افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی
افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی گفت: طی هفته کتاب امسال یک هزار متر مربع به فضای کتابخانه‌های عمومی استان افزوده می‌شود.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اسد بابایی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی هشترود افزود: از این میزان ۸۰۰ متر در تبریز و ۲۰۰ متر در یامچی قرار دارد.

وی ادامه داد: ۱۱۵ کتابخانه عمومی نهادی و ۴۷ کتابخانه مشارکتی در استان فعال است و تلاش می‌کنیم تا تمام روستا‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت با کمک خیران صاحب کتابخانه شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از تکمیل و تجهیز دومین کتابخانه شهر جدید سهند با سه هزار مترمربع طی این هفته خبر داد و گفت: کار‌های ساختمانی کتابخانه مراغه هم با پنج هزار مترمربع مساحت به زودی آغاز می‌شود.

بابایی با اشاره به وجود بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تعداد کتاب‌های موجود در مخزن کتابخانه‌های عمومی استان را به میزانی برسانیم که به ازای هر نفر در استان حداقل یک جلد کتاب وجود داشته باشد.

وی به تجهیز تمام کتابخانه‌های استان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم نیز اشاره کرد و ادامه داد: در پویش نذر کتاب در استان ۲۰ هزار جلد کتاب اهدا شد که ملکان در رتبه اول و هشترود در رتبه ۲۰ قرار داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی از شهرداران استان هم خواست تا پایان آذرماه تمام بدهی خود شامل نیم‌درصد از درآمد‌های شهرداری‌ها را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها واریز کنند.

به گفته وی چهارمین مینی‌بوس کتابخانه سیار هم به‌زودی در شبستر راه‌اندازی خواهد شد و ترویج روزافزون کتاب و کتابخوانی نیز با اجرای طرح‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

فرماندار هشترود نیز در این جلسه از غیراستاندارد بودن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در شهر هشترود و نظرکهریزی انتقاد کرد و گفت: میز و صندلی چوبی این کتابخانه‌ها بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و قابل نشستن نیست.

علیرضا توری ادامه داد: کتابخانه عمومی نظرکهریزی در مسیر سیلاب احداث شده است و با جاری شدن یک سیل کوچک امکان تخریب آن وجود دارد و انتقال آن به مکانی دیگر با مصوبه ستاد بحران شهرستان ضروری است.

وی راه‌اندازی کتابخانه سیار در دهستان‌های بزرگ این شهرستان را خواستار شد و اضافه کرد: متاسفانه روستاییان دسترسی محدودی به کتابخانه دارند و کتابخانه‌های سیار می‌تواند برای این افراد خدمات ارایه دهد.

۲۴ آبان مصادف با سالروز ارتحال علامه طباطبایی به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است؛ عالمی که کتاب‌های متعددی به رشته تحریر در آورد اما تفسیر وی بر قرآن کریم با عنوان المیزان بیش از بقیه آثارش جاودانه است تا جایی که حتی در کتابخانه‌های مکه و مدینه که کتاب‌های شیعیان به ندرت موجود است می‌توان تفسیر المیزان را مشاهده کرد

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی