عوامل اصلی انتشار کرونا/ سازمان صمت، متولی نظارت بر بازار
عوامل اصلی انتشار کرونا/ سازمان صمت، متولی نظارت بر بازار
راستگو گفت: سه عامل، دورهمی‌های فامیلی، مراسمات جشن و مجالس ترحیم به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا نام دارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از آناج راستگو معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: هرگونه ایجاد محدودیت جدید بر اساس مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا خواهد بود، همچنین مصوبات ستاد استانی در راستای مصوبات ستاد ملی کرونا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت کرونا در تمامی شهرستان‌های استان رصد می‌شود خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی درمان وضعیت را بررسی و اعلام می‌کند، سه عامل، دورهمی‌های فامیلی، مراسمات جشن و مجالس ترحیم به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا نام دارد، در همین زمینه اداره کل اماکن به موضوع ورود کرده و با برگزار کنندگان مراسمات بدون مجوز برابر قانون برخورد خواهد کرد.

معاون سیاسی امنیتی استان حفظ سلامت عموم جامعه را مهم دانست و یادآور شد: این ویروس به نوعی است که تاکنون همه زوایای آن برای جامعه پزشکی روشن نشده است، در دورهمی های فامیلی احتمال دارد فرد بدون علائم مبتلا به کرونا باشد، همین فرد می‌تواند به عنوان ناقل عمل کرده و اطرافیان خود را مبتلا کند. به طور مثال در مراسمی در چاراویماق عده‌ای به کرونا مبتلا شدند.

راستگو با بیان اینکه وضعیت شهرستان‌ها به طور مرتب رصد می‌شود گفت: برای اعلام وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف باید پروسه 2 هفته‌ای طی شود ولی با این حال، شهرستان‌های مراغه، چاراویماق و بناب در وضعیت قرمز به سر می‌برند، مردم نباید این بیماری را به عنوان یک ویروس عادی تلقی کنند، مخصوصا کسانیکه بیماری زمینه‌ای داشته یا افراد مسن هستند بیش از هرکس دیگری باید خود مراقبتی داشته باشند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تا زمانیکه واکسن این بیماری کشف و ساخته نشده است، همه مردم باید سه نکته را همیشه رعایت کنند، اول اینکه برای حضور در همه جا، از ماسک بهداشتی استفاده کنند، دوم شستن دست‌ها با آب و صابون و سومین نکته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

راستگو تصریح کرد: طرح ماسک اجباری در برخی اماکن با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت و کشور در ستادملی مقابله با کرونا تهیه و به صورت دستورالعمل به همه استانها، ابلاغ  خواهد شد. در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقرر شد که اکیب نظارتی در تمامی شهرستان‌ها فعال شوند، رستوران‌ها با 50درصد ظرفیت خود باید فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار باید به صورت مستمر ادامه یابد تصریح کرد: سازمان صمت به عنوان مسئول رسیدگی بر وضعیت بازار، باید نظارت‌های خود را افزایش داده تا از افزایش بی رویه قیمت کالاها به بهانه کرونا و کمبود در بازار جلوگیری گردد.