خشک شدن ۹۰ درصد چشمه‌ها و قنات‌ها در آذربایجان‌شرقی
خشک شدن ۹۰ درصد چشمه‌ها و قنات‌ها در آذربایجان‌شرقی
مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت:بسیاری از روستا‌های استان دارای قنات و چشمه بودند که به دلیل خشکسالی‌های اخیر ۹۰درصد از آن‌ها خشک شدند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، خانی اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که حدود یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان را در خود جای داده‌اند از این تعداد یک‌هزار و ۹۴۵ روستا دارای بالای ۲۰ خانوار هستند و حدود ۷۵۴ روستا نیز کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی افزود: بنا بر آمار بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای آذربایجان‌شرقی دارای آب لوله‌کشی و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستا‌ها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.

 خانی ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری از روستا‌های استان دارای قنات و چشمه بودند که متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر ۹۰ درصد از آن‌ها خشک شدند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان‌شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تامین آب شرب پایدار دارند که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن است.

خانی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱۴ روستا از آب پایدار برخوردار گردیدند که ۹۰ مورد از طریق کمک مردم با همکاری شرکت آبفا انجام شد.

وی متذکر شد: از طریق طرح آزادگان و برداشت آب از دره رود ۱۲ روستای شهرستان کلیبر از آب پایدار برخوردار گردیدند همچنین ۲۷ قشلاق این شهرستان نیز توسط اداره کل امور عشایر آبرسانی شدند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان افزود: در این شهرستان علاوه بر آبرسانی از طریق دره رود طرح آبرسانی از طریق ارس نیز در حال اجرا می‌باشد که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که با همت شرکت آب منطقه‌ای استان و همکاری سایر ارگان‌ها سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و ۷۰ روستای مسیر در این طرح از آب پایدار برخوردار خواهند شد.

 خانی ادامه داد: با همت همکاران پرتلاش شرکت آب و فاضلاب استان از ۷۰ روستای شهرستان کلیبر به ۲۵ روستا تا پایان امسال آبرسانی می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه که پایان سال گذشته آغاز شد هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار است و در سازوکار طرح‌های آبرسانی علاوه بر همکاری‌های سپاه پاسداران و آبفای استان از ظرفیت همه نهاد‌های مردمی استفاده می‌شود تا در کمترین زمان ممکن شاهد اتمام پروژه باشیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تاکید کرد: در سطح استان ۶۰ درصد مصرف آب از طریق سد‌ها و ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله میزان ذخایر کم شده است بنابراین از مردم شریف استان تقاضا داریم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی،