دبیرخانه تالاب قره قشلاق ثابت و در اختیار بناب است/ برداشت بیش از حد علوفه یکی از علل اصلی تخریب تالاب قره قشلاق
دبیرخانه تالاب قره قشلاق ثابت و در اختیار بناب است/ برداشت بیش از حد علوفه یکی از علل اصلی تخریب تالاب قره قشلاق
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بناب گفت: دبیرخانه تالاب قره قشلاق ثابت و در اختیار محیط زیست شهرستان بناب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، صیاد لطفی صبح امروز در کمیته محلی مدیریت زیست بومی تالاب قره قشلاق که با حضور فرماندار شهرستان بناب، ملکان و سایر روسای ادارات مربوطه از شهرستانهای همجوار برگزار شد، اظهار داشت: دبیرخانه تالاب قره قشلاق ثابت و در اختیار محیط زیست شهرستان بناب قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تعامل و هماهنگی های بیشتر محل برگزاری جلسات به صورت منطقه‌ای دوره‌ای و توسط شهرستان های همجوار این تالاب انجام می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بناب در خصوص فعالیت‌های بناب در راستای حفاظت از تالاب قره قشلاق گفت: در همین راستا پاسگاه محیط زیست در مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع در این مکان احداث شده است اما به دلیل نبود نیرو این پاسگاه همچنان غیر فعال میباشد.

وی افزود: برای افزایش حفاظت از این تالاب  تجهیزات مختلف از قبیل مکانیکی، موتور سیکلت و سایر امکانات فراهم شده و در اختیار محیط‌بانان قرار گرفته است اما به امکانات بیشتری نیاز داریم.

وی یکی از مهمترین نگرانی ها در خصوص آسیب رسیدن به تالاب قره قشلاق را برداشت بیش از اندازه علوفه از این محل عنوان کرد و گفت: علاوه بر برداشت غیرمجاز علوفه حفر چاه های غیر مجاز، گسترش کشاورزی غیرمنطقی در اطراف تالاب و همچنین قطع اشجار باعث آسیب دیدن به تالاب قره قشلاق شده است.

وی با بیان اینکه چرای دام بیش از اندازه و غیر مجاز در اطراف تالاب قره قشلاق موجب آسیب رسیدن به این زیستگاه خواهد شد، گفت: متاسفانه علاوه بر چرای بیش از حد به دلیل تردد دام ها و همچنین خوردن جوجه پرندگان توسط سگ های گله شاهد تخریب زیست محیطی پرندگان در این تالاب هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بناب در پایان با تاکید بر این‌که حفاظت از تالاب و مانع شدن از قطع درختان در حاشیه این تالاب یکی از وظایف  منابع طبیعی می باشد، اظهار داشت:  محیط زیست بناب تا به امروز در حفاظت از این درختان نقش آفرینی کرده و در همین راستا ۱۸ نفر را به دلیل قطع درختان در اطراف این تالاب به مراجع قضایی معرفی کرده‌ است.

انتهای پیام/ داود زیبائی