۵۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند
۵۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی از وجود ۶۹۷ هزار و ۲۰۴ نفر بیمه شده تامین اجتماعی در استان خبر داد و افزود: بالغ بر دو میلیون نفر یعنی ۵۳ درصد از جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایسنا جعفر سمساری در جلسه تبادل نظر بخش کارگری و بازنشسته استان با مجمع نمایندگان استان، با بیان این‌که اداره کل بیمه تامین اجتماعی دارای ۲۸ شعبه و ۱۳ کارگزاری در سطح استان است، افزود: ۵۷ هزار و ۵۸۶ نفر از رانندگان استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و ۱۳ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند و ۱۳ درصد مابقی برعهده دولت است.

وی ادامه داد: اما دولت بودجه‌ای برای این بخش اختصاص نمی‌دهد و حتی در پرداخت حق بیمه نیز کوتاهی می‌کند؛ به همین دلیل فعلا نمی‌توانیم بیمه شده جدید قبول کنیم.

وی از وجود ۴۴ هزار و ۹۵۳ نفر قالیباف تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان خبر داد و گفت: پرداخت هفت درصد حق بیمه این صنف نیز برعهده خود و ۲۰ درصد مابقی نیز برعهده دولت است، اما متاسفانه دولت در این رابطه نیز سهم خود را پرداخت نمی‌کند و پذیرش بیمه شده جدید قالیبافی نیز امکان ندارد.

سمساری با بیان این‌که آذربایجان شرقی قطب قالیبافی است، متذکر شد: با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، مردم استان به سمت قالیبافی روی می‌آورند که باید در بودجه سالانه حمایت از این بخش نیز پیش‌بینی شود.

وی، از وجود ۳۹۱ هزار نفر بیمه شده اجباری در استان خبر داد و افزود: با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، امسال نرخ بیکاری در استان با افزایش مشکلات اقتصادی، رشد چندانی نداشت.

وی ادامه داد: اکنون ۱۱ هزار و ۲۳ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان وجود دارد.

مدیر کل تامین اجتماعی استان با بیان این‌که ۱۹۲ هزار و ۵۸۰ نفر مستمری بگیر نیز در استان وجود دارد، گفت: نسبت تعداد بیمه پرداز به مستمری بگیر استان (همان نسبت درآمد به هزینه‌ها) در سال ۹۵، ۵.۸ بود، اما اکنون این نسبت به ۴.۴ رسیده است، در حالی که مقدار استاندارد آن، شش نفر بیمه شده به ازای یک نفر مستمری بگیر است.

وی ادامه داد: ۲۰۵ میلیارد تومان در سال گذشته‌ صرف پرداخت مقری به ۱۱ هزار و ۲۳ نفر مشمولان بیمه بیکاری و ۱۱۹۳ میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های درمانی شده است.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن خدمات تامین اجتماعی، گفت: ۵۰ هزار کارگاه در استان فعالیت می‌کنند که امکان ارسال لیست کارگران خود را به صورت غیرحضوری دارند. با انجام این طرح، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ پرونده کاغذی در اداره کل تامین اجتماعی به الکترونیکی تبدیل شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده تمامی خدمات غیرحضوری شود.

سمساری ادامه داد: با تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه به صورت الکترونیکی نیز از مراجعه حضوری ۱۵۹ میلیون بار بیمه شدگان به شعب جلوگیری می‌شود. در واقع حجم مراجعات کاهش یافته و در آینده‌ با حذف کامل دفترچه‌های کاغذی تمامی خدمات غیرحضوری خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات اداره کل بیمه تامین اجتماعی در راستای بهبود فضای کسب و کار در سال گذشته، گفت: ۴۲ میلیارد تومان بخشودگی جرایم در سال گذشته داشتیم که اکنون با توجه به این‌که مبالغ این جرایم به حساب دولت واریز می‌شود، این طرح توسط مجلس حذف شده است، در حالی که با توجه به وضعیت اقتصادی، کارفرمایان نیازمند بخشودگی هستند.

وی در خصوص تقسیط بدهی کارفرمایان، اظهار کرد: در سال گذشته، اقساط ۸۶۶۵ نفر از کارفرمایان به ۴۵ یا ۶۰ ماه تقسیط شده است.

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان در خصوص اقدامات سازمان بیمه تامین اجتماعی در دوران شیوع کرونا، گفت: در این راستا حق بیمه در ۱۴ رسته شغلی ادغام یافت و پرداخت حق بیمه کارفرما نیز تقسیم بندی شده است.

وی با بیان این‌که کارگاه‌های سطح استان، ۱۳۱۱ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی معوقه دارند، گفت: با وجود بدهی‌های معوق کارگاه‌ها، هیچ کارگاهی به دلیل بدهی از خدمات تامین اجتماعی محروم نمانده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر با تغییر ترکیب جمعیت، با کاهش ضریب پشتیبانی و هم‌چنین تاخیر در پرداخت حق بیمه توسط دولت مواجه بودیم؛ به طوری که دولت سهم خود را از ۳۳ درصد نرخ حق بیمه که ۲۰ درصد سهم کارفرما، هفت درصد سهم دولت و سه درصد نیز سهم قانون بیکاری است، پرداخت نمی‌کند.

سمساری با اشاره به ارسال اصلاحات پارامتری بیمه تامین اجتماعی به مجلس، گفت: اما این اصلاحات تاکنون توسط مجلس بررسی نشده است.

وی متذکر شد: کارگاه‌های فعال استان با ظرفیت بسیار کم فعالیت می‌کنند که تاثیر بسیاری در منابع تامین احتماعی می‌گذارد و متاسفانه در سال‌های اخیر بین هزینه‌ها و درآمدهای سازمان بسیار فاصله افتاده که امیدواریم تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان از وجود بیش از ۲۵ هزار نفر بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور در استان خبر داد و افزود: میانگین سنی این افراد، ۴۴ سال است.

وی ادامه داد: محاسبه میزان مستمری که اکنون بر اساس دستمزد دو سال آخر است که به زیان بازنشستگان بوده و باید اصلاح شود و حداقل به میانگین پنج سال آخر برسد.

وی در خصوص مهلت پرداخت مقرری بیمه بیکاری نیز گفت: این مهلت در کشورمان، بین شش تا ۵۰ ماه است در حالی که در کشورهای دیگر، بین یک الی ۱۲ ماه فقط مقرری بیکاری پرداخت می‌شود؛ این امر معضل بزرگی است که باید بررسی شود.

سمساری در پایان گفت: دولت موظف است که هرساله ۱۰ درصد از بدهی معوق خود به سازمان تانین اجتماعی را پرداخت کند، در حالی که اکنون ۲۰۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت نکرده است.