طرح جامع شهری بناب، بایدها و نبایدها/طولانی‌تر شدن مطالعه و ابلاغ طرح جامع شهری
طرح جامع شهری بناب، بایدها و نبایدها/طولانی‌تر شدن مطالعه و ابلاغ طرح جامع شهری
روند طولانی بررسی طرح جامع شهری بناب ضمن اینکه مسوولان شهر و مردم را به ستوه آورده، باعث شده مباحث شهری دچار به هم‌ریختگی شود و طرح جامع زمان مفید اجرا را از دست بدهد.

به گزارش صدای بناب به نقل از فارس طرح جامع شهری بناب با وجود توسعه رو به رشد این شهر پس از گذشت دو دهه بازنگری نشده و اینک این طرح به دلیل شرایط خاص گردشگری و مهاجرپذیری این شهر با مشکلات فراوانی از نظر زیرساختی رو به رو شده و عملاً ابتر مانده است.

این در حالی است که طرح جامع شهری بناب بنا به گفته برخی مسوولان دست‌اندرکار و کارشناسان امر قرار بود در سال 1394 مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

 آخرین طرح جامع شهری بناب در سال 1381 با افق 10 ساله بوده که با وجود گذشت بیش از 18 سال از زمان ابلاغ آن متأسفانه تصویب و ابلاغ نشده است و با توجه به اینکه طرح توسعه و عمران جامع شهری بناب توسط مهندسان مشاور شهرستان از سال 1394 تاکنون در دست مطالعه است و به دلیل عدم تصویب و ابلاغ این طرح مشکلاتی از نظر توسعه زیرساختی و خدمات‌رسانی به مردم در این شهر مهاجرپذیر ایجاد کرده است.

شهر بناب با جمعیتی نزدیک به 90 هزار نفر به دلیل برخورداری، موقعیت‌های ممتاز و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی چندین استان غربی کشور به جهت عدم تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری به شکل نامتوازن و کاملاً غیراصولی گسترش پیدا کرده است و طرح جامع شهری در حقیقت طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی از نظر نوع کاربری شامل مسکونی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات شهری مشخص می‌شود ضمن آنکه نیازمندی‌های عمومی شهر و موارد لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات برای مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن پیش‌بینی می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی تنظیم می‌شود.

با این حال به اعتقاد کارشناسان عدم بازنگری و تصویب طرح جامع شهری بناب سبب شده تا شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در نقاط مختلف شهر بناب باشیم، در حالی که بر اساس اعلام آمار مسوولان حدود 40 درصد جمعیت شهری بناب در سکونتگاه‌های غیررسمی که شامل 11 محله است، ساکن هستند، همچنین شاهد بروز مشکلات ترافیکی در طول شبانه‌روز و عدم خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان هستیم.

از طرف دیگر، ساخت مجتمع‌های تجاری بدون در نظر گرفتن پارکینگ در خیابان‌های اصلی شهر برای ارائه خدمات مناسب برای شناوری بیش از 100 هزار نفری بناب طرح جامع شهری قدیم جوابگوی نیازمندی‌های امروز این شهر نیست.

نکته مهم‌تر آنکه طرح جامع شهری بیشتر به‌منظور ترویج ضوابط شهرسازی، کنترل توسعه شهرها، گرایش به نظام برنامه‌ریزی و هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی با توجه به کیفیت محیط زیست و بر اساس شناخت حوزه‌های نفوذ طبیعی، اجتماعی و اقتصادی شهرها تهیه می‌شود.

تبعات بازنگری نشدن این طرح را می‌توان در بخش‌های دیگر نیز از جمله دیده نشدن سرانه آموزشی و درمانی به شکل عادلانه می‌توان اشاره کرد. در شهر بناب طبق آنچه بررسی شده حدود هشت باب داروخانه در هسته مرکزی شهر و خیابان دانشجو فعالیت دارند و در خیابان دانشجو با وجود ساختمان پزشکان امروز شاهد حجم انبوه خودروهای پارک شده در این خیابان هستیم و یک گره کور ترافیکی در این منطقه به‌وجود آورده است که شورای ترافیک شهرستان نیز سال‌ها برای حل ترافیک این محل عاجز مانده است.

پرواضح است که طرح جامع شهری به‌عنوان یک سند بالادستی توسعه باید تمام جوانب را برای عمران و آبادانی شهر مدنظر قرار داده و با بررسی و مطالعه وضع موجود و تحلیل داده‌ها نسبت به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای توسعه پایدار و متوازن شهر اقدام کند.

از این رو، روند طولانی بررسی طرح جامع شهری بناب ضمن اینکه مسوولان شهر و مردم را به ستوه آورده، باعث شده مباحث شهری دچار به هم ریختگی شود و طرح جامع زمان مفید اجرا را از دست بدهد.

امیدواریم با تلاش و پیگیری مستمر مسوولان شهرستان و استان شاهد تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری بناب به دور از هرگونه حب و بغض و یا احتمالاً دخالت‌های افراد غیرمرتبط باشیم.

نگارنده: بناب – جاوید بنابیان