تمهیدات ویژه برای جبران کمبودهای دارویی در آذربایجان شرقی
تمهیدات ویژه برای جبران کمبودهای دارویی در آذربایجان شرقی
طی هفته های اخیر کمبود تعدادی از اقلام دارویی در آذربایجان شرقی نارضایتی مردم را در پی داشته است که برای غلبه بر این مشکل مهم حوزه بهداشت و سلامت، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تمهیدات ویژه ای را در پیش گرفته است.

به گزارش صدای بناب به نقل از ایرنا، در حالیکه تامین اقلام دارویی آنتی بیوتیک و انواع سرم تا هفته های اخیر در آذربایجان شرقی با مشکل جدی مواجه بود، با فعال تر شدن شرکت های تولیدی دارویی، اختصاص سهمی از واردات این محصولات و نیز قیمت گذاری جدید از سوی دولت تا حدودی مشکلات مربوطه در حال رفع شدن است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تبیین دلایل مختلف کمبود دارو در کشور و استان، گزارشی از اقدامات این مجموعه برای جبران کمبودها و نیز بازگرداندن آرامش نسبی به بازار دارو در شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی ارائه داد.

دکتر یوسف نجفی تلاش برای فعالیت ۲۴ ساعته کارخانه داروسازی دانا در حوزه آنتی بیوتیک ها، افزایش تولیدات روزانه شرکت سرم سازی ذکریا، فعال سازی و تشدید نظارت ها بر داروخانه ها، تدایبر ویژه در حوزه توزیع انواع دارو به خصوص داروهای کمیاب، تلاش برای تخصیص سهم مناسب برای استان در بخش واردات و نیز تامین مواد اولیه شرکت های داروسازی را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد.

وی کمبود اقلام داروئی را نه مربوط به یک یا چند استان که مشکلی برای کل کشور بیان و اضافه کرد: این کمبودها در تمام حوزه ها کشوری است که در ابعاد مختلف می توان دلایل آن را بررسی و نسبت به هر کدام از عوامل اقدامات عاجل صورت داد تا در حداقل زمان ممکن این کمبودها رفع شود.

نجفی با تایید بحرانی شدن وضعیت تامین دارو در کشور حداقل طی یک ماه اخیر، اظهار داشت: بر همین اساس ریاست جمهوری دستور ویژه به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر کرد و طی آن واردات انواع آنتی بیوتیک به کشور تسریع شد.

وی عمده دلیل کمبود دارو در ایران را مربوط به تامین مواد اولیه شرکت های داروسازی دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد این شرکت ها نیازمند واردات مواد اولیه از خارج کشور هستند، گفت: این مشکل با تشدید تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران وسیع تر و گسترده تر شده است، به گونه ای که شرایط خاص سیاسی باعث شده آثار این تحریم ها روز به روز بیشتر شود.

نجفی افزود: هرچند در حوزه دارو تحریمی متوجه ایران نیست، اما محدودیت های اعمال شده از سوی غرب در زمینه مسایل مالی و مبادلات پولی به طور مستقیم در تامین دارو و مواد اولیه شرکت های داروسازی اثرگذار بوده استهرچند در حوزه دارو تحریمی متوجه ایران نیست، اما محدودیت های اعمال شده از سوی غرب در زمینه مسایل مالی و مبادلات پولی به طور مستقیم در تامین دارو و مواد اولیه شرکت های داروسازی اثرگذار بوده است، به طوریکه حتی با در دست داشتن پول نیز در تامین دارو مشکل داریم.

به گفته وی ، این مشکلات تحریمی در حالی نمود بیشتری به خود می گیرد که حدود ۶ درصد انواع دارو به طور کامل از خارج وارد می شود و با بروز مشکلات تبادلات مالی، کمبودها در این اقلام دارویی ملموس تر می شود.

نجفی قیمت گذاری دارو را از دیگر دلایل مهم در کمبود دارو بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که قیمت گذاری برای هر نوع کالایی فرایند خاص، مشخص و اداری  دارد که باید به طور منصفانه در این زمینه وارد عمل شد که متاسفانه طی سالجاری در این زمینه آنگونه که شرکت های داروسازی انتظار داشتند، مطالبات این صنف برآورده نشد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری انواع دارو باید برای شرکت های تولیدی با صرفه باشد، هزینه های تامین مواد اولیه، کارگر، انبارداری، منابع انرژی، مالیات و سایر هزینه ها را بسیار سرسام آور خواند و ادامه داد: نوسان در هزینه های مزبور اجازه نمی دهد قیمت ها ثابت بماند و همین امر سبب تعطیلی تعدادی از شرکت ها در کشور و استان می شود که برای حل این مشکل دولت سیزدهم اقدام به قیمت گذاری جدید کرد تا حد زیادی در بازگرداندن آرامش به شرکت های تولیدی موثر بود.

نجفی مصرف بی رویه و زیاد دارو را نیز از دیگر دلایل کمبود اعلام کرد و ادامه داد: این عامل جزو عناصر تاریخی و فرهنگی است که باید رسانه ها کمک کنند تا مردم برای درمان تنها به نسخ پزشکی رجوع کنند و از خرید و انبار انواع دارو به شدت اجتناب کنند که البته در این خصوص پزشکان نیز باید نسبت به تجویز به اندازه نیاز دارو توجیه شوند.

به گفته وی در حال حاضر وضعیت تامین انواع دارو به خصوص در بخش آنتی بیوتیک ها و سرُم در آذربایجان شرقی نسبت به دو هفته پیش بهتر شده است و با روند کنونی می توان به جبران این کمبودها تا حداکثر سه هفته آینده امیدوار بود.

نجفی اولویت نخست دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تامین دارو را بیمارستان ها و مراکز درمانی مرجع اعلام کرد نجفی اولویت نخست دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تامین دارو را بیمارستان ها و مراکز درمانی مرجع اعلام و اضافه کرد: دلیل این موضوع الزاماتی است که باید به هر نحو ممکن  داروهای مورد نیاز این مراکز در اسرع وقت تامین و در اختیار بیماران قرار بگیرد که البته در این بخش هیچ نگرانی وجود دارد و داروها به اندازه کافی دپو شده است و وضعیت بحرانی در این حوزه به هیچ عنوان حاکم نیست.

وی با بیان اینکه سهم آذربایجان شرقی از واردات ۵۰ تنی آنتی بیوتیک به کشور  ۳۹ هزار دُز شامل شربت است که از طریق هند وارد شده و توسط جمعیت هلال احمر در حال توزیع می باشد، گفت: این میزان کافی نبوده و باید تداوم داشته باشد.

این مقام مسئول بهداشت و درمان، وجود شرکت داروسازی دانای تبریز که در زمینه تولید آنتی بیوتیک فعال است را ظرفیتی بسیار مهم برای آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور برشمرد که جزو واحدهای بزرگ خاورمیانه به شمار می رود و می تواند با فعالیت ۲۴ ساعته نسبت به جبران کمبودها نقش آفرین باشد.

نجفی همچنین از اختصاص سهم ۱۰ تا ۱۵ میلیون دُز سرم وارداتی به آذربایجان شرقی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: این محصولات طی سه نوبت وارد استان شده و هم اکنون مشکل چندانی در تامین این قلم داروئی در استان وجود ندارد.

وی افزایش ۱.۵ برابری مصرف سرُم طی سالجاری نسبت به پارسال را از عمده ترین دلایل کمبود سرُم در کشور و استان خواند که همین امر سبب شد دولت به طور اجبار اقدام به واردات کند.

نجفی با بیان اینکه در امتداد اقدامات فوق، طرح های مختلف نظارتی نیز توسط تیم های بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا می شود، اظهار داشت: در این راستا تمامی داروخانه های آذربایجان شرقی به خصوص کلانشهر تبریز حداقل یک بار بازرسی شده اند و تعداد ۱۰ تیم از سوی این مجموعه به طور مرتب فعالیت های خود را ادامه می دهند.

وی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر نظارت بر فعالیت داروخانه ها، فعالیت شرکت های تولیدی دارو و نیز شرکت های پخش نیز تحت کنترل و رصد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: مردم می توانند هر گونه شکایت و پیشنهادات خود پیرامون کمبودها، مشکلات و گران فروشی انواع دارو را به این معاونت از طریق شماره تلفن ۰۴۱۳۱۷۷۳۲۸۶ و یا سامانه ۱۹۰ کشوری از ساعت ۹ تا ۱۹ اطلاع دهند.

  • منبع خبر : ایرنا- آذربایجان شرقی