تراکتور و ماشین، راه آسیا و راز بقا/ دربی تعیین‌کننده می‌شود؟
تراکتور و ماشین، راه آسیا و راز بقا/ دربی تعیین‌کننده می‌شود؟
در این نوشتار نگاهی به مسیر دو نماینده فوتبال آذربایجان در هفته‌های باقی مانده از لیگ نوزدهم انداخته‌ایم. در این نوشتار نگاهی به مسیر دو نماینده فوتبال آذربایجان در هفته‌های باقی مانده از لیگ نوزدهم انداخته‌ایم.

به گزارش صدای بناب به نقل از آناج تراکتور و ماشین‌سازی در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال نتایج مشابهی را ثبت کرده و با کسب پیروزی بر رقبای اصفهانی به استقبال 5 گام نهایی لیگ رفتند. تراکتوری‌ها با غلبه خانگی بر سپاهان به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نزدیک‌تر شدند و ماشین‌سازان که برای بقا در لیگ تلاش می‌کنند با طلسم‌شکنی در زمین ذوب‌آهن توانستند خود را تا حدودی از منطقه خطر دور سازند.

با این وجود، بررسی مسابقات دو نماینده دیار آذربایجان در هفته‌های باقی مانده از لیگ نوزدهم حاکی از کار دشوار آن‌ها در راه رسیدن به مقصود است. در این بین، جدال رودررو در دربی آذربایجان نیز پیش‌روی دو تیم است که به نظر می‌رسد تعیین‌کننده خواهد بود. درهمین راستا، نگاهی به مسیر تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی در هفته‌های باقی مانده از لیگ نوزدهم انداخته‌ایم که به شرح زیر می‌خوانید:

آسیا، آسیا، گلماغا بیز حاضیروخ

شاگردان ساکت الهامی در نخستین گام کار دشواری در مشهد خواهند داشت، جدال با شهرخودرو در یک فینال زودرس برای آسیایی شدن. لیکن برگ برنده تراکتور در این بازی کادر فنی این تیم است. ساکت الهامی سرمربی و مصطفی صداقت که به تازگی به نیمکت مربیان این تیم اضافه شده، در تیم شهرخودرو حضور داشته و شناخت خوبی از رقیب دارند. با اتکا به این شناخت بود که تراکتور در دور رفت حریف مشهدی را با سرمربیگری یحیی گل‌محمدی مغلوب ساخت.

دومین گام تراکتوری‌ها نبرد خانگی با تیم متحول شده پیکان است. خودروسازان که تا قبل از تعطیلات کرونایی به قعر جدول سقوط کرده بودند، در دوران پساکرونا توانسته‌اند در چهار بازی خود 7 امتیاز کسب کنند. از سویی، با توجه به اینکه این تیم همچنان خطر سقوط را احساس می‌کند، دیدار سختی پیش‌روی تراکتور خواهد بود. همچنین مرور پیشینه بازی‌های این دو تیم در تبریز که از این منظر نیز زنگ هشدار را برای تی‌تی‌ها به صدا درمی‌آورد.

سرخ‌پوشان دیار آذربایجان در ادامه در هفته بیست‌وهشتم راهی بوشهر خواهند شد تا در برابر تیم بحران زده این شهر به میدان بروند. شاهینی‌ها که در بازی رفت تراکتور را اذیت کرده و موجبات اخراج دنیزلی را فراهم ساختند، این روزها وضعیت بحرانی داشته و به رنگ تفریح لیگ تبدیل شده‌اند. با این حال اینکه این تیم بوشهری با چه نتایجی به استقبال تراکتور خواهد آمد، اهمیت دارد که اگر به روال کنونی باشد روی کاغذ این بازی را می‌توان آسان قلمداد کرد.

در چهارمین رویارویی که وجه مشترک بازی‌های دو تیم است، تراکتور در دربی آذربایجان به مصاف ماشین‌سازی می‌رود. نتیجه بازی رفت دو تیم که با برتری 2 گله سبزقبایان به پایان رسید، پاسخ قاطعی بر حاشیه‌سازان و ایجادکنندگان شائبه تبانی در این بازی بوده و سلامت فوتبال آذربایجان را یک بار دیگر تأیید کرد و دربی پیش‌رو با شرایط حساس می‌تواند این موضوع را یک بار دیگر به اثبات برساند.

و بالاخره دیدار تکراری با فولاد خوزستان در ایستگاه پایانی لیگ برتر، جایی که تراکتوری‌ها برای سومین فصل متوالی به اهواز سفر خواهند کرد تا در این شهر به کار خود در لیگ نوزدهم خاتمه دهند. در حال حاضر، هر دو تیم نامزد کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شوند و اگر این شرایط تا هفته پایانی پایدار بماند، دو تیم در جهنم اهواز با گرمای خرماپزانش یک پیکار تمام عیار برای آسیایی شدن را برگزار خواهند کرد.

آنچه بدیهی به نظر می‌رسد کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ضامن ادامه حضور ساکت الهامی روی نیمکت تراکتور خواهد بود و باید دید که آیا این مربی بومی می‌تواند بعد از دو سال بلیت آسیا را برای تیمش بدست بیاورد یا خیر؟ البته تراکتوری‌ها به مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم صعود کرده‌اند و چنانچه در لیگ برای رسیدن به مقصود خود ناکام بمانند در جام حذفی شانس خوبی دارند تا این ناکامی را جبران نمایند.

راز بقای سبزقبایان

اما حکایت ماشین‌سازی متفاوت از رقیب همشهری بوده و این تیم با وجود برتری نوبرانه خود در خانه ذوب‌آهن که به نوار باخت‌های متوالی‌اش پایان داد، کماکان خطر سقوط را احساس می‌کند. از آنجایی که قدیمی‌ترین تیم تبریزی‌ها در 5 هفته پایانی و بویژه در 3 هفته آینده نبردهای مستقیمی با رقبای پایین جدولی خود دارد، مسیرش برای حفظ سهمیه فوتبال آذربایجان دشوار و پیچ در پیچ به نظر می‌رسد.

قطع یقین سه گام پیش‌روی ماشین‌سازان بسیار حیاتی خواهد بود. سبزپوشان در این دیدارها به ترتیب میزبان گل‌گهر خواهند بود، سپس در تهران به مصاف سایپا می‌روند و در ادامه در جدال حساس دیگر در تبریز از تیم پارس جنوبی پذیرایی می‌کنند. انجام 2 بازی از این 3 بازی در تبریز خبر خوبی برای این تیم است، هر چند برگزاری مسابقات در غیاب تماشاگران رسما امتیاز میزبانی را از تیم‌ها سلب کرده است!

همانطور که در فوق اشاره شد ماشین‌سازی در هفته ماقبل پایانی در دربی آذربایجان میهمان تراکتور خواهد بود؛ در صورتی که تکلیف بقای سبزپوشان در لیگ تا این دیدار مشخص شود، این تیم با خیال راحت به استقبال دربی خواهد رفت در غیر این صورت این بازی برای فوتبال آذربایجان سرنوشت‌ساز خواهد شد. ماشین با برتری در بازی رفت سنت‌شکنی کرده و آسمان تبریز را از حالت سرخ‌فام خود خارج نموده است.

شاگردان هومن افاضلی در شام آخر خود همچون تیم همشهری به دیدار حریف خوزستانی خواهند رفت با این تفاوت که در تبریز به خط پایان ماراتن لیگ می‌رسند. ماشین‌سازان در این دیدار مقابل صنعت‌نفت صف‌آرایی خواهند کرد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت این تیم با تثبیت جایگاهش در لیگ برابر حریف آبادانی به میدان خواهد رفت و در حالت بدبینانه نیز باید بازی مرگ و زندگی را برای این تیم در اختتامیه لیگ متصور بود.

بدون‌تردید، ماموریت هومن افاضلی در ماشین‌سازی حفظ سهمیه فوتبال آذربایجان در لیگ برتر فوتبال است. این مربی اصالتا خوزستانی فعلا استارت خوبی با ماشینِ تبریزی‌ها داشته و باید دید که در بازی‌های باقی مانده چه نتایجی کسب خواهد کرد و آیا می‌تواند با عملکردی موفق ثبات را به نیمکت این تیم بازگرداند یا خیر؟ نکته منفی برای افاضلی، تجربه سقوط با تیم نفت تهران است که این اتفاق کارنامه او را تاریک کرده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.