شوراها از مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی انقلاب هستند
شوراها از مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی انقلاب هستند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: شوراهای شهر و روستا از مهم‌ترین مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی و حلقه پیشرو در مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی هستند

به گزارش صدای بناب به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، ۱۲ اردیبهشت ماه، در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز تصریح کرد: شوراها فارغ از دو وظیفه مهم نظارت و تقنین، باید به ایفای نقش هدایتی در مدیریت شهری بپردازد تا برای رسیدن به پختگی و بلوغ مدیریت شهری کمک کند و به نوعی نیروی مکمل مدیریت شهری در عرصه خدمت به شمار آید.

وی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد شورا در حوزه اجرا و کار میدانی باعث می‌شود شورا به‌صورت ناخودآگاه از فضای سیاست‌گذاری و نگرش‌های کلان فاصله بگیرد افزود: اصل اساسی در شورا باید تمرکز روی رویکردهای استراتژیک، سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت میان مدت و کوتاه مدت باشد.

وی، خاطرنشان کرد: نظارت اعضای شورا بر عملکرد شهرداری و برنامه‌های مدیریت شهری با همه کاستی‌ها و نواقص آن می‌تواند در شفافیت عملکرد، کاهش فساد، مطالبه‌گری شهروندان و پاسخگویی مدیران شهری مؤثر و مفید باشد.

امام جمعه تبریز، تقویت شوراها را یک اصل جدی و ضروری برای توسعه سیاسی دانست و افزود: اگر شورای اسلامی شهر شاخصه‌های حکمرانی خوب از جمله مشارکت، عدالت، شفافیت، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی را در سطح قابل قبولی رعایت کند، می‌تواند با کاربست ابزارهای متنوع حکمرانی شهری، موجب ترسیم رویکردهای تحولی در کالبد شهری و برجسته‌سازی عناصر هویت‌ساز در شهر بشود که برایند آن ظهور تغییرات کیفی در منظر و هویت شهری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انقلاب اسلامی ایران در واکنش به ناکارآمدی حکومت تمرکزگرای پهلوی و با هدف ایجاد یک حکمرانی خوب برای بهبود وضع موجود شکل گرفته و سازوکارهای مختلفی برای تحقق این امر در قوانین جمهوری اسلامی پیش بینی شده که یکی از مهمترین آنها تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

وی با اشاره به موانع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، در دو دهه بعد از انقلاب، تاخیر در تشکیل شوراهای اسلامی مدنظر قانون را یکی از چالش های شوراها عنوان کرد و افزود: تشکیل شورای اسلامی شهر و روستا در راستای توسعه سیاسی کشور و افزایش نقش مردم در اداره شهرها و روستاها به نوبه خود رویدادی مهمی به شمار می‌آید چراکه تحول بینشی و کارکردی که انقلاب نسبت به نقش‌آفرینی مردم در اداره امور کشور در راس اهداف خود داشت با شروع بکار شوراها اجرایی شد.

آل‌هاشم با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا از مهم‌ترین مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی و حلقه پیشرو در مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی هستند یادآور شد: هرگاه رویکرد مردمی‌سازی به صورت مطلوب و با هدف حل مشکلات زندگی شهروندان محقق شده موجب افزایش سرمایه اجتماعی برای نظام و تحکیم پایه‌ها و استحکام قدرت انقلاب در کشور شده است.

امام جمعه تبریز تشکیل شوراها را در ادامه تعمیق و تقویت دموکراسی و افزایش نقش مردم در حکمرانی دانست و گفت: گرچه در فرایند تصویب و تشکیل شوراها چالش‌ها و مسائلی وجود داشت اما می‌توان امیدوار بود به مرور زمان و آسیب‌شناسی آن به شرایط مطلوب برسد.

  • منبع خبر : ایسنا