نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی به ۹ درصد رسید/ رشد ۵۰ درصدی صادرات
نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی به ۹ درصد رسید/ رشد ۵۰ درصدی صادرات
استاندار آذربایجان شرقی از کاهش نرخ بیکاری در استان از ۱۰.۳ درصد به ۹ درصد خبر داد.

به گزارش صدای بناب به نقل از مهر محمدرضا پورمحمدی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از امن ترین استان‌های کشور در جهات مختلف گفت: در طول سال‌های اخیر با وجود تمامی مشکلات و حوادث، شرایط استان هیچگاه از نظم لازم خارج نشده چرا که نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در تمام مدت از امنیت مردم صیانت کرده و می‌کنند.

وی از مطرح شدن طرح حریم امنیتی مرزهای استان برای اولین بار خبر داده و گفت: همچنین در حوزه‌های پدافندی زیستی، شیمیایی و سایبری نیز طرح جامعی تهیه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم به گونه‌ای که رسانه‌های دارای مجوز در طول دولت تدبیر و امید به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

رشد ۳۰ درصدی در شاخص حوزه‌های عمرانی

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی صورت گرفته در طول دولت تدبیر و امید در استان نیز گفت: در حوزه عمرانی شاهد رشد ۳۰ درصدی در حوزه‌های مختلف عمرانی بودیم که از جمله آنها می‌توان به بزرگراه تبریز- اهر اشاره داشت که در طول دولت ۸۰ درصد از این بزرگراه اجرایی شد.

پورمحمدی ادامه داد: همچنین احداث ۲۰ کیلومتر از باند دوم جاده مرند- جلفا، تصفیه خانه شهر جدید سهند، خط یک قطار شهری، خط انتقال اتیلن از میاندوآب، قطعه چهار آزادراه تبریز – ارومیه و ۱۳۲ کیلومتر از راه آهن میانه – بستان آباد از جمله دستاوردهای دولت در حوزه عمرانی بوده است.

سرمایه گذاری سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان در استان

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه گذاری سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در پروژه‌های عمرانی استان طی هفت سال گذشته گفت: طی یک سال گذشته، شش هزار و ۵۰۳ طرح با اعتبار بیش از ۲۰ هزار میلیارد به بهره برداری رسیده است.

وی در ادامه از کاهش نرخ بیکاری استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری از ۱۰.۳ به ۹ درصد رسیده است که در حوزه اقتصادی می‌تواند خبر بسیار خوبی به حساب آید.

۱۰۰ واحد تولیدی در استان به چرخه تولید بازگشتند

پورمحمدی با بیان اینکه چهار درصد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌اند، گفت: در طول سال‌های اخیر ۱۰۰ واحد تولیدی در استان که از سال‌ها قبل تعطیل شده و دارای ظرفیت اشتغال بالغ بر پنج هزار نفر بودند به چرخه تولید بازگشتند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون از معادن تنها یک سری پروانه‌های بهره برداری کاغذی داشته و یا شاهد خام فروشی در آنها بودیم، گفت: در پی تغییر شرایط با تکمیل مراحل تولید مس کاتد و ذوب در مس سونگون هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت ویژه معادن استان در دیگر شهرستان‌های استان همچون میانه، بستان آباد و اهر گفت: قراردادهای نفلین سینیت سراب نیز امضا شده و با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا آغاز خواهد شد.

پورمحمدی ادامه داد: در بخش کشاورزی شاهد افزایش ۱۴ درصدی تولیدات زراعی و چهار درصدی تولیدات باغی نسبت به گذشته بوده‌ایم.

هدف گذاری برای صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری از استان

وی در ادامه از رشد ۵۰ درصدی صادرات استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد و گفت: میزان صادرات استان از دو میلیارد دلار به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده که تا پایان سال نیز هدف گذاری لازم برای صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری انجام شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پروژه تبریز- سهند نیز گفت: متأسفانه با وجود چندین وعده داده شده، در خصوص زمانبندی این پروژه بدقول شده‌ایم چرا که پاسخ‌های ما از زبان پیمانکاران طرح داده شده که آنها نیز مسائلی همچون فرا رسیدن فصل سرما، بیماری کرونا، مسائل مالی و افزایش قیمت مصالح را علت دیر کرد این پروژه در ماه‌های اخیر عنوان کرده‌اند.

اتصال راه آهن بستان آباد به خاوران در دهه فجر

پورمحمدی افزود: در خصوص پروژه راه آهن تبریز- میانه نیز در تلاش هستیم در دهه فجر شاهد اتصال بستان آباد به ایستگاه خاوران باشیم که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های مسیر فراهم شده و عمده مشکل مربوط به ایستگاه خاوران بوده که امر تأمین مالی آن نیز به اتمام رسیده است.

وی در ادامه همچنین با اشاره‌ای به چالش‌های آب در استان نیز گفت: همه ساله شاهد افزایش سالانه پنج درصدی آب بودیم اما امسال بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و سبب افزایش ۳۸ درصدی مصرف آب شد که امسال طی یک راهکار کوتاه مدت، قرار بر این شد که واحدهای صنعتی دارای چاه از آب آن به اندازه سهمیه مصرفی خود بهره ببرند و از سوی دیگر لوله‌های خط انتقال آب نهند به تبریز تعمیر شده و حجم لوله‌ها افزایش یافت.