مدارس درمناطق کم‌خطر بازگشایی می‌شود/ممکن است داروی کرونا کشف شود
مدارس درمناطق کم‌خطر بازگشایی می‌شود/ممکن است داروی کرونا کشف شود
رئیس‌جمهور گفت: یکی از پیشنهادات ستاد ملی مقابله با کرونا این است که، مدارس مناطق سفید یا کم خطر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت بازگشایی شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امیدوار هستم با دعای خیر مردم، مردم از مشکل و مصیبت این ویروس رهایی پیدا کنند. به هر حال ذکر او دوا و یاد او شفاست.

وی ادامه داد: نام خداوند و شفای اصلی به دست اوست و همه در ثانیه و کمتر از ثانیه تغییر خواهد کرد. امیدوار هستیم دعا، تضرع، توسل و توجه مردم مفید واقع شود و مورد قبول حق قرار گیرد و زحماتی که پزشکان و پرستاران ما کشیدند، سریع‌تر به نهایت رسیده و ما به نقطه مطلوبی برسیم که زندگی برای مردم سهل‌تر و راحت تر شود.

رئیس جمهور گفت: اولاً می‌خواهم از مردم بزرگوار به خاطر همکاری و همراهی شأن تشکر کنم. امروز وزارت بهداشت و درمان در جلسه اعلام کرد که پروتکل‌هایی که به مردم و صنوف اعلام شده، به طور متوسط در کشور حدود ۸۳ درصد مراعات شده و در بعضی شهرستان‌ها تا ۹۲ درصد و در برخی از شهرها حدود ۸۰ درصد مورد مراعات قرار گرفته است.

روحانی افزود: البته تهران که شهر بزرگی است، رعایت این پروتکل‌ها مقداری کمتر بوده است؛ اما این درصدها، دال بر همکاری مردم با مسئولین بهداشتی و توجه مردم به سلامت جامعه بوده و این برای ما بسیار مهم است‌.

روحانی عنوان کرد: در کنار این باید از کسانی که به احسان و نیکوکاری در مساجد مشغول هستند، تشکر کنم. از حسینیه‌ها، مساجد سراسر کشور، علما، روحانیون، طلاب و خیرین، نیروهای بسیج، نیروهای مسلح تشکر می‌کنم که همه پای کار آمدند و بسته‌های حمایتی برای مردم فراهم می‌کنند و این کار بسیار زیبا است.

وی اضافه کرد: این اقدام صرف نظر از اینکه این موضوع است که بسته حمایتی داده شده، چند درصد از مشکل آن خانواده را حل می‌کند. فضای معنوی این کار، از کمک مادی مهم‌تر است‌.

رئیس جمهور بیان کرد: فضای معنوی این اقدام این است که مردم ما به فکر یکدیگر هستند و همدیگر را فراموش نمی‌کنند و در روزهای سختی انفاق، نیکوکاری و احسان خود را انجام می‌دهند. این برای ما بسیار مهم است‌.

روحانی تصریح کرد: در طول این مدت حدود یک ماه و نیم، در مورد کاری که باید انجام شود تصمیم گیری شد، کادر درمان ما الحق و الانصاف با تمام وجود و توان به صحنه آمدند و کار بزرگ و فداکاری بزرگ انجام دادند و انجام می‌دهند.

عدد مراجعه کنندگان به بیمارستان بسیار پایین است

وی ادامه داد: در آماری که در جلسه امروز ارائه شد، عدد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها در طول شبانه روز گذشته در سطح کشور بسیار پایین و چند صد عدد بوده است، مثلاً ۳۳۰ نفر مراجعه برای بستری شدن در بیمارستان بوده است که عددش پایین‌تر از روزها و هفته‌های قبل است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این عدد نشان دهنده همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب نسبی تا به امروز رسانده. منتهی این با نقطه مطلوب موردنظر ما فاصله دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

به گزارش مهر، رئیس جمهور با بیان اینکه کارهایی در کشور ما شد و در کشورهای دیگر هم به صورتی انجام گرفت؛ اما اقدامی که در ایران صورت گرفت بسیار بارزتر بود و آن هم بحث غربالگری بود، گفت: در جلسه امروز ما گفته شد که در نوبت اول ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

روحانی ادامه داد: این مسأله مهمی است که در کشوری با این پهناوری و عظمت این اتفاق انجام گرفته است. البته اینها به خاطر مراکز بهداشتی موجود در سراسر کشور و پرونده الکترونیکی که از قبل تشکیل شده است که همه به انجام غربالگری خوب کمک کرده است.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم نیز گفته شد که حدود ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که هدفمندتر و دقیق‌تر از غربالگری دوره اول است‌. این موضوع به ما بسیار کمک کرده و کار بسیار بزرگی بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: از طرف دیگر در طول این مدت شرکت‌های دانش بنیان و تولیدگران ما برای کمک به بخش درمان همه به صحنه آمدند و امروز می‌توانیم بگوییم در مراکز درمانی و بیمارستان‌های ما تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ونتیلاتور با اول اسفند بسیار متفاوت است.

روحانی بیان کرد: هزار دستگاه ونتیلاتور اضافه شده به این معنی است که هزار تخت مراقبت ویژه برای این بیماری می‌تواند اضافه شود. البته باید بگویم که در این مدت حدود ۴۰۰ تخت مراقبت ویژه نیز به شبکه درمان کشور اضافه شده است.

وی تاکید کرد: اینها نشان می‌دهد خود کادر درمانی و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام دادند و نیازها را تأمین می‌کنند. خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران عرض می‌کنم برای ما روشن نیست که پایان کرونا چه روزی، چه هفته‌ای و یا چه ماهی است و مشخص نیست آن دارویی که بیماری را درمان می‌کند دقیقاً کدام است. هنوز همه برای واکسن تلاش می‌کنند. در مقاله‌ای خواندم بیش از ۸۰ مرکز بزرگ و معروف جهانی برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند.

ممکن است دارو کرونا کشف شود

رئیس جمهور افزود: خیلی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ در جهان همانند مؤسسات ما تلاش می‌کنند. ما دلمان می‌خواهد بشر هر چه زودتر به این واکسن برسد و ان شاءالله به هر حال نیز به آن خواهد رسید؛ اما اینکه کِی هست، برای ما روشن نیست. برای درمان هم ۱۳۰ مرکز برای تولید داروی این بیماری تلاش می‌کنند و این دارو ممکن است کشف شود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید خودمان را برای شرایط بد آماده کنیم، تصریح کرد: این به این معنی است که باید با بدبینی نگاه کنیم و بگوییم این شرایط ممکن است تا تابستان هم ادامه داشته باشد و در مقطعی کم شود و اوج بگیرد.

وی ادامه داد: در دو بخش باید بسیار حواسمان جمع شود. یکی بخش تجهیزات و نیروی انسانی درمانگر است. یعنی نیروی انسانی باید به اندازه کافی باشد. مرخصی رفته باشد و روحیه کافی نیز داشته باشد. همچنین تجهیزات ما باید به اندازه کافی تولید شده باشد. کیت‌های آزمایشگاهی باید به اندازه کافی تولید شده و اگر سی تی اسکن لازم است باید اندازه کافی تولید شده باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هرچه تولید در بخش درمان نیاز داریم، از ماسک، گان، کیت‌های مخصوص، تخت و هر وسیله و تجهیزاتی که نیاز است، تا جذب پرستار مورد نیاز، باید انجام شود. اگر ما با بدبینی نگاه کنیم، ضرر نمی‌کنیم.

روحانی ادامه داد: روز دوم اسفند تصمیم گرفتیم که نیروهای مسلح ما بیمارستان‌های سیار خود را مجهز کنند و در بسیاری از مراکز نقاهتگاه تشکیل دهند. روی بدبینی این کار را انجام دادیم و گفتیم ممکن است اوج این بیماری به گونه باشد که در ایام عید درگیر شویم.

وی گفت: یادم هست در آن جلسه گفتیم که به شب عید و تعطیلات می رسیم و از حالا باید آماده شویم. این آمادگی درست شد و آن همه تخت‌های بیمارستانی از طرف نیروهای مسلح آماده شد که تعداد آن حدود چهار هزار تخت بیمارستانی بود.

رئیس قوه مجریه افزود: البته از بیشتر این تخت‌ها استفاده نشد؛ اما این آمادگی، روحیه و پشتوانه و آرامش بود. وقتی مردم می‌بینند این بیمارستان تخت خالی دارد، در کنارش بیمارستان سیار هست و آن طرف تر نقاهتگاه هست، دلشان قرص می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ما با بدبینی طراحی کردیم و از این کار سود بردیم. دیدیم که این کار خیر بود و برخی کشورها بعداً گرفتار شدند و ما بخاطر این پیش بینی گرفتار نشدیم، ولو اینکه بسیاری از نقاهتگاه‌های ما استفاده نشد.

وی خاطرنشان کرد: خود این تجهیز و پای کار بودن و آمادگی باعث می‌شود مردم ما بفهمند مشکلی پیش بیابد، نیروی آماده ما از اورژانس و نیروهای مسلح همه می آیند کنار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور بیان کرد: حالا هم باید ما خود را برای یکروز سخت احتمالی آماده کنیم، ضمن اینکه ما بازگشایی‌ها آرام آرام و پلکانی توسعه می‌دهیم. امروز برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایط سفید یا کم خطر دارند تصمیم گرفتیم که اینها از فردا مساجدشان باز شده و روز جمعه نیز نماز جمعه شأن شروع می‌شود.

روحانی افزود: به نظر من مساجدی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند دو زیبایی را رقم می‌زنند. هم زیبایی معنوی دارند و هم زیبایی نظم و اجرای مقررات. در مسجد یک عمل مستحب و یک عمل واجب با هم انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اینکه نمازگزار فاصله را رعایت می‌کند به واجب عمل می‌کند و اینکه در مسجد نماز می‌خواند به عمل مستحب عمل می‌کند. یعنی کار فاصله گذاری از لحاظ طبقه بندی، جایگاه بالاتری از نماز جماعتی که آن همه ثواب دارد و به آن تاکید شده است، دارد. پس دیدن مستحب و واجب کنار هم زیبایی بیشتری دارد.

رئیس جمهور گفت: شاید در فیلم‌ها دیده باشید که در بعضی کشورها در ماه رمضان نماز می‌خوانند و با فاصله‌های بسیار زیاد ایستادند و منظم هستند و نماز می‌خوانند و ماسک هم دارند. مراعات چیزی که توصیه پزشکان ما است در کنار آن رفتن به مسجد زیبایی را برای ما به وجود می‌آورد. برخی از صنوفی هم که بازگشایی آنها ممنوع بود ازجمله آرایشگاه‌ها و برخی از مراکز ورزشی، اعلام می‌شود حتی در بخش‌های قرمز بازگشایی شوند.

روحانی عنوان کرد: بازگشایی‌ها با آرامش است و پلکانی پیش می‌رویم. از یاد نمی بریم کرونا هنوز هست و ممکن است با اوجی روبرو شود. برای آن اوج باید از امروز هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالای اساسی، فکر کنیم. اگر این دو در کشور آماده باشد، مردم ما نگرانی ندارند.

وی ادامه داد: البته دست توسل ما به سوی حق بلند است و ان شاءالله خدا شفا می‌دهد و شرایط را بهتر می‌کند؛ اما خودمان را برای آن روز آماده می‌کنیم. ما تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و همه کمک کردند.

رئیس جمهور بیان کرد: در مقاطعی نگران دوقطبی بودن جامعه بودم که الحمدلله صورت نگرفت. زمانی نگران دو قطبی دین و علم بودیم که کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و کسی مدعی شود دین می‌گوید بروید. البته قاعدتاً دینی که ما می‌شناسیم این است که وحی و عقل در کنار هم هستند. علما، مراجع و بزرگان ما فوری به صحنه آمدند و اجازه ندادند این دو قطبی ایجاد شود.

روحانی افزود: زمانی که ما بازگشایی‌ها را شروع کردیم، نزدیک بود یک دو قطبی دیگر شکل بگیرد، دوقطبی بین جان و مال یعنی یکی می‌گوید جان مقدم است و دیگری بگوید نان لازم است. الحمدالله این دو قطبی هم صورت نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم، نمی‌شود که مردم گرسنه باشند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از رهبران کشورها که چند روز پیش با او صحبت می‌کردم، می‌گفت من اصلاً نگران کرونا نیستم، در کرونا یک عده فوت کردند و یک عده هم بعداً فوت می‌کنند من نگران فقر مردم هستم زیرا مردم روزانه چند برابر کرونا بر اثر فقر و گرسنگی می‌میرند.

وی تصریح کرد: امروز وزارت بهداشت، وزارت کشور و همه ارگان‌های ما ازجمله نیروهای مسلح و تمام مردم و تمام جناح‌های سیاسی هیچکدام نگذاشتند یک دوقطبی صورت بگیرد. این یکی از موفقیت‌های کشور ماست. شما ببینید در آمریکا چه دوقطبی صورت گرفته است، یک دوقطبی عجیب و غریب. این دو قطبی‌ها در کشور ما صورت نگرفت و همه کارها به خوبی و حساب شده انجام گرفت.

روحانی گفت: کرونا تنها مسئله بهداشت و جان و سلامت انسان نیست بلکه یک ماجرایی است که کل عالم را تغییر داده است و این واقعاً یکی از عجایب خلقت است که یک موجود ریز و پنهان می‌تواند همه چیز را دگرگون کند. در پساکرونا سیاست با پیش از کرونا نیست و حتماً تغییر می‌کند، تجارت دنیا در پساکرونا مثل پیش از کرونا نیست، سرمایه گذاری در پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست و همه آن تغییر می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما امروز می‌بینید در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی ایجاد اتحادیه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است، امروز به سمت ملی گرایی رفته‌اند و اتحادیه‌ها را رها می‌کنند. بندهای اتحادیه‌ها در حال شل شدن است. حتی دو کشوری که در ظاهر با هم دوست هستند، ماسک را از هم می‌قاپند. هیچ کشوری وقتی به ماسک نیاز داشت به کشور دیگر نداد. هیچ کشوری تا وقتی نیاز داشت ونتیلاتور و تخت بیمارستانی به کشور دیگری نداد.

روحانی افزود: اتحادیه اروپا که کنار هم بودند، هرکدام به فکر هم بودند. ملی گرایی تقویت و اتحادیه‌ها تضعیف شدند و سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال رفتند. اگر روزی بود که تحریم آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زبان قاطع در سراسر دنیا محکوم می‌شود که یک کار غیرانسانی غلطی است که در این شرایط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه من از وزارت کشور خواستم بر روی سرمایه گذاری‌های زودبازده تمرکز کنند، زیرا این نوع سرمایه گذاری ها امروز به درد ما می‌خورد. یک چیزهایی قبل از کرونا مشتری داشت اما امروز چیزهای دیگری مشتری دارد. رنگ و بوی صادرات و تولید عوض شده است. ما امروز باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در کشور ما یک حرکت بسیار خوبی آغاز شده است. من باید از همه بنگاه‌های تولیدی، کارگران، صنعتگران و کارآفرینان تشکر کنم. امروز در فضای مجازی یک کار عظیم انجام می‌گیرد. این کرونا هزار گرفتاری برای ما درست کرده است اما از طرفی دولت الکترونیک ما را تقویت کرده است. ما باید دولت را سریعاً الکترونیک کنیم چراکه آموزش‌ها در دنیا تغییر می‌کند و جایگاه فضای مجازی عوض می‌شود و ارتباطات مردم شکل دیگری به خود می‌گیرد.

روحانی تصریح کرد: ما باید برای شرایط پساکرونا خود را آماده کنیم که آن جهان با جهان امروز فرق می‌کند.

وی افزود: عدالت در درمان مردم در کرونا یکی از مسائلی بود که در جلسه امروز مطرح شد. من با واسطه‌ای چیزی را شنیدم که یک پزشکی در همین نیویورک برای اینکه تست کرونا بدهد در یک صف طولانی ۴، ۵ ساعته مانده است تا از او تست بگیرند و شش روز هم طول کشید تا پاسخ این تست را بدهند. ببینید با چه وضعیتی در دنیا مواجه بودند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز ما هنگام درمان یک بیمار نگاه نمی‌کنیم که این ایرانی است یا غیرایرانی، ما نگاه نمی‌کنیم که او مذهبش چه است و برای کدام قبیله است. همه را یکسان می‌بینیم و حتی اتباع خارجی را طور رایگان معالجه می‌کنیم. در آمریکا بین سیاه و سفید و بین بومی و غیربومی فرق می‌گذارند.

وی افزود: این عدالت و شرایطی که ما در کشور داریم نشانگر اخلاق و جایگاه ایمان و انسانیت است. این احسانی که در ماه رمضان انجام می‌گیرد و همه به فکر یکدیگر هستند به خاطر آن ایمان و معنویت ماه مبارک رمضان است. ما به همان نقطه‌ای می‌رسیم که از اول انقلاب می‌گفتیم «نه شرقی نه غربی» یعنی روز گرفتاری نه شرق داد ما می‌رسد و نه غرب. به ما گفتند اقتصاد مقاومتی و امروز می‌بینیم اقتصاد مقاومتی به درد ما می‌خورد، به ما گفتند در بحران‌ها طوری روی پای خود بایستید که تکانه‌ها شما را مضطرب نکند و شما می‌بینید که امروز این شوک‌ها و تکانه‌ها ما را مضطرب نکرده است.

روحانی تاکید کرد: این کرونا از یک دیدگاه به ما نشان می‌دهد که ما یک راه صحیح را انتخاب کردیم، به خودمان اعتماد کردیم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم. امروز آثار این را مشاهده می‌کنیم.

مدارس در مناطق کم خطر بازگشایی می‌شود

روحانی در مورد مصوبات جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز گفت: امروز در جلسه ما یکی از مسائلی که مطرح شد، گشایش در امر آموزش در مدارس بود. یعنی در مناطقی که کم خطر و یا سفید هستند برای یک مدت دیگر که ۲۰ اردیبهشت پیشنهاد شد، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و سپس امتحانات برگزار شود.

وی ادامه داد: من یک مقدار کمی نگران بودم که آیا این طرح به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ اولاً ما زمان اجرای این طرح را به تأخیر انداختیم یعنی از ۲۰ اردیبهشت به ۲۷ اردیبهشت موکول می‌کنیم. وزارت بهداشت، وزارت کشور باید با آموزش و پرورش باز هم در این زمینه مطالعه کنند، صدا و سیما هم کمک کند تا دلهره‌ای برای مردم ایجاد نشود و پروتک