دلیل گرانی موز از زبان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس
دلیل گرانی موز از زبان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس، گفت: در گذشته در قبال واردات موز صادرکنندگان، سیب صادر می‌کردند، اما متاسفانه تا کنون مجوز این اقدام ابلاغ نشده و شاهد افزایش قیمت موز در بازار هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالا‌های خوراکی در دی ماه امسال نیز نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه در سال جاری به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، با بیان اینکه دولت توجهی به افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و کشاورزی ندارد، گفت: صدور مجوز صادرات سیب در قبال واردات موز درآمدهای تعرفه‌ای دولت را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نیز مجوز آن تا کنون صادر نشده است.

جلال محمودزاده، در این خصوص به خانه ملت گفت: در گذشته در قبال واردات موز، صادرکنندگان، سیب صادر می‌کردند، اما متاسفانه تا کنون مجوز این اقدام ابلاغ نشده و شاهد افزایش قیمت موز در بازار هستیم.

او با اشاره به اینکه سیب زیادی در سردخانه‌های کشور مانده است، ادامه داد: با صادرات سیب در قبال واردات موز قیمت این محصول در کشور کاهش می یابد که به منظور تامین نیاز به میوه موز در فصل بهار و تعطیلات، دولت باید نسبت به واردات اقدام کند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه متاسفانه در داخل کشور موز به میزان کافی تولید نمی‌شود، عنوان کرد: دولت باید با در نظر گرفتن مشوق و تعرفه‌های مختلف ،موز مورد نیاز کشور را به میزان کافی تامین کند، در حال حاضر قیمت سیب مناسب است و صادرات این محصول قیمت موز را کاهش دهد.

 پیشتر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه رفع مشکلات کشاورزی شهرستان مهاباد گفته بود: امسال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید موز از خارج هزینه شده در حالی که استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان توانایی تولید این محصول را دارد/.