بخش زیادی از تداخلات اراضی ملی بناب مشخص شده است/ بوته کاری بیش از 750 هکتار از اراضی ملی بناب /تخصیص بخشی از اراضی ملی بناب جهت احداث شهرک دامپروری و احداث میدان تره و بار
بخش زیادی از تداخلات اراضی ملی بناب مشخص شده است/ بوته کاری بیش از 750 هکتار از اراضی ملی بناب /تخصیص بخشی از اراضی ملی بناب جهت احداث شهرک دامپروری و احداث میدان تره و بار
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بناب گفت: بخش های بسیار زیادی از اراضی بناب در کمیسیون استانی قطعی و تداخلات آن مشخص شده است.

بهرام صبوری صبح امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب گفت: اصلی ترین وظیفه اداره متابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت از جنگل ها، کوه ها، بیابان ها، دریاچه ها، دریاها، بیشه ها و مراتع طبیعی است و  این کار برای کشور بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب، اصلی‌ترین مشکل در حوزه اراضی ملی را در تداخل اراضی ملی با سایر اراضی شخصی عنوان کرد و گفت: مبنای تشخیص اراضی ملی ازکشاورزی و غیره عکسهای هوایی ۱۳۴۱ می باشد و برحسب همان نقشه ها کار حفاظت از اراضی ملی در بناب و سایر شهرهای کشور انجام می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه طی سالیان گذشته با عکس های هوای جدید و به روز ۹ منطقه از اراضی شهرستان شامل روستاهای علی خواجه ،خانه برق قدیم و جدید، روشت کوچک و بزرگ، زاوشت و شهرهای خوشه مهر و بناب در کمیسیون استانی قطعی و تداخلات آن مشخص شده است.

صبوری خاطر نشان کرد: امیدواریم طی دو سال آینده سایر مناطق باقی مانده شهرستان که همچنان مشکل تداخل اراضی ملی را دارند حل و فصل شده و در کمیسیون استان مورد تایید قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بناب از بوته کاری ۷۵۰ هکتار از اراضی شهرستان بناب به دلیل نزدیک بودن به دریاچه ارومیه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: طی این پروژه با هدف جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی و کاهش سطح آب دریاچه اراضی روستاهای قره قشلاق و قره چپق به دلیل نزدیک بودن به دریاچه ارومیه بابوته کاری قره داغ  سطح پوشش گیاهی ایجاد شده است تا مانعی برای حرکت ریزگردها شده باشند.

وی همچنین از همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جهت انتقال میدان تره بار درون شهری بناب خبر داد و گفت: با پیگیری های نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی و فرماندار، بخشی از اراضی از طرف جاده بناب به عجب شیر برای انتقال میدان تره بار در نظر گرفته شده است تا از حجم ترافیک و مشکلات پیش آمده در این میدان جلوگیری شود.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیز داری بناب از تخصیص ۱۷۵ هکتار از اراضی واقع در روستای حاج مصیب جهت احداث شهرک دامپروری خبر داد و گفت: این پروژه با پیگیری های جدی نماینده مردم بناب در حال انجام می باشد و بروکراسی های اداری و تخصیص آب مورد نیاز آن در حال انجام است.

بهنام صبوری از رفع تصرفات ۸۸ هکتار از اراضی ملی در شهرستان بناب خبر داد و گفت: پرسنل واحد یگان حفاظت اداره منابع طبیعی، سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ هکتار از اراضی ملی که توسط برخی از افراد سودجو تصرف شده بود را رفع تصرف کردند.

وی در ادامه گفت: در راستای استفاده از انرژی های نو و تولید برق از پنل های خورشیدی مراحل قانونی واگذاری ۱۶ هکتار از اراضی ملی به شهرداری بناب با پیگیری‌های رئیس شورای شهر به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک جهت احداث نیروگاه خورشیدی تحویل شهرداری بناب خواهد شد که لازم به ذکر است این اراضی در روبروی نیروگاه بناب و در ورودی شهر بناب از طرف عجب شیر انجام گرفته که چشم اندازهای زیبایی را برای شهر وجود خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت عمومی امری محال است، اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اصلی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع‌طبیعی تجدید شونده است که تا بحال طرح‌های بی شماری را به مرحله اجرا گذاشته اما به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی به تنهایی قادر به انجام چنین رسالت بزرگی نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بناب در پایان با بیان اینکه با توجه به فصل گرما و افزایش بی سابقه دما احتمال بروز آتش سوزی در مراتع وجود دارد گفت: از عموم مردم شریف بناب درخواست داریم هرگونه تصرف، خرابکاری، آتش سوزی و سایر مسائل مربوط به حوزه اراضی ملی را از طریق شماره تماس ۱۵۰۴ به واحد حفاظتی این اداره اطلاع‌رسانی کند.

انتهای پیام/ زهرا احمدین