صادرات 79 هزار تن کشمش در سال از بناب/ افزایش قیمت کود مهمترین چالش کشاورزان
صادرات 79 هزار تن کشمش در سال از بناب/ افزایش قیمت کود مهمترین چالش کشاورزان
رئیس جهاد کشاورزی بناب گفت: سالانه ازشهرستان بناب سالانه 70 هزار تن کشمش صادر می گرددو خوشبختانه در زمینه آمار اشتغال، شهرستان بناب وضعیت بسیار خوبی دارد و آمار بیکاری آن بسیار پایین است.
به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، روح اله خیری رییس جهاد کشاورزی شهرستان بناب گفت: در شهرستان بناب 3500 هکتار زمین زیر کشت انگور قرار دارد  و سالانه 80 هزار تن انگور از باغات این شهرستان برداشت می شود. همچنین سالانه حدود 100 هزارتن انگور از استان دیگر کشور توسط بخش خصوصی خریداری شده و در بناب فرآوری می کنیم.
وی افزود: در این شهرستان 120 بارگاه بزرگ بهداشتی و تعداد زیادی بارگاه کوچک در حال تولید و تهیه کشمش هستند.
*صادرات 70 هزار تن کشمش از بناب
خیری ادامه داد: در شهرستان بناب 20 کارخانه بسته بندی نیز در حال فعالیت هستند که محصول بارگاه ها را خریداری نموده و بعد از انجام مراحل نهایی آن را صادر می نمایند. از شهرستان بناب سالانه 70 هزار تن کشمش صادر می گردد. خوشبختانه در زمینه آمار اشتغال، شهرستان بناب وضعیت بسیار خوبی دارد و آمار بیکاری آن بسیار پایین است. در بعضی فصول حتی ما در بناب با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. فعالیت بارگاه ها و باغات انگور در کنار کارخانه های بسته بندی و فرآوری کشمش و همچنین فعال بودن شهرک های صنعتی و صنعت فولاد باعث شده است خوشبختانه در این شهرستان ما مشکل بیکاری نداشته باشیم. البته ما به سرمایه گذاران همواره سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را پیشنهاد داده و تلاش می کنیم بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در کشاورزی، خصوصا فرآوری انگور سوق دهیم .از این جهت که بخش کشاورزی کمترین آلایندگی را نسبت به سایر فعالیت های داشته و به محیط زیست کمترین آسیب را وارد می کند.
*بیش از 400 میلیارد سرمایه گذاری در زمینه صادرات کشمش شده است
رئیس جهاد کشاورزی بناب اضافه کرد: تنها 1500 نفر در کارخانه های کشمش در این شهرستان مشغول به کار هستند که این آمار برای شهرستان بناب قابل توجه می باشد. برای احداث یک کارخانه فرآوری و بسته بندی کشمش حدود 10 میلیارد تومان سرمایه نیاز است که با توجه به 20 کارخانه ای که در این شهرستان در حال فعالیت هستند می توان گفت 200 میلیارد تومان تنها در این بخش سرمایه گذاری شده است. این میزان سرمایه گذاری در کنار بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری در احداث بارگاه های تولید و تهیه کشمش، میزان سرمایه گذاری جهت صادرات این محصول در شهرستان را به رقم بیش از 400 میلیارد تومان رسانده است که تمامی این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
وی گفت: خوشبختانه تعداد کارخانجات کشمش و بارگاه ها در حال افزایش است که این مساله تاثیر مثبتی بر ایجاد اشتغال و افزایش صادرات دارد. البته در کارخانجات مستقر در بناب، علاوه بر کشمش، خرما، پسته، قیسی و آلوچه نیز از سراسر کشور خریداری، فرآوری و بسته بندی می شود تا به کشورهای مقصد صادر گردد. به تازگی 4 مجوز برای راه اندازی واحدهای تهیه و تولید شیره انگور نیز صادر شده است که به زودی این واحدها راه اندازی می شود اما در حال حاضر متاسفانه واحدی برای فرآوری شیره انگور و آبمیوه در شهر بناب فعال نمی باشد.
*بناب قطب کشمش شمال غرب کشور
خیری اضافه کرد: بناب قطب تولید و فرآوری کشمش شمال غرب کشور است. ما از تمامی استان ها انگور خریداری می کنیم و بیش از نیمی از کشمشی که تولید می شود در شهر بناب فرآوری می شود. جهت سهولت صادرات نیز پایانه گمرکی در بناب دایر شده است تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی امورات مربوط به صادرات را انجام دهند. ما به بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپای شرقی و غربی، بولیوی و پرو صادرات داریم.