قحطی نهاده‌های دامی در استان/ کشاورزان، اسیرِ دست دلالان
قحطی نهاده‌های دامی در استان/ کشاورزان، اسیرِ دست دلالان
کمبود نهاده‌های دامی در استان موجب شده تا برخی از مرغداری‌ها زودتر از موعد به کشتارگاه بروند و برای دوره جدید جوجه ریزی نداشته باشند که همین موضوع سبب افزایش بیشتر قیمت مرغ و تخم مرغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از  آناج، اوج گیری قیمت مرغ و تخم مرغ در روزهای گذشته اگرچه در ظاهر باید به نفع مرغداران باشد اما در واقع چنین نیست. مرغداران استان و کشور در ماه‌های اخیر با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بوده‌اند و همین مساله باعث کاهش میزان جوجه ریزی و در نتیجه کاهش تولید بوده است. در مقابل کاهش تولید وقتی که تقاضا ثابت باشد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت اتفاقی در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم. ظاهرا وضعیت تامین نهاده‌های دامی به وضعیت بحرانی رسیده و برخی مرغداران در دوره‌های جدید جوجه ریزی انجام نداده‌اند.

یکی از مرغداران تبریزی که سالهاست در صنعت پرورش مرغ و تخم مرغ فعال است در خصوص این وضعیت اظهار داشت:”به دلیل کمبود نهاده دامی مجبور شدیم زودتر از موعد مقرر مرغ‌ها را به کشتارگاه بفرستیم و جوجه ریزی جدید هم انجام نداده‌ایم. از تهران و اتحادیه هم پیگیر بودیم اما در یک کلام به ما گفتند که نهاده دامی در بازار پیدا نمی‌شود. با ادامه همین روند بیشتر مرغداران ورشکسته می‌شوند و قادر به ادامه کار نخواهند بود.”

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: که با توجه به رفع برخی موانع و تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده دامی به زودی قیمت مرغ و تخم مرغ کاهش خواهد یافت اما این اتفاق عملیاتی نشده است و مشکلات مرغداران همچنان ادامه دارد.

موضوع اما به نهاده‌های دامی و مرغ ختم نمی‌شود بلکه وضعیت بازار کشاورزی این روزها به شدت آشفته است. از یک سوی کشاورزان با زحمات فراوانی در یک سال اخیر محصولاتشان را چیده‌اند و از سوی دیگر خریداری پیدا نمی‌کنند. برخی ازکشاورزان هم تن به خواسته دلالان می‌دهند و با مبالغ بسیار ناچیزی محصولشان را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال روزهای پایانی شهریور و اوایل مهر فصل گرفتن رب خانگی است و تقاضا برای گوجه فرنگی افزایش می‌یابد اما با این حال دلالان در حال حاضر این محصول را با قیمت بسیار ناچیزی از کشاورزان و باغداران خریداری می‌کنند.

تعلل دولت در تعیین نرخ گندم هم یکیدیگر از مشکلات کشاورزان است. تولیدکنندگان معتقدند که نرخ خرید تضمینی گندم باید 5000 تومان باشد اما دولت اصرار به قیمت 3800 تومان دارد. عدم تعیین نرخ مناسب برایکشاورزان شاید باعث شود که بسیاری از کشاورزان عطای گندم را به لقایش بخشیده و سال آینده با مشکل کمبود گندم در کشور مواجه باشیم.

آشفتگی و رهاشدگی در بازار محصولات کشاورزی و محصولات پروتئینی و لبنی موجب شده تا علاوه بر افزایش سنگین قیمت‌ها، بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان هم دچار مشکل شوند و عملا بخش اعظمی از چرخه تولید محصولات کشاورزی و دامی با اختلال روبرو شوند.