«طرح جامع بناب جوابگوی توسعه شهری و نسل های آینده است / طرح جامع بناب و چالش‌های پیش رو   /طرح جامع شهر بناب، محصول معیوب مسئولان بناب!!!!
«طرح جامع بناب جوابگوی توسعه شهری و نسل های آینده است / طرح جامع بناب و چالش‌های پیش رو   /طرح جامع شهر بناب، محصول معیوب مسئولان بناب!!!!
شهرها به عنوان پدیده‌هایی پیچیده و پویا هستند که در گذر زمان همواره دچار تحولاتی کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی می‌شوند.

به گزارش صدای بناب شهرها به عنوان پدیده‌هایی پیچیده و پویا هستند که در گذر زمان همواره دچار تحولاتی کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی می‌شوند.

در نتیجه رشد سرسام‌آور شهرها و مدیریت شهری به علت فقدان منابع و زمان لازم برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده شهروندان، دچار معضلی گردیده که رهایی از آن را تنها در چارچوب راه‌های نوین می‌توان جستجو کرد.

ضرورت تهیه طرح‌ جامع شهری بناب به مشکلات آن بر می‌گردد؛ مشکلات مورد نظر، حاصل افزایش جمعیت و جریان مهاجرت و اشتباهات مدیریتی و برنامه ریزی بوده است.

طرح جامع و طرح تفصیلی و طرح‌های جامع شهرستان از طرح‌های شهری رایج درایران می‌باشند که تقریباً برای همه شهرهای ایران تهیه شده‌اند طرح‌های جامع، طرح‌هایی فراگیرند که برای نظم و نسق بخشیدن به عرصه‌های شهری و تعریف خطوط کلی توسعه، پس از بررسی وضعیت موجود و نیاز سنجی‌های متناسب، ارزیابی قدرت عمل مولفه‌های تاثیرگذار و همچنین با آینده‌نگری واقع بینانه براساس افق‌های زمانی برای شهرها تهیه می‌شوند.

هدف عمده طرح‌های جامع، ایجاد نظم فضایی در شهر است بدین سبب نه تنها خود شهر بلکه منطقه آن نیز مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرد.

اخیرا مهندس بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در رسانه‌های محلی عنوان کرده است که با حضور نمایندگان بناب و سراب طرح جامع این دو شهرستان مطرح و با موافقت نمایندگان این دو شهرستان، طرح جامع شهرستان بناب تصویب و طرح جامع شهرستان سراب برای بررسی بیشتر و مطالعات تکمیلی به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی ارجاع گردید.

همچنین چندی پیش آقای نظام‌پرست، شهردار بناب از ایرادات طرح انتقاد کرد و سرمست، معاون شهردار بناب نیز اعلام کرد: این طرح شهرداری نبوده و ایرادات فاحش دارد و سر ریز جمعیتی بناب در طرح جامع جدید به شهرک ولیعصر ارجاع داده شده و چنین طرحی نمی‌تواند چشم انداز خوبی برای بناب در ۱۵ سال آینده باشد.

حال سوال اینجاست، فرماندار، شورای شهر، شهردار و نماینده محترم مدت‌های مدیدی بود که بشارت طرح جامع شهرستان را می‌دادند و همچنین حل معضلات حاشیه‌نشینی و توسعه شهری را موکول به این طرح می‌کردند و این طرح سالها تحت نظر، مطالعه، تحقیق و بررسی بود و خوشبختانه مجموعه مدیریتی فعلی شهرستان کاملا همراه و همگام هم هستند، پس چرا باید طرح جامعی چنین معیوب و غیر کارشناسی به تصویب برسد و مردم بناب را در تنگنای بیشتر قرار دهد؟

مردم بناب، سرمایه گذاران، تولیدکنندگان مسکن و مخصوصاً جوانان جویای مسکن چگونه می‌توانند پس از یک دهه انتظار، وعده‌ی مسئولان شهری و نمایندگان دوره‌های مختلف و بالاخص نماینده‌ی فعلی، انتظار رفع مشکلات عدیده‌ی مسکن و زمین شهرستان بناب را داشته باشند؟
بگفته‌ی شهردار محترم و معاونت شهرسازی، اگر این طرح به ضرر بناب و عموم مردم آن است، آیا بنفع خواص، مخصوصا اصحاب قدرت و ثروت است؟

در پایان امیدواریم مسئولان شهرستان فرماندار، امام جمعه، شهردار و بالاخص نماینده‌ی تلاشگر شهرستان که در ایام انتخابات یکی از وعده‌های ایشان عملیاتی کردن طرح جامع شهرستان بود، این چالش ایجاد شده را که می‌تواند تهدید مضاعفی برای آینده شهرستان بناب باشد، اصلاح نمایند، تا بناب بتواند با عبور از این مشکلات، راه خود را بسوی رفع حاشیه نشینی، تولید مسکن ارزان قیمت و مناسب، جذب سرمایه‌گذاری، آرامش شهرنشینی و شهروندان و در کل توسعه متوازن باز کند.

مجتبی فتحی زاده – خبرنگار