جشن گلریزان امسال، غیرحضوری/ 322 زندانی منتظر دستان مهربان
جشن گلریزان امسال، غیرحضوری/ 322 زندانی منتظر دستان مهربان
جشن گلریزان امسال به علت شرایط کرونایی و در جهت رعایت فاصله‌گذاری هوشمند به صورت غیر حضور برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از آناج،  کمک به هم نوع حتی در میان سایر موجودات وجود دارد، اما در این میان انسان جایگاه ویژه و عالی در میان مخاوقات دارد به طوری که اشرف مخلوقات نام گرفته است، از دیرباز کمک به هم نوعان اقدامی پسندیده و قابل ستایش بوده است،اگرچه حس انسان‌دوستی در مکاتب مختلف جهان متفاوت است، اما اسلام نگاه کرامتی محور به انسان دارد،  جسم و روح انسان در اسلام  مهم است و حتی آبروی مومن را بالاتر از خانه کعبه می‌داند.

بی تردید حس انسان دوستی محدود به مادیگری نیست، کمک معنوی و نشان دادن راه تکامل هم از بهترین کارهایی است که هر انسان می‌تواند در مقابل هم انجام دهد، با گسترش جمعیت انسان، مفهومی به نام قانون به وجود آمد که آزادی های مختلف و بی حد و حساب را ترتیب بخشد، طبق همین قانون، هرکسی جرمی مرتکب شده باید به تناسب آن مجازات شود.

جرائم مختلفی در قانون تدوین شده است که جرائم مالی را می‌توان در زمره مبتلا‌به ترین جرائمی دانست که اغلب افراد با آن درگیر هستند،  وضعیت اقتصادی و بی تدبیری برخی موجب می‌شود که در دادو ستدهای روزمره خود به مشکل خورده  و خود را مدیون دیگری کند، جرائم مالی و غیر عمد از همین نوع هستند.

سنت پسندیده‌ای در ایران سال‌هاست که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، مراسمی که به نام جشن گلریزان شناخته می‌شود البته قدمت این حسنه به گذشته ها دور باز می‌گردد، علی ای حال همه ساله این مراسم در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار شده و موجبات آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را فراهم می‌کرد، اما امسال شرایط به طور کلی در همه جا متفاوت است، ویروس ناخوانده‌ای به نام کرونا میهمان مردم شده و جهانیان را یکسره بی تاب کرده است. به همین خاطر مراسم گلریزان امسال به شیوه ای دیگر برگزار خواهد شد.

رسول تقی‌پور، رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و برگزاری جشن گلیریزان اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مراسمات عمومی، جشن گلریزان به مناسب آزادسازی زندانیان غیر عمد نیز به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی که توانایی دارد، می‌تواند در این طرح خداپسندانه شرکت نماید. قبوضی که در این طرح صادر می‌شود را می‌توان بخشی از مالیات پرداخت شده به اداره کل دارایی و مالیاتی استان در نظر گرفت، بنابراین اصناف و کسبه می‌توانند با شرکت در این طرح خداپسندانه هم بخشی از مالیات خود را پرداخت کنند و هم در جهت آزادسازی زندانیان نیازمند اقدامی خیرخواهانه انجام دهند. افراد نیکوکار می‌توانند فیش واریزی خود را از طریق پیام رسان واتساپ به شماره تلفنم09383373683 ارسال کنند.

تقی پور با اشاره به تعطیلی مراسمات ترحیم متوفیان استان گفت: هم شهریانی که عزیزان خود را به هر طریقی از دست دادند و نمی‌توانند مراسمات ترحیم برگزار کنند، با پرداخت بخشی از هزینه ضیافت احسان خود به ستاد دیه هم، زندانیان نیازمند را یاری کنند و هم باقیات‌الصالحاتی برای سفرکرده خود بر جای بگذارند.

رئیس ستاد دیه استان با بیان اینکه از آغاز این طرح دو سال می‌گذرد تصرح کرد: در این مدت 325 خانواده در طرح اهدای هزینه ضیافت احسان شرکت کرده‌اند، و از سال گذشته تاکنون توانسته‌ایم، موجبات آزادی 412 زندانی جرائم غیرعمد  را فراهم کنیم.

تقی پور یادآور شد: جمعا 322 نفر بر اثر ارتکاب جرائم غیر عمد در زندان‌های استان به سر می‌برند و مبلغ 140 میلیارد تومان برای آزادی این افراد نیاز است البته با استفاده از برخی اقدامات قانونی و رضایت شُکات می‌توان این مبلغ را به 110 میلیارد نیز کاهش داد.

خلیل‌الهی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی نیز درباره اجرای مراسم گلریزان امسال اظهار داشت: سیاست‌های قوه قضاییه در کلیه بخش‌ های قضائی استان با قوت اجرا می شود و جلسات کمیسیون عفو جهت کاهش آمار زندانییان به طور مستمر با حضور دادستانی مرکز استان، مدیرکل زندان ها و حفاظت اطلاعات دادگستری استان تشکیل و وضعیت زندانیان به صورت مستمر رصد و کنترل می شود.

خلیل اللهی با قدردانی از زحمات اعضای ستاد دیه استان، یادآور شد: جشن گلریزان امسال با توجه به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانیان و حمایت از سیاست حبس زدایی  نسبت به سال های گذشته اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه جشن گلریزان امسال در ماه مبارک رمضان به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار خواهد شد، گفت: پارسال با کمک‌های بسیار خوب مردم استان، خیّرین و برخی نهادها شاهد افزایش کمک‌ها در جشن گلریزان بودیم.

خلیل اللهی اضافه کرد: امسال به جهت شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت از اجتماع، جشن گلریزان در کلیه شهرستان‌ها و بخش‌ها غیرحضوری است و ان شاء الله به لطف خداوند و باکمک و همراهی مردم خیر استان و بنا به فرموده مقام رهبری با اجرای رزمایش کمک مومنانه در ماه رمضان، شاهد افزایش چشمگیر کمک‌های مردمی باشیم.