ثبت 163 میلیمتر باران در سال زراعی شهرستان بناب/ ثبت گرمترین روز بناب در سال 97 و سردترین روز در سال 85 طی 23 سال اخیر توسط این ایستگاه/ ضرورت نصب ایستگاه خودکار در هواشناسی بناب
ثبت 163 میلیمتر باران در سال زراعی شهرستان بناب/ ثبت گرمترین روز بناب در سال 97 و سردترین روز در سال 85 طی 23 سال اخیر توسط این ایستگاه/ ضرورت نصب ایستگاه خودکار در هواشناسی بناب
رییس اداره هواشناسی شهرستان بناب از ثبت 163 میلی متر باران در سال زراعی اخیر در این شهرستان خبر داد و گفت: در مدت زمان مشابه سال زراعی 1398 در این شهرستان 159 میلی متر بارش باران به ثبت رسید که رشد بسیار جزیی را نشان می دهد.

رسول رستمی صبح امروز به مناسبت فرارسیدن ۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی شهرستان بناب به عنوان یک ایستگاه سینوپتیک تکمیلی به صورت 12 ساعته اطلاعات هواشناسی مانند دما، رطوبت، فشار هوا، میزان دید افقی، سمت و سرعت وزش بادُ پدیده­ های مهم، میزان ابرناکی و نوع ابرها و میزان بارندگی­ ها و مدت تابش آفتاب را اندازگیری و به مراکز مورد نیار ارسال می کند.

وی افزود: مردم شهرستان بناب می توانند تمامی اطلاعات آب و هوایی شهرستان را از ایستگاه هواشناسی، صدا و سیما و حتی گوشی های تلفن همراه خود که از طریق این ایستگاه حاصل و ارسال می شود را مطالعه و در جریان آب و هوای شهرستان بناب قرار بگیرند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بناب یکی از مهمترین وظایف ایستگاه را اعلام وضعیت آب و هوایی و استعلام به ارگانهای مهم درخصوص وضعیت جوی و آب و هوایی عنوان کرد و گفت: به طور مثال بیمه ها استعلام  ناشی از حوادث طبیعی مانند سرما زدگی محصولات کشاورزی، زلزله، سیل، طوفان و غیره را از ایستگاه هواشناسی بناب در این شهرستان به دست می آورند و از طریق این اطلاعات خسارت ها را پرداخت می‌کنند.

رسول رستمی با اشاره به وضعیت بارندگی سال زراعی در شهرستان بناب در سال ۹۹ اظهار داشت: سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۹ در شهرستان بناب ۱۶۳ میلیمتر باران به ثبت رسید که همین میزان بارندگی  سالزراعی در سال ۹۸ در شهرستان بناب ۱۵۹ میلی متر به ثبت رسید.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف ایستگاه هواشناسی شهرستان بناب را ثبت دماها و اعلام آن به مراکز، صنایع مورد نیاز و عموم کشاورزان عنوان کرد و گفت: شهرستان بناب در 23 سال اخیر در در سال 1397 با دمای ۴۲ درجه بالای صفر یکی از گرمترین روزهای خود و همچنین در سال ۱۳۸۵ در یکی از روزهای زمستانی با ثبت دمای منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سرد ترین روز این شهرستان طی 23 سال اخیر را به ثبت رساند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بناب یکی از مهمترین و اصلی ترین مشکلات این ایستگاه را عدم داشتن سامانه ثبت و ارسال خودکار داده های آب و هوایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه ایستگاه هواشناسی بناب همچنان به صورت سنتی اطلاعات و داده ها را به صورت دستی توسط 2 پرسنل این اداره به مراکز ارسال می کند.

وی افزود: اکثر شهرهای همجوار در شهرستان بناب دارای سیستم های خودکار می باشند یعنی طی ۲۴ ساعت سیستم های به روز خودکار که در این ایستگاه ها است مستقر شده اند تمامی داده های هواشناسی را به صورت خودکار به مراکز استان و سایر نهادهای مد نظر ارسال می کنند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بناب در پایان ضمن عرض تبریک مجدد به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و آرزوی موفقیت برای مردم شریف شهرستان بناب اظهار داشت: مردم بناب در جریان باشند از فردا سه شنبه سوم فروردین طبق داده های حاصل سامانه بارشی وارد منطقه خواهد شد و تا شنبه هفتم فروردین این سامانه باران طوفانُ باران و احتمالا رعد و برق را به همراه خود خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام / داود زیبایی