ضرورت بازنگری کلی در قانون دهیاری ها / اختیارات دهیاران بسیار محدود است/تعامل و همفکری با اهالی روستا را راز موفقیت خود می دانم/ برخی ادارات خود را در مقابل دهیاری ها دیده و با دهیاران تعامل سازنده ندارند/ مسئولان ارشد کشور باید جایگاه و نقش دهیار را بیش از این معرفی کنند/اولین خودروی مکانیزه جمع آوری پسماند روستایی شهرستان بناب در روستای علیخواجه خریداری شد
ضرورت بازنگری کلی در قانون دهیاری ها / اختیارات دهیاران بسیار محدود است/تعامل و همفکری با اهالی روستا را راز موفقیت خود می دانم/ برخی ادارات خود را در مقابل دهیاری ها دیده و با دهیاران تعامل سازنده ندارند/ مسئولان ارشد کشور باید جایگاه و نقش دهیار را بیش از این معرفی کنند/اولین خودروی مکانیزه جمع آوری پسماند روستایی شهرستان بناب در روستای علیخواجه خریداری شد
دهیار روستای علیخواجه همزمان با هفته دهیاری و شهرداری در خصوص مشکلات و موفقیت های روستای خود و همچنین جایگاه دهیار با پایگاه خبری صدای بناب گفتگو کرد.

به مناسبت فرا رسیدن هفته دهیاری و شهرداری، تحریریه صدای بناب، مصاحبه ای تفصیلی با دهیار روستای علیخواجه به عنوان یکی از دهیاران برتر استان و کشور ترتیب داده است که شما را به خواندن این مصاحبه جذاب دعوت مینماییم

صدای بناب: لطفاً ابتدا خود را معرفی و از روستای خود بگویید؛

بنده بابک خانمحمدی کارشناس ارشد رشته حقوق ، دهیار روستای علیخواجه هستم که از سال ۱۳۸۳ طی پنج دوره متوالی به عنوان دهیار برتر استان آذربایجان شرقی و دو مرتبه نیز به عنوان دهیار برتر کشور در سالهای ۹۲ و ۹۸ انتخاب شده‌ام و جا دارد ابتدا این روز را به تمام دهیاران تلاشگر شهرستان و شهرداران بناب و نو شما تبریک بگم، روستای علیخواجه با جمعیتی حدود ۱۶۶۳ نفر در قالب ۵۱۶ خانوار به عنوان یکی از روستاهای کوچک شهرستان بناب محسوب می شود.

صدای بناب: اقداماتی که طی سالیان اخیر برای پیشرفت و آبادانی روستای علی خواجه انجام شده است را بیان کنید؟

 

از اقداماتی که برای این روستا طی سالیان اخیر انجام شده است می‌توان به اجرای حدود ۹۰ درصد از طرح هادی با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال با جذب از محل اعتبارات دهیاری و از ادارات بنیاد مسکن ، راه و شهرسازی و اداره برق اشاره کرد.

همچنین خرید خودرو مکانیزه جمع آوری پسماند در حوزه روستایی یکی از مهمترین اقدامات اخیر بوده است که علاوه بر جمع آوری زباله‌های روستای علی خواجه به روستاهای همجوار نیز در این حوزه کمک بسیار زیادی کرده ایم.

صدور بیش از ۲۰۰ فقره پروانه ساختمان در راستای اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی انجام شده است و با توجه به تعداد خانوار و جمعیت این روستا رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

جدول گذاری بیش از 4 کیلومتر از معابر اصلی و فرعی روستا ، آسفالت‌ریزی بیش از ۳۰ هزار متر مربع از معابر عمومی ، احداث بلوار همراه با فضای سبز به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع و همچنین تشکیل کارگروه های فرهنگی ، آموزشی و سلامت و برگزاری جلسات مداوم و همچنین ارائه بسیاری از خدمات در زمینه های فرهنگی و اجتماعی از سایر اقدامات مهم برای پیشرفت این روستا به حساب می آیند.

صدای بناب: در خصوص مشکلات و نواقص نهاد دهیاری برای مردم بگوئید.

نهاد دهیاری طبق قانون ماده واحد مصوب سال ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی و نهاد عمومی غیر دولتی خودکفاست که همانند کودکی نوپا نیازمند امنیت و حمایت می باشد تا روز به روز محکم تر بتواند بر روی پای خود ایستاده و اهداف خود را با قدرت جلو ببرد و هدف واقعی که همان توسعه ی پایدار و همه جانبه در محیط روستایی را محقق سازد  اما متاسفانه قانون دهیاری دارای خلا هایی در اجرا است و نیازمند بازنگری کلی می باشد.

با توجه به نیاز روز جامعه روستایی می بایست اختیاراتی افزایش یافته ، منابع درآمد پایدار و جدید پیش بینی شود و اهرم های قانونی نظارتی قوی‌تری در برخورد با تخلفات احتمالی همانند کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پیش‌بینی شود.

دهیاری ها علاوه بر اینکه وظایف شهرداری را در بُعد عمرانی ، خدماتی و فرهنگی عهده‌دار هستند و در کل ۴۸ وظیفه مهم در ابعاد مختلف برای آنها پیش‌بینی شده است و تقریباً وظیفه نمایندگی دولت در روستاها را دهیار به عهده دارد ولی در عمل از حداقل امکانات و اختیارات قانونی مخصوصاً از بُعد جذب و به کارگیری نیرو برخوردار است.

با توجه به پایین بودن وسع مالی اهالی روستا جذب در آمد از طریق خودیاری عملا قابلیت اجرا ندارد و درآمد تنها متکی به واریزی محدود دولت از محل ارزش افزوده می باشد و قطعاً این درآمد محدود کفاف هزینه‌های بالای اجرای طرح‌های عمرانی و اجتماعی این روستا را نمی‌دهد.

دهیاری با توجه به نوپا بودن هنوز آنگونه که باید برای مردم و خیلی ادارات و مسئولین شناخته شده نیست و ناآگاهی از اختیارات وظایف و جایگاه قانونی آن مانع شناخت بیشتر دهیاریها شده است و نیازمند این است که با اطلاع رسانی و آگاه سازی از طریق رسانه های جمعی مخصوصاً  رسانه ملی انجام شود.

لازم است از همین‌جا از عدم همکاری برخی نهادهای دولتی و غیردولتی با نهاد دهیاری ها گلایه کنم و بگویم متاسفانه برخی از ادارات دهیاریها را در مقابل خود می بینند و متاسفانه برخی از مسئولین  همراهی و همکاری مناسبی با دهیاری ها ندارند و  همچنین عدم اشرافیت بعضی از شوراهای روستایی از وظایف قانونی دهیاری مشکلاتی را به وجود آورده است و نتیجه عکس در اثر بخشی فعالیت دهیاری ها را به وجود آورده است که البته جا دارد از اعضای شورای روستای علیخواجه کمال تقدیر و تشکر را بکنم که همیشه بنده را در حل مشکلات و پیش بردن قوانین کمک کرده‌اند.

صدای بناب: شما چه ویژگی هایی دارید یا بهتر است بگوئیم چکار کردید که چندسال به عنوان دهیار برتر استان و کشور معرفی شده اید؟

اول اینکه باید بگویم لطف و همکاری اهالی روستا و مسئولان باعث شد که بنده به عنوان دهیار برتر استان و کشور معرفی شوم البته باید بگویم دارا بودن حسن تعامل و تلاش در جهت استفاده از ظرفیت ها و مشارکت مردمی در پیشرفت اهداف عمرانی روستا، دارا بودن حسن مطالبه‌ گری و جدیت در پیگیری مداوم امور و روحیه انتقادپذیری، صداقت و شفاف‌سازی در گفتار و عمل و امانت داری و پاکدامنی و ارتباط خوب با اهالی و مسئولین موجب رضایت مردم شد و در کنار بهره گیری از تجارب و تخصص های صاحب نظران کارها  انجام شد و در کلمیی توان گفت اگر هر دهیار از پشتیبانی قوی و مستمر حمایتی اهالی روستا برخوردار باشد می تواند موثرتر عمل کند.

صدای بناب: مهمترین نیازهای روستای علیخواجه چیست و از مسئولان شهرستان چه انتظاری دارید؟

یکی دیگر مهم‌ترین نیازهای روستای علیخواجه و سایر روستاها لزوم بازنگری در نقشه طرح‌های روستایی است که ۹ سال از موعد قانونی بازنگری آن می گذرد اما  تا به امروز علیرغم پیگیری‌های مکرر و نیاز مبرم اهالی اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و قطعا با انجام آن کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز و ارائه خدمات مطلوب دهیاری ها را تسهیل خواهد شد.

نیاز ضروری اهالی روستای علیخواجه احداث و ایجاد فضاهای ورزشی و فرهنگی که نبود آن اثرات مخرب اجتماعی را برای جوانان و نوجوانان روستا در پی داشته است و اگر قطعاً این نیاز ها برطرف نشود در آینده می بایست چندین برابر هزینه آن را خدای نکرده در کمپ های ترک اعتیاد و غیره پرداخت کرد چرا که لازمه پویایی و نشاط برای نوجوانان فراهم ساختن امکانات تفریحی و ورزشی می باشد.

عدم کیفیت آب شرب  روستا یکی دیگر از مهمترین مشکلات این روستا و پیگیری های دهیاری می باشد و قطعا  سختی بالای آب سلامتی اهالی را تهدید می کند و مردم مجبور به مصرف آن هستند.

یکی دیگر از مهم ترین نیازهای فعلی روستا مشکل  عدم آنتن دهی مطلوب و خطوط تلفن همراه در در این روستا می باشد و با توجه به گسترش فضای مجازی و بستر اطلاعات می بایست هر چه زودتر اپراتور های مربوطه نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند لذا از فرماندار و نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم به این مشکلات رسیدگی کنند.

یکی از مهمترین پیگیری های دهیاری مطالبه حق کشاورزان است چرا که این قشر نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور دارند اما در موضوعات مختلفی دچار مشکل هستند به طور مثال آنها امسال مواد اولیه و بذر مورد نیاز خود را با مبالغ بسیار زیادی خریداری کردند  و نتوانسته اند محصولات خود را با قیمتی مناسب بفروشند که در این میان بیشتر از آنها دلالها در بازار سود کردند و همچنین عدم خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی علت اصلی این تضرر برای کشاورزان به حساب می آید لذا امیدواریم دولت هرچه زودتر با خرید تضمینی و تسهیل صادرات محصولات کشاورزان بتوانند از این قشر زحمتکش حمایت بیشتری بکنند.

لازم به ذکر است افت فشار برق در چندین روستا که کم‌کم به کل محدوده روستایی شهرستان بناب سرایت می‌ کند روز به روز بیشتر می شود و مشکلاتی را برای ساکنین روستا ها به وجود آورده است.

توجه بیشتر به ایجاد بسترهای کشت جایگزین برای محصولات با نیاز آبی بالا که در عمل  حمایت صورت نگرفت را مطرح کنم. کشاورزان ما قبول دارند که آب کم است و باید همگام با مسئولان مصرف آب کشاورزی را بهینه انجام بدهند اما لازم است اداره جهاد کشاورزی نیز از کشاورزان حمایت های لازم را انجام بدهد و محصولات جایگزین با مصرف آبی کمتر را در اختیار کشاورزان قرار داده و از راههای دیگر در تغییر معیشت و همچنین الگوهای مناسب آبیاری به این موضوع برسد و از کشاورز حمایت کند.

 

صدای بناب : در پایان اگر حرفی با مردم و مسئولان دارید بیان کنید.

در پایان جا دارد از زحمات کادر درمان شهرستان بابت زحمات شبانه روزی در ایام کرونا تقدیر ویژه کنم و همچنین از نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار و بخشدار محترم و تلاشگر شهرستان بناب تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم با کمک مسئولان و مردم بخصوص اهالی روستای علیخواجه هر چه زودتر موانع موجود را برداشته و بستر را برای پیشرفت و آبادانی این روستا فراهم کنیم همچنین از رسانه مردمی شما نهایت تقدیر و تشکر را دارم و امیدواریم پل ارتباطی خوبی بین مردم و مسئولان ایجاد کنید.

انتهای پیام/ مردم خواه