استیضاح یک وزیر در مجلس به معنای اختلاف نیست
استیضاح یک وزیر در مجلس به معنای اختلاف نیست
رئیس جمهور گفت: از کسانی که وزیر را استیضاح کردند به خاطر پیگری دغدغه‌های مردم تشکر می‌کنم.

به گزرش صدای بناب به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (دهم اردیبهشت) در جلسه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی گفت: از کسانی که وزیر را استیضاح کردند بخاطر پیگری دغدغه‌های مردم تشکر می‌کنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند مواردی را در مجلس پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند مواردی را در مجلس پیگیری می‌کنند.

ثبات در مدیریت وزارت صمت موضوع مهمی است

رئیسی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابه‌جا شدند، گفت: ثبات در مدیریت در این وزارتخانه موضوع مهمی است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام بدهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روحیه ضد فساد و مقابله با رانت خواری نقطه مشترک ما و مجلس درمورد وزیر است گفت: سه مرکز شاخص‌های وزارت صمت را رو یه رشد ارزیابی کرده است و شاخص‌هایی که در گزارش‌های دولت و خارج از دولت بیان شده است نمایان رشد تولید در کشور است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از سال ۹۶ به بعد مدیران مختلفی در این وزارتخانه جابجا شدند و تغییر کردند؛ ثابت در مدیریت و وزارتخانه مهم است و این می‌توانند به تولید کننده پیام دهد که موجب تصمیم سازی و تصمیم گیری باثبات در وزارتخانه شود.

وی افزود: در معرفی وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی با استقبالی که از سوی نمایندگان شد و رای اعتماد خوبی که به فاطمی امین دادند، او با این پشتوانه از دو ناحیه مجلس و دولت وارد کار شد.

آیت الله رئیسی درباره اینکه موضوع استیضاح وزیر صمت در چندماه ابتدایی دولت سیزدهم مطرح شد، اظهار داشت: شاید در سه یا چهار ماه اول کار بود که موضوع استیضاح مطرح شد و در ابتدای کار طبیعی است که سوال از عملکرد نمی‌تواند کامل باشد هرچند فاطمی امین سال‌ها در این وزارتخانه بوده، اما از ابتدای کار وی در وزارت صمت، موضوع استیضاح در مجلس مطرح شد و مدت‌ها سر زبان‌ها بود تا اینکه استیضاح مطرح شد و مجدد مجلس رای اعتماد داد.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر صمت اگر بار اول بیش از ۲۰۰ رای آورد، این بار با ۱۸۰ رای وزیر تثبیت شد تا کار خود را دنبال کند.

حتی کسانی که سوال از وزیر را جاری کردند، به پاک دستی  تاکید دارند

وی در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی فاطمی امین اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که سوال از وزیر را جاری کردند، به پاک دستی و ضد فساد بودن و ضد رانت خواری بودن و ضد روابط ناسالم تاکید دارند و در اظهارات استیضاح کنندگان نیز این موارد بعضا مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله رئیسی فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطر نشان کرد، در جا‌هایی که قیمت کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می‌شود، اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

رئیس جمهور به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخص‌ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری در کشور بویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است.

وی این شاخص‌ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و گفت: شاخص‌هایی که در همه گزارش‌هایی که در دولت و چه خارج از دولت نشان دهنده رشد تولید است؛ کاری که در حوزه معدن شده است، در مقایسه با دو دولت گذشته بی نظیر است.

رئیسی همچنین به موضوع صنعت خودرو نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام‌هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش‌های آن نیز موجود است. خودروسازی نیازمند تحول است و نه فقط در این عرصه بلکه در برخی عرصه‌های دیگر هم هست. در تعیین تکلیف دو شرکت خودروساز باید دید چقدر کار شده و می‌توان اقدامات انجام شده را پیگیری کرد. بنده در بازدید از یک خودروسازی دستور ۸ بندی دادم. اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم خیلی مناسب نیست و صنایع و معادن و عرصه تجارت هم باید مد نظر باشد. وضعیت خودرو در کشور کمی و کیفی مورد تاکید دولت و مجلس است و به مردم وعده داده‌ایم باید میزان تولید و هم کیفیت برتر شود. در این مدت در کمیت و کیفیت دچار تحول شده، ولی به نقطه کمال نرسیده و مشکلات دارد و گام‌های برداشته شده در این‌باره باید مد نظر قرار بگیرد.

باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود

وی در ادامه گفت: گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه، اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد. باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رانت‌خواری، فساد و مافیا خط قرمز دولت است گفت: در هر نقطه از کشور که ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست و رانت‌خواری وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکسی در مسئله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد باید محاکمه شود و همینطور هم شد. همه اعضای دولت باید به فساد و برخورد با آن حساس باشند. برخورد با مافیا و روابط ناسالم در هر جایی مورد توجه ما است. در بحث خودرو به دلیل سود‌های کلان شاهد مافیا هستیم. در بحث قیمت خودرو با توجه به وضعیتی که سوداگران خودرو ایجاد کردند قابلیت بررسی وجود دارد و با عایدی بر سرمایه و سایر اقدامات قابل اصلاح است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید با مافیا و جریان سوداگری و سود‌های این چنینی برخورد شود، گفت: وزیر مسئولیت دارد، اما در داوری و عملکرد یک مسئول باید نسبت به همه چیز اظهار نظر شود. تصمیم گرفته شد که به مادران دارای دو فرزند خودرو داده شود و این در راستای ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت خوب است، اما ما این پنجاه درصد را وارد بازار کردیم. وقتی رئیس شورای رقابت می‌گوید سریع از طریق بورس به این مسأله خاتمه داده شود و در نهایت ۲۰ هزار واحد بورس در یک روز ریزش پیدا می‌کنند باید در نظر گرفته شود. یک تصمیم هم مجمع تشخیص مصلحت می‌گیرد و در نهایت بخش‌های مختلف تصمیم گیری می‌کنند، اما وزیر مربوطه مورد سوال قرار می‌گیرد. یقین بدانید پاک دستی ما در مبارزه با فساد از مسائل مهم و اولیه ما است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی در پایان گفت: نمی‌خواهم زیاد وقت نمایندگان را بگیرم. اصل آمدن من به این جلسه برای این بود که ما اصل سوال، توجه و استیضاح را اختلاف نمی‌دانیم. حتماً پیام این حضور را باید همراهی، همکاری و رفع مشکلات دانست.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان