خسارت ۷۹۷ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری
خسارت ۷۹۷ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری
رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از خسارت ۷۹۷ میلیارد تومانی بخش کشاورزی در سال زراعی 99-98 خبر داد و افزود: برآورد خسارت‌ها نشان می‌دهد که سال زراعی ۹۷_۹۸ در طی ۱۰ سال زراعی اخیر وضعیت خوبی را سپری کرده است‌.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایسنامنصور عمرانی روز یکشنبه در جلسه مشترک کارگروه خشکسالی و سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی و ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان تشریح کرد: از ۷۹۷ میلیارد تومان خسارت، ۶۳۸ میلیارد تومان یعنی ۸۰ درصد کل خسارت به محصولات باغی، ۴۱ میلیارد تومان به محصولات زراعی، ۱۶ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز به بخش دام استان خسارت وارد شده است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص سهم هر مخاطره در خسارت بخش کشاورزی استان طی سال گذشته، تشریح کرد: ۵۱ درصد خسارت ناشی از سرمازدگی، ۲۱ درصد ناشی از سایر مخاطرات، ۱۵ درصد ناشی از تگرگ و ۱۱ درصد نیز ناشی از سیل بوده اما خسارتی از خشکسالی گزارش نشده است؛ در برآورد خسارت بخش کشاورزی استان در ۱۰ سال اخیر نیز سرمازدگی، ۴۵ درصد، خشکسالی ۳۸ درصد، تگرگ ۱۲ درصد و … خسارت‌ها را شامل می‌شود.

وی در خصوص محصولات آسیب دیده در سال زراعی ۹۸_۹۹، اظهار کرد: محصولات باغی استان چون زردآلو ۳۱ درصد، گردو ۲۲ درصد، بادام  هفت درصد، انگور ۲۱ درصد، سیب هفت درصد و … آسیب دیده است‌.

عمرانی ادامه داد: در بین محصولات زراعی استان نیز گندم دیم ۶۴ درصد، گندم آبی ۱۸ درصد، جو دیم شش درصد، جو آبی شش درصد، گوجه فرنگی سه درصد و باقی محصولات به میزان کمتری خسارت دیده‌اند.

وی افزود: شهرستان‌های مراغه، عجبشیر، شبستر، ورزقان و هوراند بیشترین خسارت ناشی از سیل را متحمل شدند و شهرستان‌های بناب، مرند، شبستر، جلفا، هشترود و اهر نیز بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی را تجربه کردند.

وی ادامه داد شهرستان‌های ملکان، میانه، کلیبر بیشترین خسارت ناشی از تگرگ و شهرستان‌های میانه، هشترود، کلیبر، بناب و جلفا نیز بیشترین خسارت ناشی از سایر مخاطرات بخش کشاورزی را متحمل شدند.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی استان افزود: حادثه سیل سال گذشته، ۱۶۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان ضرر وارد کرد؛ در این راستا آذربایجان شرقی پنجمین استانی بود که اعتبارات جبران خسارت داده شد و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد به همراه ۱۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت خسارت سیل و ۲۰ میلیارد تومان نیز به زیرساختهای بخش کشاورزی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: این مبالغ به صورت فرد به فرد داده نمی شود بلکه در قالب پروژه‌های کشاورزی انجام می‌گیرد که بر این اساس تمامی فعالیت‌ها برای جبران خسارت تنها در قالب پروژه هم‌چون احداث و مرمت کانال آبیاری، قنات، تجهیز باغات به دستگاه ضد تگرگ و … انجام گرفته است.

وی با اشاره به پروژه ساخت و نصب دستگاه های ضد تگرگ در باغات استان، متذکر شد: آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت دستگاه‌های ضدتگرگ شناخته می‌شود و اگر این پروژه عملیاتی شود، ۳۵ درصد باغات اقتصادی استان تجهیز به دستگاه‌های ضد تگرگ خواهند شد.

در این جلسه علی رخ افروز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی نیز با اشاره به تکرار خسارت سرمازدگی در باغات استان، اظهار کرد: محصولات سردرس هرساله در معرض سرمای دیررس، دچار خسارت می‌شوند، از این رو باید زمان این خسارت را که عموما ناشی از تگرگ است را بر اساس گزارشات پیش بینی هواشناسی شناسایی کرده و دستگاه‌های ضدتگرگ را در مزارع و باغات راه اندازی کرد.

وی متذکر شد: هم‌چنین می‌توان اقدامات لازم برای دیررس کردن محصولات هم‌چون بادام و زردآلو را نیز هر ساله انجام داد تا دیگر این خسارات نباشیم.

انتهای پیام