جلسه بررسی مشکلات مرتع‌داران و عشایر بنابی در منطقه سهند برگزار شد
جلسه بررسی مشکلات مرتع‌داران و عشایر بنابی در منطقه سهند برگزار شد
جلسه بررسی مشکلات عشایر منطقه سهند حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی، مدیرکل امور عشایر استان، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و بخشدار برگزار و برای رفع آنها تصمیم‌گیری شد.

به گزارش صدای بناب در این منطقه که در ۱۲۰ کیلومتری شرق بناب واقع شده است که بیش از ۱۶۴۲ خانوار عشایر بنابی با بیش از ۳۰ هزار دام سبک از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه در مراتع سهند مستقر می‌شوند.

آل هاشم، مدیرکل امور عشایر استان در جلسه بررسی مشکلات عشایر بناب اشاره‌ای به بیانات امام خمینی(ره) با این مضمون که «عشایر ذخایر انقلاب است» گفت: صیانت از مرزها را وظیفه و رسالت اصلی عشایر قهرمان می‌باشد، عشایر، ایثار و جانفشانی‌های فراوانی کردند که مصداق آنها حضور فعال این عزیزان در جبهه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس می‌باشد.

آل‌هاشم عشایر را نخبه‌ی جامعه دانشگاهی دانست و گفت:
تعداد ۳۰۰ عشایر در حوزه‌های صنایع و آموزش عالی بعنوان نخبه‌های فعال استان هستند که این ثمره‌ی تلاش چندین ساله‌ی عشایر در حوزه‌های مختلف هست.🔺مدیرکل عشایر استان در پایان گفت: دو درصد جمعیت استان عشایر هستند که ۲۰ درصد محصولات دامی استان را تامین می‌کنند که آمار قابل توجهی می‌باشد.

محمد باقری بنابی، نماینده شهرستان بناب در جمع عشایر بنابی رسیدگی به مشکلات عشایر را از مسئولین خواستار شد و گفت: از تولیدات دامی عشایر ۱۱۶۰۰۰ تن گوشت و ۳۲هزار لیتر شیر، حاصل تلاشهای عشایر استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

وی ادامه داد: عشایر حدود دو درصد از جمعیت استان را تشکیل داده‌اند ولی حدود بیست درصد محصولات دامی استان را تامین می‌کنند که این حاصل تلاش و جانفشانی عشایر سلحشور استان است و جوانان در راستای اشتغالزایی، می‌بایستی در بحث تولیدات دامی ورود کنند.

باقری در ادامه گفت: عدم وجود دکل‌های مخابراتی و نبود راه‌ عشایر عزیز را با مشکلات فراوانی مواجه کرده‌ است، پیگیری خواهیم کرد که هرچه سریعتر این مشکلات حل شود.

نماینده بناب نبود درمانگاه‌های سیار در منطقه ییلاق سهند را یکی دیگر از مشکلات عشایر بنابی دانست و گفت: نبود درمانگاه‌های سیار در مناطق ییلاقی، عشایر عزیز را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است بطوریکه برای درمان یک سرماخوردگی ساده باید هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند و به شهرهای مراغه و یا بناب مراجعه نمایند؛ باید با تخصیص درمانگاه‌های سیار این مشکل در اسرع وقت حل شود.

باقری در پایان گفت: تقویت شرکت‌های تعاونی و برگزاری نمایشگاههای دائمی ایلات در بناب و تشکیل دفتر نمایندگی امور عشایر در بناب را یکی دیگر از ضروریات دانست و خاطر نشان کرد در اولین فرصت با مسئولان استانی رایزنی‌های لازم را انجام خواهد داد تا عملیاتی شوند.

امین رفیعی، فرماندار بناب در جمع عشایر بناب از نبود راه‌های مراتع عشایر سهند سخن گفت و ادامه داد: عشایر از نبود راههای مراتع سهند گلایه‌مندند که در روزهای آتی با مسئولان مربوطه رایزنی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: چند روز پیش با مسئولان مخابرات استان جلسه‌ای برگزار کردیم و مقرر گردید که مشکلات مخابراتی و دکل‌های مخابراتی حل شود.