سند دار شدن بیش از 1500 هکتار از اراضی بناب با اجرای طرح کاداستر/مشکل تداخلات اراضی تمام روستاهای بناب سال آینده حل می شود/ حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است/ تخصیص 105 هکتار از اراضی ملی بناب جهت احداث پروژه های ملی
سند دار شدن بیش از 1500 هکتار از اراضی بناب با اجرای طرح کاداستر/مشکل تداخلات اراضی تمام روستاهای بناب سال آینده حل می شود/ حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است/ تخصیص 105 هکتار از اراضی ملی بناب جهت احداث پروژه های ملی
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بناب ضمن تشریح عملکرد یکساله این نهاد خدمات رسان گفت: بیش از یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی بناب در طرح کاداستر سند دار شدند.

بهرام صبوری صبح امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی اظهار داشت: شعار امسال با عنوان همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی اعلام شده است تا با همکاری مردم و نهادهای دولتی شاهد حفاظت بیشتر و همچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با اشاره به اینکه همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی بیش از ۵ هزار اصله نهال به صورت کاملاً رایگان در بین مردم و ادارات و سازمانهای مردم نهاد تقسیم شد، اظهار داشت: در این طرح نهال های متناسب با شرایط آب و هوایی شهرستان بناب مانند گونه افرا، سرو خمره ای و نقره ای و همچنین نهال بادام توزیع شد.

وی تصریح کرد: فعالیت های ما محدود به هفته منابع طبیعی نبوده و در طول سال هم نهالها بین سازمانهای مردم نهاد و همچنین آحاد مردم توزیع می‌شود که البته با هدف جلوگیری از کاشت اشتباه و نتیجه گیری بهتر ابتدا بازرسی و نظارت از نوع آماده سازی چاله های کشت و همچنین مختصات توسط ماموران منابع طبیعی انجام می شود.

بهرام صبوری تعامل و همکاری سازمانهای مردم نهاد درحفاظت از اراضی ملی را مهم عنوان کرد و گفت: امیدواریم طوری نباشد که سازمان های مردم نهاد تنها در ایام هفته منابع طبیعی با ما همکاری داشته باشند و انتظار داریم در همه امورات در طول سال با ما هکاری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بناب از سند دار شدن بیش از یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی پس از اجرای طرح کاداستر در بناب خبر داد و گفت: در این طرح ۴۳ فقره سند ملی صادر گردید و قطعاً مابقی اراضی ملی شهرستان بناب تا پایان سال دیگر به صورت سند تک برگی به ثبت خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد:: خوشبختانه چیزی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان که به صورت اسناد دفترچه بوده اند نیز به سند تک برگی تبدیل شده‌اند.

صبوری در ادامه گفت: همچنین از اراضی سواحل ایجاد شده ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه چیزی حدود ۴۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از این اراضی توسط منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با همکاری اداره ثبت اسناد بناب سند گذاری شده است که جا دارد از زحمات عزیزان در اداره ثبت اسناد بناب تقدیر و تشکر کنیم.

بهرام صبوری یکی از مهم ترین و برجسته ترین اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب طی سالیان اخیر را حل مشکل رفع تداخل اراضی ملی در سطح شهرستان عنوان کرد و گفت: مشکل تداخلات اراضی ملی با اراضی شخصی و کشاورزی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود که با تلاش های انجام شده و پیگیری های نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر ۹ روستای شهرستان بناب در مسیر حل این مشکلات قرار گرفته‌اند که مشکل تداخلات 5 روستا به صورت ۱۰۰ درصد حل شده است.

وی افزود: چهار روستای قره قشلاق، قره چپق ینگی کند خانه برق و همچنین شورگل جهت حل مشکل اراضی ملی و تداخلات ایجاد شده در نوبت رسیدگی هستند که امیدواریم مشکلات تداخلات آن ها به همراه سایر روستاهای شهرستان تا پایان سال آینده حل شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با تاکید بر اینکه گشت‌های نظارتی و کنترلی این سازمان به صورت شبانه روزی در سطح شهرستان فعالیت می کنند، گفت: در همین راستا حدود ۸۷ هکتار از اراضی ملی تصرف شده پس گرفته شد و افراد متصرف نیز پس از تشکیل پرونده و جهت تعیین تکلیف به مراجع قضایی معرفی شدند.

صبوری یکی از چالش ها و مشکلات مهم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب را تخریب و تصرف اراضی ملی و همچنین چرای مازاد دام بر حسب ظرفیت مراتع عنوان کرد و گفت: عدم توجه ویژه به منابع طبیعی می تواند خطرات بسیار زیادی را به وجود می آورد و خشکسالی های اخیر و کمبود آب در منطقه باعث افزایش بیابان و فرسایش بادی در اراضی ملی شده است که در همین راستا بیش از ۷۵۰ هکتار از کانون‌های بحرانی شهرستان شناسایی و جهت احیا بوته کاری شده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی بناب جابجایی هر گونه چوب آلات باغی و جنگلی در داخل و خارج استان بدون مجوز منابع طبیعی را ممنوع عنوان کرد و گفت: در همین راستا طی سال اخیر یک دستگاه خودروی نیسان به دلیل نداشتن مجوز توقیف و محموله ان تحویل تعزیرات حکومتی شد.

بهرام صبوری از واگذاری ۱۰۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان بناب با هدف احداث گلخانه، میدان تر و بار و همچنین شهرک دامپروری خبر داد و گفت:جهت رفاه حال مردم ۳۰ هکتار زمین جهت احداث شهرک گلخانه از اراضی روستای آخوند قشلاق، حدود ۴۵ هکتار از اراضی روستاها حاج مصیب جهت احداث شهرک دامپروری و همچنین 30 هکتار جهت جابجایی میدان تره بار بناب از هسته مرکزی شهر به مقابل نیروگاه اتمی بناب تخصیص داده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی بناب در پایان با تاکید بر این که طی چند سال اخیر اتفاقات بسیار چشمگیری در حوزه حفاظت از اراضی ملی در سطح شهرستان بناب اتفاق افتاده است گفت مردم شریف بناب هرگونه مشکل و یا همچنین تصرفات اراضی ملی را بلافاصله با شماره تلفن ۱۵۰۴ به ما اطلاع رسانی کنند.

 

انتهای پیام/ داود زیبائی