۴۳۰ خانواده در صف دریافت فرزند خوانده در آذربایجان شرقی
۴۳۰ خانواده در صف دریافت فرزند خوانده در آذربایجان شرقی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از واگذاری ۴۶ کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی طی سال ۹۹ خبر داد و گفت: سال ۹۸ نیز تعداد واگذاری کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی در استان ۳۸ نفر بود، همچنین اکنون ۴۳۰ خانواده پشت نوبت دریافت فرزند خوانده هستند

به گزارش صدای بناب به نقل از ایسنا، فرگل صحاف در گفت‌وگوی خبری با بیان این‌که روال فرزندخواندگی توسط سازمان بهزیستی تغییر کرده است، اظهار کرد: تمامی افراد متقاضی که پنج سال از زندگی مشترک خود را سپری کرده‌ و صاحب فرزندی نشده‌اند، می‌توانند به سامانه بهزیستی مراجعه و نسبت به ثبت درخواست فرزندخواندگی اقدام کنند.

وی با اشاره به سامانه‌ی فرزندخواندگی بهزیستی که جهت رعایت حال متقاضیان راه اندازی شده است، افزود: حفظ نوبت متقاضیان و اجرای شفاف شرایط طبق دستورالعمل‌های بهزیستی در سامانه، تعداد متقاضیان واقعی، گروه سنی، ثبت تمامی اطلاعات فردی زوج و زوجه در سامانه، مشخص شدن جنسیت فرزندخوانده و غیره از جمله مزایای راه اندازی این سامانه است که براساس آن می‌توان احقاق حق هر متقاضی را به طور واضح بررسی کرد.

صحاف با بیان این‌که بعد از ثبت نام اولیه و ثبت اسکن شده مدارک مرتبط طی درخواست سامانه ملی فرزندخواندگی، مدارک نهایی در انتظار بررسی قرارمی‌گیرد، گفت: بعد از بررسی کارشناسان و درصورت نبود نواقص درمدارک، دعوت متقاضیان به مصاحبه حضوری و بازدید میدانی از منزل متقاضی انجام می‌شود و بعد از تایید بازدید میدانی از منزل، افراد به سایر دستگاه‌ها جهت استعلام معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن پرونده، درصورت وجود کودک واجد شرایط، دعوت به کمیته و در صورت قبول فرزند توسط زوجین، معرفی به دادگاه جهت اخذ حکم آزمایشی انجام می‌شود.

وی افزود: بعداز گذشت شش ماه و ضمن تایید وضعیت کودک درخانواده، اقدامات لازم جهت اخذ حکم دائمی و شناسنامه با نام انتخابی زوجین انجام‌می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: فرزندخواندگی شامل کودکانی می‌شود که طبق تشخیص دادگاه، سرپرستی و حضانت آن‌ها برعهده‌ی بهزیستی باشد.

وی تاکید کرد: بهزیستی تنها فرزندانی که حضانت آن‌ها از طریق دادگاه به بهزیستی واگذار شده‌ را می‌تواند به عنوان فرزندخوانده در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار دهد.

وی ادامه داد: کودکانی که بدسرپرست بوده یا والدینشان در کمپ‌های ترک اعتیاد به سر می‌برند یا به دلیل اختلافات خانوادگی به بهزیستی سپرده شده‌اند، به عنوان امانت توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند و تنها با تشخیص دادگاه به والدین خود بازگردانده می شوند.