ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد علویان
ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد علویان
مدیر امور آب منطقه‌ای مراغه گفت: در حال حاضر میزان آب ذخیره‌شده در پشت سدعلویان این شهرستان به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان با مدت مشابه سال قبل برابر است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایرنا،عبدالله فرمانی دبی ورودی آب به این سد ۱۰ متر مکعب در ثانیه بوده و ورودی آب سد به دلیل بارندگی های سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش یافته است.
وی ظرفیت سدعلویان مراغه را ۵۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان بارندگی ها در سال آبی از اول مهرماه ۹۸ تا به امروز، ۳۱۸ میلی متر بوده که این میزان نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۵ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.
فرمانی اضافه کرد: سدعلویان مراغه آب کشاورزی ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان های مراغه و بناب را تامین می کند.
مدیر امور آب منطقه ای مراغه ادامه داد: سد علویان مراغه برای آب شرب، صنعت و کشاورزی مصرف می شود که اولویت نخست در آن تامین آب شرب است.
فرمانی گفت: از این سد ۲۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب شربمردم و ۵۰ میلیون مترمکعب برای مصرف اراضی کشاورزی مراغه و بناب و همچنین هشت میلیون مترمکعب برای صنعت استفاده می شود.
سد علویان در پنج کیلومتری شرق مراغه بر روی رودخانه صوفی چای واقع و اولین سد خاکی آذربایجان شرقی است که در سال ۱۳۷۴ به دست پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.