به بهانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا
به بهانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا
شوراها یکی از مظاهر مهم دموکراسی و مردم سالاری و یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران در کشور هستند.

شوراها به عنوان یک نهاد مردمی باهدف سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و بالا بردن سطح کیفی و کمی در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و ارتقای آنها و بهره وری با هزینه کمتر پا به عرصه وجود نهاده است.

 كانديداهای متعددی با سلايق و برنامه های مختلف پا به عرصه گذاشته اند و از هر فرصتی برای اعلام و رونمايی از برنامه های خود استفاده می نمايند. اگر موشكافانه به مسايل شهری بیاندیشیم سوالات متفاوتی پيش می آيد. اعضای شورای شهر بايد از جنبه های مختلف مديريتی، روانشناختی، جامعه شناسی و موارد ديگر چه برتری نسبت به مردم عادی داشته باشند؟

 شورای شهر جای افرادی توانمند است كه بتوانند به اعضای شورا خوراك فكری و ايده های عملی مناسب داده و برای حل مشكلات شهر راهگشا باشند.

 شورایی که دارای تخصص کافی در حوزه مدیریت شهری ، مسئولیت پذیری اجتماعی بالا ، نقدپذیری و مشاوره پذیری ، داشتن روحیه کار جمعی و تیمی بالا و… باشد قادر خواهد بود در حوزه شهری و روستایی مثمر ثمر واقع شود و نیازهای شهروندان را مرتفع نماید.

 شورای اسلامی شهر می تواند با ارائه پیشنهاد و طرح های علمی و مهندسی، براساس پتانسیل ها و توانایی های شهرداری در زمینه های سرمایه گذاری، طرح های اصلاح کالبدی شهر، ترافیک، ایجاد فضاهای سبز شهری، طرح های مدیریت پسماند شهری، طرح های زیباسازی، طرح های عمرانی، طرح های همسان سازی کیفیت زندگی در کل سطح شهر، با رسیدگی به مناطق حاشیه ای و انتقال امکانات رفاهی به سطح محلات و پشتیبانی از طرح های فرهنگی و فرهنگ بومی در آبادانی و توسعه شهری سهیم باشد.

 اگر به عملکرد چندین دوره قبل توجه شود متاسفانه شورای محترم شهر بناب قادر نبوده از پتانسل های موجود جهت رفع مشکلات شهروندان بهره گیری نماید. چرا که اساس بوجود آمدن شوراهای شهری مدیریت مردم بر مردم بوده و بدین شکل هم مسئولیت دولت کمتر و هم نیازهای واقعی شهروندان توسط خود مردم شناسایی و مرتفع میگردد.

 یکی از دلایل عدم موفقیت شورای شهر در حوزه مدیریت شهری قوم گرایی و طایفه گرایی بوده است و کسانیکه طایفه ای بزرگ و دوستان وسیع داشته اند قادر بوده اند تا کرسی شورای شهر را تصاحب نمایند. در این قضیه دیگر تخصص گرایی و آگاهی کاندید مورد نظر لحاظ نمیشود و فرد مورد نظر بدون داشتن شرایط لازم و کافی برای تصدی این کرسی مهم ، بر مسند میز شورای شهر جلوس مینماید.

 اعضای شورای شهر بايد از جنبه های مختلف مديريتی، روانشناختی، جامعه شناسی و موارد ديگر برتری نسبت به مردم عادی داشته باشند و کسی که فاقد چنین شرایطی باشد بدون شک قادر به مدیریت بهینه در حوزهای مختلف شهری نخواهد بود.

 حال اگر این عزیزان با داشتن شرایط لازم بر مسند میز شورای اسلامی شهر جلوس نمایند باید همسو و هم فکر و به صورت متحد و البته مشاوره با اهل فن در صورت عدم آگاهی کافی در حوزه ای ، همسو با مدیران دیگر اعم از ادارات و نهادهای تاثیر گذار و ذی نفوذ و خصوصا نماینده مجلس شورای اسلامی ، در مسیر شکوفایی و توسعه همه جانبه شهر تلاش نمایند.

طوری نباشد که هر کدام ساز خود را بنوازند که در این صورت ما از توسعه همه جانبه شهر بی نصیب خواهیم ماند. همانطور که در دوره های قبلی این چنین شد و بی نظمی و عدم همسویی با مسئولین سیاسی و اجتماعی و مدیریتی شهر ، بی نظمی را به جامعه و شهر بناب به ارمغان آورد.

 از ویژگی های یک شورای فعال و متخصص و طالب توسعه همه جانبه شهر ، لزوم پاسخگو بودن اعضای شوراها به جامعه هدف و بطورکلی مطالبه گری مردم از مسئولین در نظام اسلامی برای ارتقا خدمات دهی و افزایش تراز کیفیت امکانات عمومی شهرها و روستاها همسو با نماینده مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین شهری است.

از طرفی موتور محرک توسعه در وهله دیگر داشتن امکانات مالی و از بین بردن بروکراسی های اداری و موانع توسعه است. اتومبیل برای حرکت نیاز به سوخت دارد و جامعه برای پیشرفت و توسعه در کنار تخصص و آگاهی نیاز به سرمایه دارد .در صورت نداشتن سرمایه کافی هیچ توسعه ای صورت نمیگیرد. علم بدون ثروت بی نتیجه است.

 در پایان ضمن تشکر از همه کاندیداهای شهری و روستایی به خاطر حس مسئولیت پذیری آنها ، جا دارد مردم فهیم شهرمان نیز مدبرانه عمل کنند و با انتخاب افراد لایقتر و اصلح تر مسیر توسعه شهر را رقم بزنند.

 نگارنده: محسن سلامتی