آذربایجان‌شرقی، نزدیک به خط قرمز/ اثر رشد تصادعی چیست؟
آذربایجان‌شرقی، نزدیک به خط قرمز/ اثر رشد تصادعی چیست؟
اگر شرایط بدین منوال باشد، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به صورت تصاعدی بالا رفته و در هفته‌های آخر فروردین ماه 9 درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا خوهند شد.

به گزارش صدای بناب به نقل از آناج، با گذشت 3 هفته از آغاز شیوع کرونا در کشور، هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود، 5 استان، تهران، اصفهان، قم، گیلان و خراسان رضوی بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را در خود جای داده‌اند، آذربایجان‌شرقی نیز با افزایش درصد ابتلا به این ویروس به آرامی خود را به استان‌های پرخطر نزدیک می‌کند، گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت گواهی بر این مدعاست، وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان در استان گفت: آذربایجان‌شرقی در حال نزدیک شدن به استان‌هایی است که بیشترین تعداد مبتلایان را دارند.

این مسئله نشان می‌دهد که مردم تبریز گویا هنوز خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند، البته بازارهای شلوغ و بساط دست‌فروشان هم می‌تواند مهر تاییدی بر گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت باشد.

چند روز قبل بود که صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور در صداو سیمای مرکز استان، سخنان قابل تاملی را بر زبان آورد.

وی گفت: آمار مراجعات به بیمارستان‌ها نشان می‌دهد، درصد ابتلای مردم استان از 10 به 30 رسیده است، این درحالی است که فقط 10 درصد مبتلایان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اگر شرایط بدین منوال باشد، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به صورت تصاعدی بالا رفته و در هفته‌های آخر فروردین ماه 9 درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا خوهند شد.

اگر جمعیت استان را نزدیک 4 میلیون نفر در نظر بگیریم با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان فهمید که منظور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز چیست. گذشته از این موضوع، ظرفیت بیمارستان‌های استان نزدیک به 5 هزار تخت است،  علاوه بر آن بیماران دیگری نیز به دلایل مختلف پزشکی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نیاز به مراقبت بیشتر دارند،پس در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و حضور در اجتماعات، فاجعه انسانی را در پیش داریم.

اگر چرخه انتقال کرونا شکسته نشود، بحرانی سخت در انتظار مردم استان و کشور خواهد بود، بحرانی که خسارات مادی و معنوی بسیاری برجای خواهد گذاشت،

درمان سرپایی هم سیاستی است که از امروز در استان به ویژه در تبریز اجرا خواهد شد تا بلکه بتوان سرعت سیر صعودی ابتلا به کرونا را کاهش داد. بنابراین بهترین راه در امان ماندن از کرونا، حضور مستمر در منزل و کاهش تردد در سطح شهر به ویژه مناطق شلوغی مانند بازار و غیره است،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: حضور در بیرون از خانه برای کسانیکه ضرورتی ندارد بهترین کمک برای کروناست، مردم باید حتی‌المقدور حضور فیزیکی خود را کاهش دهند.