آمریکا برای شرایط به‌ وجود آمده در افغانستان باید پاسخگو باشد
آمریکا برای شرایط به‌ وجود آمده در افغانستان باید پاسخگو باشد
وزیر امور خارجه گفت: آمریکا و متحدان آن مسئولیت دارند به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان، پاسخگوی شرایط به‌وجود آمده در این کشور باشند.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان با شرکت در نشست ۴ جانبه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای در خصوص افغانستان را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان الگوی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای بین چهار کشور را با اهمیت خواند و همسایگان افغانستان را بیش از هر کنشگر و بازیگر دیگری نگران آینده افغانستان دانست.

وی نگرانی کشورمان از تروریسم و افراط گرایی و سیاست‌های نادرست آمریکا در تداوم توسعه تروریسم و ناامنی در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و افزود: افغانستان بیش از اینکه امروز نیازمند مداخله غرب، آمریکا و کنشگرانی که بیش از دو دهه این کشور مهم منطقه را به فقر و بی‌ثباتی کشانده‌اند، باشد نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های منطقه‌ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: آمریکا و متحدان آن مسؤولیت دارند هم به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان و هم به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد، پاسخگوی شرایط به‌وجود آمده در این کشور باشند.

امیرعبداللهیان بر ضرورت مدیریت وضعیت اقتصادی در افغانستان تأکید و بیان کرد: فشارهای اقتصادی در افغانستان یکی از آثار افزایش پدیده مهاجرت آوارگان است و در دل این آوارگی، برخی ناامنی‌ها به سوی کشورهای همسایه به وجود می‌آید. در این خصوص همکاری منطقه‌ای، توجه بین‌المللی و همچنین تمرکز بیشتر هیأت حاکمه موقت افغانستان بر مسؤولیت‌های خود در این موضوع را مورد تأکید قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع مواد مخدر در افغانستان اذعان کرد: مسئله مواد مخدر در ٢٠ سال اشغال آمریکا نه تنها حل نشد، بلکه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان چندین برابر شد، وجود شبکه مافیایی کشورهای غربی در گسترش این تجارت سیاه کاملاً آشکار و روشن است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی زنان و دختران در افغانستان برای ما نگران کننده است، افزود: ایران آماده کمک بیشتر به امر آموزش دختران و زنان افغانستان به کمک سازمان ملل متحد و تشویق هیأت حاکمه موقت به این امر مهم است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: توصیه اکید ما به هیأت حاکمه افغانستان عمل به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

امیرعبداللهیان در پایان ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان را مورد تأکید قرار داد.