آذربایجان‌شرقی پنجمین استان پیر کشور!
آذربایجان‌شرقی پنجمین استان پیر کشور!
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به رتبه پنجم آذربایجان شرقی به لحاظ پیری جمعیت در کشور، دلیل اصلی این موضوع را افزایش سن ازدواج در پسران و دختران اعلام کرد.

به گزارش صدای بناب به نقل از آناج، دکتر ناصر رهبر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تاخیر در فرزندآوری در بین زوج ها از معضلات مهم جوانی جمعیت در کشور و آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: امر ازدواج توسط نهادهای مختلف تصمیم گیر کشور به روش های مختلف و متنوع باید تسهیل شود، در غیر این صورت روند کنونی پیری جمعیت شدت بیشتری خواهد گرفت.

وی تاخیر در فرزندآوری به دلیل سن بالای زوجین را از عوامل بسیار موثر در کاهش جوانی جمعیت کشور و استان دانست و یادآور شد: متاسفانه امروزه خانواده‌ها تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند و فرصت باروری مطلوب را به علت سپری شدن زمان مناسب از دست می‌دهند.

رهبر با بیان اینکه با افزایش سن زوجین مشکلات فرزندآوری و جنین هم افزایش پیدا می کند، افزود: بر همین اساس خانواده‌ها به سمت تک فرزندی می‌ روند و هرم سنی جمعیت رو به بالا می رود و جمعیت کاهش می‌ یابد.

وی هزینه های پیری جمعیت در آذربایجان شرقی را بسیار هنگفت دانست و ادامه داد: در هفته سلامت باید نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی آحاد مردم در این زمینه تلاش های بیشتری از سوی رسانه‌ها شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جامعه خبری استان خواست موضوع سلامت را به خانه‌ها ببرند، چون بحث سلامت فقط برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و کل جامعه باید یاری کنند تا وضعیت سلامت ما بهبود یابد.

رهبر گفت: سلامتی تنها این نیست که بیمار نباشیم، بلکه هر گونه رفاه جسمی، روحی، روانی، اقتصادی، اجتماعی، معنوی و جانی به معنی سلامتی است و تا جامعه را نسبت به این امر مهم حساس و اهمیت آن را خاطرنشان نکنیم، دست یابی به اهداف مورد نظر میسر نمی شود.

وی خانوده را اولین نهاد اجتماعی دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه برای هر سنی برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته است و با بلوک‌بندی جمعیت، مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت از خدمات سلامت بهره‌مند شوند و در کنار آن برنامه‌هایی برای گروه‌های هدف چون مادران و جوانی جمعیت تبیین شده است.

رهبر بزرگترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه سلامت را مربوط به افراد میانسال بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال که دارای بیشترین درصد جمعیت هستند اعلام کرد .

به گفته وی حدود ۴۷ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز مربوط به گروه سنی میانسال و حدود ۱۳ درصد مربوط به گروه سنی سالمندان است که در این رابطه مراقبت از این گروه‌های سنی جزو اولویت‌ برنامه‌های بهداشتی است.

رهبر اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، توجه به سلامت مادران به خصوص مادران باردار، نوزادان و کودکان، نوجوانان و جوانان از اهم برنامه‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

وی گفت: کارکنان مراکز بهداشت آماده ارائه خدمات و مراقبت‌های رایگان در خصوص خودمراقبتی و توانمندسازی افراد جامعه از طریق آموزش و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به لحاظ پیشگیری از بیماری‌های واگیر، اتخاذ سبک زندگی سالم از جمله تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی مستمر و روزانه در جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، سلامت روان و شاخص های تاثیر گذار مربوط به بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای، سلامت دهان و دندان به مردم آذربایجان شرقی هستند.

از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج