دستگیری ۶۰ متخلف زیست محیطی در آذربایجان شرقی
دستگیری ۶۰ متخلف زیست محیطی در آذربایجان شرقی
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: طی سه ماه نخست سال جاری، ۶۰ متخلف زیست محیطی در استان دستگیر شد.

به گزارش صدای بناب به نقل از ایسنا حسن عباس نژاد روز سه شنبه ۵ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: در این مدت ۴۳ پرونده مربوط به جرایم زیست محیطی در مراجع قضایی تشکیل شده که از این تعدادپنج فقره مختومه، ۳۸ فقره در جریان است.

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته سال جاری، سه مورد صید غیرمجاز آبزیان از رودخانه گزارش شده که از این تعداد ۲۷ قطعه ماهی رودخانه ای و دو قطعه زرد پر ضبط شده است.

وی با اشاره به یک مورد شکار غیر مجاز پرندگان در آذربایجان شرقی، گفت: یک قطعه کبک، از متخلف کشف و ضبط شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: یک مورد شکار غیر مجاز پستانداران شامل کل وحشی نیز ضبط شد.

وی افزود: در این مدت ۱۶ مورد زنده گیری پرندگان نیز گزارش شده بود.

وی با اشاره به گزارش ۱۱ مورد زنده گیری پستانداران، گفت: این موارد شامل پنج قطعه جغد، هفت قطعه عقاب طلایی، سه قطعه کبک، شش قطعه سهره طلایی و دو قطعه سارگپه بود.

عباس نژاد اضافه کرد: سه مورد نگهداری، خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده شامل دو قطعه کبک، باقرقره، دو قطعه طرقه، مرغ مینا، میمون، دو قطعه عقاب طلایی، تاکسیدرمی ، قلاده روباه، سمور و سهره طلایی در این مدت گزارش شده بود.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، چهار قبضه سلاح شکاری مجاز و ۱۱ مورد ادوات و وسایل شکار کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص آلودگی های زیست محیطی نیز افزود: در این خصوص ۱۶پرونده تخلف تشکیل و ۱۰۵ مورد نیز اخطاریه زیست محیطی صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تخریب اراضی کشاورزی، زمین خواری و تخریب مرتع نیز ۱۲پرونده تشکیل شده است.

عباس نژاد میزان ضرر و زیان ناشی از این تخلفات را بیش از یک و نیم میلیارد ریال و میزان ضررو زیان وصولی را بیش از ۳۲۵ میلیون ریال اعلام کرد.

وی افزود: در این مدت چهار مورد آتش سوزی رخ داد که بر اثر آن خداآفرین(ارسباران یک هکتار)- بناب (تالاب قره قشلاق ۴ هکتار)- جلفا(کیامکی یک هکتار) – میانه (کاغذ کنان ۶ هکتار) در آتش سوخت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از حمایت‌های دستگاه‌های قضایی و انتظامی استان، گفت: مطابق هماهنگی های صورت گرفته با هر گونه تخلف زیست محیطی به شدت برخورد خواهد شد.