رضایت مردم، معیار اصلی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی است
رضایت مردم، معیار اصلی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در جشنواره شهید رجایی، گفت: رضایت مردم و جامعه مخاطبان هر دستگاه، معیار اصلی در این ارزیابی است و دبیرخانه جشنواره باید این موضوع را عملیاتی کند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب ، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان، افزود: نظام تشویق و تنبیه باید عادلانه باشد و بهترین کار برای تحقق این امر، توجه به بحث رضایت مردم به عنوان مهم‌ترین معیار ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان این‌که کشور ما از نظر منابع خدادادی، سرمایه انسانی و زیرساخت‌ها، هیچ کمبودی برای توسعه ندارد، افزود: مشکل اصلی در این زمینه، مدیریت منابع و تعامل‌بخشی به امکانات است و رفع این مشکل جز با آموزش نیروی انسانی و مدیران دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر سامانه‌سپاری برای ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اداری، گفت: سامانه‌سپاری علاوه بر ایجاد شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در نظام اداری، هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد و در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی مواجه است، جزو ضروریات است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر اصلاح رویه جذب نیرو در دستگاه‌های اداری تأکید کرد و گفت: متأسفانه بخش عمده‌ای از جذب نیرو در ادارات، براساس ضابطه نبوده و این موضوع موجب ضعف بنیه کارشناسی در دستگاه‌های اجرایی شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های دولتی، گفت: برای اصلاح ساختار نیروی انسانی در ادارات و تقویت توان کارشناسی دستگاه‌ها، باید به توانمندسازی و بازتوزیع نیروی انسانی در پست‌های سازمانی توجه شود.

وی، بر نظارت جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به عملکرد کارکنان خود نیز تأکید کرد و گفت: وجود برخی تخلفات در نظام اداری قابل انکار نیست؛ اما باید به این نکته هم توجه کرد که امور کشور توسط نیروی انسانی دستگاه‌ها اداره می‌شود و نباید کارکنان ادارات نسبت به انجام وظایف خود و خدمت به مردم دلسرد شوند.

پورمحمدی همچنین به مدیریت بیماری کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: این موضوع شاخص خوبی برای ارزیابی توسعه مدیریت در کشورهای مختلف است؛ در این قضیه، دوست و دشمن اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران با کیاست عمل کرد و توان مدیریتی، قدرت اقتصادی و قابلیت دانش خود را به رخ دنیا کشید.

وی اظهار کرد: کشوری که تا یک ماه قبل از شیوع بیماری کرونا، واردکننده برخی اقلام بهداشتی بود، اکنون به صادرکننده این اقلام تبدیل شده و این نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نظام مدیریتی کشورمان از نظر بهره‌وری، اصلاح فرایندها و شایسته‌سالاری، کاستی‌هایی دارد، اما آزمون کرونا نشان داد که ظرفیت‌های مدیریتی خوبی هم در کشور وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در این جلسه گزارش شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان درخصوص ارتقای بهره‌وری در نظام اداری، گزارش اداره کل بهزیستی استان درخصوص ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی و گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان درخصوص مدیریت منابع انسانی و اصلاح فرایندها ارائه شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز درخصوص اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان برای استقرار میز خدمت، واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان، اصلاح فرایندها و برگزاری دوره‌های آموزش مدیریت گزارش داد.