چهل سال حکومت و اداره کشور را پشت سر خود داریم، تجربه ای چهل ساله که می تواند در سال های آینده درس های بزرگی در اختیار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: در میان درس های مهمی که باید از چهل سال گذشته یاد بگیریم موضوع و مقوله تصمیم گیری جمعی در اداره کردن کشور است. واقعیت این است که تجربه مردم سالاری دینی تجربه جدیدی در تاریخ ماست که با درایت و تیز بینی امام (ره) بنیان گذاشته شد و به دست خلف صالح ایشان بسط و گسترش یافت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: رکن اصلی این نوع نظام سیاسی تصمیم گیری جمعی بعد از مشورت و رایزنی ها و بررسی های مختلف در داخل حکومت و نیز در ارتباط مردم با حکومت است. اما اتخاذ تصمیم های جمعی الزامات خاص خود را دارد و نه تنها نیازمند توجه به ابعاد مختلف یک موضوع و نیز نظرات متخصصان امر است بلکه لازم است تصمیم درست را در زمان درست بگیریم و تعلل و کوتاهی نکنیم.

باقری بنابی افزود: تصمیم های مرتبط با معضلات اقتصادی زمانی ارزشمند است که مانع تبدیل معضل به بحران شود. تصمیم درست اگر در زمان درست و به موقع گرفته نشود نوشداروی پس از مرگ خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان، گفت: همه ما در این خانه ملت جمع شده ایم تا به وکالت از مردم و کسانی که به ما رأی داده اند هم درست تصمیم بگیریم و هم پیش از فوت وقت تصمیم مؤثری بگیریم.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارتباط مستقیم و بی واسطه با مردم باعث میشود مشکلات آن ها را نه از طریق فضاهای مجازی و اتاق های دربسته بلکه بدون واسطه درک کنیم. مردم مدام و صادقانه از ما می پرسند آن بالا چه خبر است؟ چرا تصمیم های لازم گرفته نمی شود؟ در پس این حرف ساده درس های بزرگی نهفته است. امروز و در مجلس یازدهم و در آغاز چهل سالگی دوم انقلاب باید تصمیم های بزرگی بگیریم، تصمیم هایی که ای بسا در نگاه اول دشوار و حتی ناممکن جلوه می کنند.

وی ادامه داد: امروز همه ما اذعان داریم با معضلات اقتصادی مواجه هستیم. گرانی و تورم و عدم ثبات قیمت‌ها و اقتصاد شرطی، کمر همه مردم ایران را شکسته است. اما در عین حال می دانیم این معضلات فقط ریشه در خود اقتصاد ندارد بلکه در همان حال نشأت گرفته از حوزه های دیگر هم هست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: منابع تولید نابرابری اقتصادی همچنان وجود دارند و در چنین شرایطی مبارزه با فساد، مبارزه با معلول ها و نه علت ها است. اگر تصمیم های مرتبط با اجرای اصل 44 و خصوصی سازی درست و به موقع اتخاذ میشد ای بسا بخشی از مشکلات کنونی وجود نداشت. نه تنها در اقتصاد بلکه در جاهای دیگر هم تصمیم های غیر تخصصی، تصمیم های دیرهنگام، تصمیم های محدود بی توجه به مصلحت و خیر جمعی آسیب زا بوده است.

باقری بنابی افزود: اجازه دهید به مورد قانون انتخابات اشاره کنیم. سالهاست دلسوزانی از نهادهای مختلف می گویند قانون فعلی انتخابات محل اشکال است، تا جایی که تبعات آن حتی در بررسی اعتبارنامه نمایندگان دامن گیر مجلس است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همگان به ضرورت اصلاح قانون انتخابات اذعان دارند چرا در تصمیم گیری تأخیر داریم و کشور و نظام و مردم را از این بابت متضرر می کنیم؟ به نظرم تا زمانی که قانون انتخابات اصلاح نشده و انتخابات حزبی و استانی نشده است مشکلات قانون انتخابات و به تبع آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل نخواهد شد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم و نمایندگان، اظهار کرد: تأخیر در تصمیم گیری در سطوح بالای کشور و در سطح کلان باعث بروز مشکلات در سطح استانها و شهرستان ها می شود و ما نمایندگان شهرستانها این مشکلات را با تمام وجود درک می کنیم.

وی ادامه داد: بحران کرونا تا همین الان به ما نشان داده است که تصمیم گیری متمرکز چه پیامدهای منفی می تواند داشته باشد. استانها در فروردین تعطیل و قرنطینه شدند که در پیک این بیماری نبودند. استان های شمال غربی در فروردین مشکل خاصی نداشتند اما تعطیل شدند و حالا که بیماری در آذربایجان به اوج خود رسیده است، تصمیمی قاطع اتخاذ نمی شود؛ چرا از این تجربه درس نمی گیریم تا اختیارات بیشتری در تصمیم گیری ها به استان ها بدهیم؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: یقین بدانید بحران دریاچه ارومیه در سطح استانی بهتر و کم هزینه تر مدیریت خواهد شد. حوزه انتخابیه شهرستان بناب و شهر خوشه مهر یکی از حوزه های متعددی است که خشکی دریاچه ارومیه آسیب جدی دیده است.

باقری بنابی افزود: کشاورزی و زمین های حاصل خیز دشت بناب سال ها است که گرفتار این معضل است که باعث بیکاری جوانان و کاهش سطح رفاه و افزایش بی رویه نرخ سرطان شده است. در چنین شرایطی باید درباره توسعه مراکز درمانی، اصلاح الگوی کشت، بیمه محصولات کشاورزی تصمیمهای مؤثر گرفته شود یا اگر گرفته شده است این تصمیم ها اجرا شود

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان بناب در جنوب شرقی دریاچه ارومیه و به عنوان پل ارتباطی استان آذربایجان شرقی با استانهای آذربایجان غربی و کردستان نیازمند داشتن کنار گذر شرقی است که سال هاست جزء پروژه های بر زمین مانده است که می توان با مشارکت بخش خصوصی آن را تکمیل کرد و نیازمند مساعدت دولت است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این کمربندی به همراه فرودگاه جنوب استان آذربایجان شرقی می تواند بخشی از زیان های اقتصادی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه را جبران کند.

وی ادامه داد: در این زمینه هم می توان مشارکت بخش خصوصی را جلب کرد. امروز با تجربه چهل سال گذشته به یقین می دانیم توسعه ملی و استانی و شهری درهم تنیده شده و جدای از هم نیستند. این ها تعارضی با هم ندارند. هر استانی که از مدار توسعه نیافتگی خارج می شود توسعه ملی را یک گام جلوتر می اندازد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بر این اساس توجه به زیرساخت های توسعه در جنوب استان وسیع آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای دارد. سالها است طرح جامع شهری بناب در پیچ و خم اداری گیر کرده است و یکی از دلایل گرانی مسکن در این شهرستان در قیاس با شهرهای مجاور محسوب می شود. امیدوارم این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

باقری بنابی افزود: اصناف به ویژه رستوران هایی که کباب بناب که برند شناخته شده است و صاحبان این کسب و کار در سراسر کشور از کرونا آسیب دیده اند و امیدوارم دولت اهتمام جدی نسبت به مشکلات آنها و سایر بازاریان داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: این نکته بارها گفته شده اما بازهم ارزش تکرار دارد که زندگی و معیشت مردم در حوضه دریاچه ارومیه وابسته احیای این دریاچه است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشاورزی و کسب و کار و سلامتی و تجارت و در کل آبادانی منطقه وابسته به احیای دریاچه ارومیه است. ضرر و زیان ناشی از خشکی دریاچه ده‌ها برابر بیشتر از احیای آن است. امیداورم مجلس یازدهم که حل مشکلات مردم را در اولویت خود قرار داده در حل مشکل دریاچه ارومیه تصمیم های خوب و مؤثری بگیرد.

وی ادامه داد: از وزیر نیرو به جد میخواهم حق آبه کشاورزان شهرستان بناب و روستاهای آن را و آب شرب را از سدهای علویان و سد بوکان و رودخانه زرینه رود را به طور کامل احیا کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان، تصریح کرد: همچنین باید یادآور شد پدران و مادران جوانان دهه شصتی بخاطر مسائل مسکن، ازدواج و بیکاری این جوانان، دچار مشکلات هستند.

باقری بنابی خاطرنشان کرد: جوانان دهه شصت را دریابید که اکثرا یا بیکار هستند و یا اگر هم شاغل هستند، با درآمد خیلی جزئی امرار معاش می کنند که در شان یک جوان ایرانی نیست./