دستگاه تفکیک زباله در بناب افتتاح و به بهره برداری رسید+ تصاویر/ شهردار بناب:
دستگاه تفکیک زباله در بناب افتتاح و به بهره برداری رسید+ تصاویر/ شهردار بناب:
ظهر امروز دستگاه تفکیک زباله از مبدا با حضور شهردار بناب، رئیس اداره منابع طبیعی و با سرمایه گذاری یک میلیارد ریالی بخش خصوصی در بناب افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، شهردار بناب در آیین رونمایی و افتتاح دستگاه هوشمند بازیافت در مبدأ با بیان اینکه بناب به عنوان اولین شهر شمال غرب کشور مجهز به دستگاه تفکیک زباله از مبدا شد، گفت: دستگاه دریافت کننده پسماند جهت تفکیک زباله از مبدا و بازیافت قابلیت شارژ کارت خرید دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در بناب ، جواد نظام پرست شهردار بناب ظهر امروز در حاشیه افتتاح دستگاه هوشمند دریافت پسماند خشک در در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در بناب ، اظهار کرد: بعد از کلانشهر تبریز ، بناب اولین شهر در شمال غرب کشور است که مجهز به این دستگاه شده است. وی با بیان اینکه ساخت دستگاه مذکور توسط یک شرکت دانش بنیان و به همت جوانان نخبه بنابی صورت گرفته و هزینه پایینی در مقایسه با مشابه خارجی دارد، افزود: توجه به استفاده از نمونه داخلی این دستگاه گامی در راستای توجه به تحقق شعار جهش تولید بوده است.

نظام پرست شهردار بناب با اشاره به اینکه این دستگاه در شمالغرب کشور بعد از تبریز برای اولین بار در بناب راه‌اندازی شده است، گفت: «یکی از ویژگی‌های این دستگاه هوشمند در مساحت 20 متر مربع با ظرفیت تولیدی 2 الی 3 تن با هزینه بالغ بر یک میلیارد ریال در 5 نقطه از محلات هدف نصب شده ودر بحث اشتغالزایی و صرفه اقتصادی آن هم برای کشور، هم برای شهر، هم برای شهروند و فردی که استفاده می‌کند. برای مثال جدا از کارخانه تولیدی آن دو نفر به صورت مستقیم و ده نفر به صورت غیرمستقیم به ازای هر دستگاه مشغول به کار می‌شوند.»

شهردار بناب با بیان اینکه دستگاه دریافت کننده پسماند جهت تفکیک زباله از مبدا و بازیافت قابلیت شارژ کارت خرید دارد، تصریح کرد: این اقدام در راستای تشویق و ترغیب شهروندان برای تفکیک زباله از مبدا است که قطعاً باعث کاهش میزان زباله تر و خشک تولید شده می شود

وی بیان کرد: «این دستگاه دارای چندین مدل است که نوع تمام اتومات آن اپراتور ندارد، اما نوع معمولی آن دارای اپراتور است. پس از تحویل کامل بطری‌ها توسط شهروند یک کارت تحت عنوان بازیافت کارت به فرد داده می‌شود، تمامی مبالغ بطری‌ها توسط سیستم نرم‌افزاری دستگاه محاسبه و به بازیافت کارت فرد واریز می‌شود و برای دریافت مبلغ، هر فرد می‌تواند از طریق کارت یا از طریق کیف اپلیکیشن درخواست خود را ثبت و مبلغ خود را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه جانمایی دستگاه مذکور در تقاطع میدان بسیج یا شاهراه شهرهای غرب کشور به تبیر و پایتخت است، گفت: جانمایی دستگاه در این محل علاوه بر سهولت تخلیه زباله‌های جمع آوری شده، به واسطه حضور تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران در این محل برای استفاده از امکانات رفاهی و نزدیکی به محل طبخ کباب پزان است که همین امر باعث تولید زباله می‌شود.

شهردار بناب با اشاره به اینکه بناب به عنوان قطب صنعت استان مطرح است گفت : در آینده نزدیک تولید انبوه سیستم هوشمند این دستگاه با حمایتهای دولتی و بخش خصوصی در مجموعه شهرداری بناب به تولید انبوه خواهد رسید.

وی افزود: «مهم‌ترین ویژگی این دستگاه بحث محیط‌زیست است که به جای آسیب زدن به طبیعت، به پاکسازی آن کمک می‌کند، به دلیل اینکه از این طریق پروسه بازیافت کاهش می‌یابد و مستقیم زباله در مبدأ پرک می‌شود و زباله باید خشک باشد. به بیانی دیگر تمام پسماند‌های خشک با ارزش غیر از زباله‌های مرطوب و عفونی در این دستگاه قابل بازیافت است.»

وی با بیان اینکه این دستگاه با اعتباری بالغ بر صد میلیون تومان با همکاری بخش خصوصی تهیه شده عنوان کرد : درصورت استقبال شهروندان از این طرح، دستگاه هوشمند بازیافت زباله در سطح شهر گسترش خواهد یافت.

زیبایی و حفظ بهداشت و محیط زیست و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در دستگاه هوشمند بازیافت در مبدا از مزیای استفاده از دستگاه هوشمند بازیافت زباله است.

 

گزارش تصویری؛

 

انتهای پیام داود زیبائی