ضرورت قرنطینه ۱۴ روزه در آذربایجانشرقی
ضرورت قرنطینه ۱۴ روزه در آذربایجانشرقی
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ما مجبور به ملاحظه اقتصاد و معیشت مردم هستیم، اظهار کرد: حضور مردم در بیرون فقط باید برای ضرورت باشد و در شرایط کنونی بر قرنطینه ۱۴ روزه تاکید می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، به نقل از ایرنا، محمدحسین صومی با بیان اینکه در ۲ هفته گذشته بیشترین تعداد مبتلایان هفتگی را در استان داشتیم، افزود: هر روز ۳۵۷ نفر مثبت به کرونا شناسایی می شود و متوسط فوتی ها در روز، پنج تا ۶ نفر است.

وی غلبه تصور از بین رفتن کرونا در نزد افکار عمومی و به تبع آن از سرگیری تجمعات انسانی در قالب دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم های عزا و عروسی را دلیل اصلی خیز دوباره کرونا در آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: پس از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا ۵۰ نفر از شرکت کنندگان به کرونا مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه جزو جوامع به شدت مستعد انتشار ویروس هستیم، خاطرنشان کرد: شهرهای اهر، بناب، مراغه، میانه، هریس، تبریز، شبستر و چاراویماق از نظر تجمعی بیشترین میزان شناسایی شده را داشتند و در ۱۴ روز اخیر بناب و مراغه بیشترین میزان بروز بیماری را داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۶۲ درصد فوتی ها و ۵۲ درصد مبتلایان را در بین مردان اعلام کرد و گفت: فوتی های مردان ۲ برابر زنان است و ۵۰ درصد مبتلایان و ۹۰ درصد فوتی ها بالای ۵۰ سال سن دارند.

وی تجمعات و مراسم عروسی را مهم ترین عامل شیوع کرونا دانست و گفت: هر جا پروتکل ها رعایت شد، بیماری نیز کنترل شد و بعد از فاصله گذاری هوشمند، استفاده از ماسک در پیشگیری از انتشار ویروس نقش موثری داشته است.

صومی با بیان اینکه تعطیلی نماز جمعه ها و رستوران ها از پیک شدن ویروس در استان جلوگیری کرد، افزود: اواخر ماه رمضان چون زمینه مهمانی ها بیشتر شد، بیماری هم افزایش یافت به طوری که ۴۰ درصد از میتلایان اخیر در چاراویماق مربوط به مراسم عزا و عروسی است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد مردم به درستی از ماسک استفاده می کنند، افزود: حساسیت مردم در اماکن پرجمعیت پایین آمده است و متاسفانه مراسم عزا و عروسی نیز به شدت افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر برچیده شدن دورهمی ها گفت: هر اداره و اماکنی که دستورالعمل ها را رعایت نکند نیز باید بسته شود.

صومی با بیان اینکه در برسی ها مشاهده شد که آرایشگاه ها و رانندگان اتوبوس و تاکسی کمترین میزان استفاده از ماسک را داشتند؛ گفت: از دادگستری و نیروی انتظامی می خواهیم تا کنترل بیشتری را اعمال کنند.