شفافیت 9نفر از 17نماینده استان/ تاریخ، بهترین قاضی
شفافیت 9نفر از 17نماینده استان/ تاریخ، بهترین قاضی
از مجموع 17 نماینده استان، تنها 9 نفر به سوال آناج در خصوص شفافیت رای خود به اعتبارنامه نماینده گچساران پاسخ داده است.

اعتبارنامه تاجگردون رد شد. به همین راحتی و یا به روایتی دیگر به دشورای تمام! نمایندگان مجلس پس از چهار دوره، اعتبارنامه یکی از نمایندگان مجلس را رد کردند و او زین پس حق حضور در مجلس را نخواهد داشت.

ماجرای اعتبارنامه تاجگردون، به یکی از موضوعات جنجالی ماه گذشته‌ی مجلس یازدهم تبدیل شد. زاکانی نماینده مردم قم، پرچمدار مخالفت با اعتبارنامه نماینده گچساران بود. او از همان روزهای آغازین مجلس یازدهم، اسنادی از تخلفات تاجگردون را بازگو میکرد و بیش از 15 عنوان تخلف برای او برشمرد.

تایید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی برخلاف سایر نمایندگان با مشکل روبه‌رو و قرار شد موارد اتهامی او در کمیسیون تحقیق بررسی شود. این بررسی‌ها کش و قوس‌های فراوانی به همراه داشت. هرزگاهی خبر از تایید اعتبارنامه نماینده گچساران منتشر و در مقابل آن برخی از نمایندگان از جمله زاکانی، با توصیف رفوزه بودن و تجدیدی برخی نهادهای امنیتی و نظارتی، تایید صلاحیت تاجگردون برای انتخابات را زیر سوال می بردند.

در نتیجه و پس از بررسی‌های بسیار، کمیسیون تحقیق مجلس موارد اتهامی به نماینده گچساران را وارد ندانست و از نظر این کمیسیون، ماندن تاجگردون در مجلس بلامانع اعلام گردید اما از آنجایی که تایید اعتبارنامه‌ی مورد بررسی در کمیسیون، نیازمند رای اکثریت نمایندگان بود، حضور یا عدم حضور تاجگردون در مجلس به رای نمایندگان گذاشته شد.

در نهایت صبح دیروز، مخالفین حضور تاجگردون در مجلس توانستند با 128 رای از 251، اعتبارنامه تاجگردون را رد و او را از حضور در مجلس منع کنند. در این میان رای گیری و میزان شفافیت نمایندگان مورد توجه رسانه‌ها و بسیاری از افرادی قرار گرفت که خواستار شفافیت آرای نمایندگان بودند.

شفافیت خواسته بسیاری از مردم

از این قبیل رای گیری ها در مجلس کم رخ نداده است. یکی از چالشی ترین موضوعات در باب شفافیت آرای نمایندگان، رای آنها به ماجرای برجام بود. چه بسیار از نمایندگان فعلی که در زمان تصویب برجام، بدان رای مثبت داده بودند اما پس از گذشت چند سال و شکست برجام در سایه عدم شفافیت، رای مثبت خود را انکار و معتقدند ما به برجام رای منفی داده بودیم!

در میان نمایندگان استان، تنها چند نفر قبل از پیگیری‌ برای شفافیت، نوع رای‌ خود را منتشر کرده بودند. مسعود پزشکیان، از جمله افرادی بود که در دفاع از تاجگردون صحبت کرد. بدیهی است که او به اعتبارنامه نماینده گچساران رای مثبت داده است. نوری نماینده مردم بستان آباد نیز از دیگر نمایندگان استان بود که نسبت به عدم تایید اعتبارنامه تاجگردون واکنش نشان داده بود. خلاصه کلام دو نماینده موافق اعتبارنامه تاجگردون این بود که بررسی اعتبارنامه در صحن علنی مجلس غیرقانونی است و نباید به رای نمایندگان گذاشته میشد در حالی که نمایندگان موافق رد اعتبارنامه، به برخی از مفاد قوانین داخلی مجلس استناد کرده و رای گیری در صحن مجلس را لازم میدانستند.

کدام نمایندگان استان به اعتبارنامه تاجگردون رای منفی دادند

متفکرآزاد و بیگی دو تن از نمایندگان تبریز هم در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، با انتشار تصویر برگ رای، از رای منفی خود به تایید اعتبارنامه نماینده گچساران خبر داده بودند.

به دلیل پیگیری‌های بسیار مخاطبان و همچنین شفاف شدن موضع نمایندگان استان در خصوص رای‌های خود، خبرنگار سیاسی آناج، در پیام هایی جداگانه به نمایندگانی که نوع رایشان در ماجرای اعتبارنامه تاجگردون مشخص نشده بود، خواسته است که در این خصوص شفاف سازی کنند.

پس از گذشت یک روز از سوال خبرنگار آناج تنها 5 نفر از 14 نماینده باقی مانده که رای شان معلوم نبود در خصوص این موضوع توضیحاتی داده‌اند. آقایان منادی نماینده تبریز، محرم زاده نماینده اهر، اسماعیلی نماینده میانه، حاتمی نماینده کلیبر، دهقانی نماینده ورزقان، موسوی نماینده ملکان، داوودی نماینده سراب و خانم پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا، 8 نماینده‌ای هستند که علی‌رغم پیگیری‌های آناج، رای خود را در خصوص اعتبارنامه تاجگردون شفاف نکردند.

اما در میان نمایندگان باقی مانده، محمد حسین فرهنگی در پاسخ به این سوال گفته است: رای بنده به اعتبارنامه آقای تاجگردون منفی بوده است.

جعفر راستی، نماینده مردم شبستر: بعضی موضوعات نیاز به سوال ندارد. بنده از همان اول، جزو اشکال کنندگان به اعتبارنامه آقای تاجگردون بودم و رای‌ام منفی بود.

باقری بنابی، نماینده مردم بناب هم گفته است: هرچه بود تمام شد!

حمزه امینی، نماینده مردم هشترود و چاراویماق نیز از عدم حضورش در زمان رای گیری در مجلس به علت ابتلا به کرونا سخن گفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگویی کوتاه با اشاره به حواشی بررسی اعتبارنامه تاجگردون منتخب مردم گچساران، گفته بود: در این موضوع هرکدام از نمایندگان به تشخیص خود عمل کردند و بنده با وجود عضویت در کمیسیون تحقیق براساس استنادات و تشخیصی که به آن رسیدم رای دادم. کمسیون تحقیق ادله معترضین برای رد اعتبارنامه تاجگردون را کافی ندانست. همچنین شورای نگهبان اکثر مدارک و موارد اعتراض را بررسی و درنهایت منتخب گچساران تائید صلاحیت شده بود. اگر فسادی وجود دارد بی شک باید قوه قضائیه به آن ورود کرده و بررسی نمایند و در این موضوع سکوت جایز نیست.

بی شک رد اعتبار نامه نماینده مردم گچساران در مجلس یازدهم از جمله موضوعات مهم و چالش برانگیزی بود که به گفته نماینده مردم بناب، هرچه بود تمام شد اما تاریخ نشان خواهد داد که تاثیر این رای در موضوعات مختلفی همچون تصویب بودجه و یا موضوعات و انتصابات اقتصادی و سیاسی که یکی از اصی ترین موارد اتهامی تاجگردون بود، به چه شکل خواهد بود.