دولت سیزدهم موضع خود را در حوزه صنعت خودرو شفاف‌سازی کند
دولت سیزدهم موضع خود را در حوزه صنعت خودرو شفاف‌سازی کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال انحصار شکل گرفته در صنعت خودرو و بروز مشکلات جدی برای مصرف‌کنندگان، رئیس جمهور منتخب می‌بایست موضع خود را نسبت به صنعت خودرو به طور شفاف بیان نماید.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرخودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال انحصار شکل گرفته در صنعت خودرو و بروز مشکلات جدی برای مصرف‌کنندگان، رئیس جمهور منتخب می‌بایست موضع خود را نسبت به صنعت خودرو به طور شفاف بیان نماید.

محمد باقری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر صنعت در نخستین جلسه کسب رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی می‌بایست، برنامه‌های خود را در حوزه خودروسازی به صورت شفاف تشریح کند.

وی افزود: به دنبال انحصار شکل گرفته در صنعت خودرو که عملا با بروز مشکلات جدی برای مصرف‌کنندگان همراه بوده، رئیس جمهور منتخب نیز، می‌بایست دیدگاه و موضع خود را نسبت به صنعت خودرو به طور شفاف بیان نماید.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نیز می‌بایست در موضع موافق دولت، خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ کشور را پیگیری نموده و خواستار تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو به عنوان منبع کسب درآمد و کناره‌گیری از حضور در این صنعت باشد.

باقری تصریح کرد: البته در خصوص منبع کسب درآمد، چندان تاکیدی بر مباحث مالی نیست. اما به نظر می‌رسد، دولت این صنعت را به یک حیات خلوت برای خود تبدیل کرده تا در مقاطع مختلف به منظور حل مشکلات، از محل این صنعت نسبت به تحصیل درآمد یا کسب قدرت اقدام نماید.

وی ادامه داد: دخالت دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد و قیمت‌گذاری دستوری در هیچ نقطه دنیا سابقه ندارد. خودرو به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل مطرح است و در زمره کالاهای اساسی برای تمامی خانوارها محسوب نمی‌شود. اداره دستوری قیمت مواد اولیه نظیر فولاد و پتروشیمی و همچنین کالای خودرو موجب ورود لطمه به تولید و همچنین مصرف‌کننده خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری اذعان داشت: قیمت‌گذاری دستوری یکی از معضلات کنونی صنعت خودرو است و بر همین اساس، می‌بایست قیمت مواد اولیه ورودی به این صنعت نیز به تبع خودرو به شکل دستوری تعیین شود.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: ضمن حذف قیمت‌گذاری دستوری، انحصار موجود در صنعت خودروی کشور و بازار مصرف داخلی توسط دو شرکت بزرگ خودروساز می‌بایست شکسته شود. واردات خودرو و تقویت سایر شرکت‌های خودروسازی از جمله گروه بهمن موتور و سایرین به شکست انحصار در صنعت خودرو کمک می‌کند.