غفلت مسوولان آذربایجان‌شرقی یا پیش‌دستی شیرازی‌ها/ شیراز عنوان«شهر دوچرخه» ایران را از دست بناب ربود!
غفلت مسوولان آذربایجان‌شرقی یا پیش‌دستی شیرازی‌ها/ شیراز عنوان«شهر دوچرخه» ایران را از دست بناب ربود!
در شرایطی که دوچرخه‌سواری در بین مردم بناب از قدمت فراوانی برخوردار بوده و به همین دلیل این شهر در سطح کشور و حتی در جهان به شهر دوچرخه لقب گرفته است، حال این سوال مطرح است که شیراز چگونه می‌تواند لقب «شهر دوچرخه ایران» را به نام خود ثبت کند!

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، در شرایطی که دوچرخه‌سواری در بین مردم بناب از قدمت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل این شهر در سطح کشور و حتی در جهان به شهر دوچرخه لقب گرفته است، حال این سوال مطرح است که شیراز چگونه می‌تواند لقب «شهر دوچرخه ایران» را به نام خود ثبت کند!

بر اساس این گزارش، هفته گذشته بود که افشین یاوری سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری جمهوری اسلامی طی مراسمی نشان شهر ملی دوچرخه را به شیراز اهدا کرد.

با انتشار این خبر موج واکنش‌ها به این اقدام از سوی مسوولان و شهروندان بنابی آغاز شد و در موارد متعدد در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و آن را اقدام پیش‌دستانه مسوولان استان فارس و شهر شیراز و غفلت مسوولان بناب و استان آذربایجان‌شرقی عنوان و خواستار ثبت این عنوان به نام شهرستان بناب شدند.

در اینکه مردم شیراز و مردم برخی شهرهای کشور به مانند مردم بناب به دوچرخه علاقه دارند، در آن هیچ شکی نیست ولی آیا آقای افشین یاوری از وضعیت و سابقه دوچرخه در بناب نیز اطلاع کافی دارند که موضوع ثبت عنوان شهر دوچرخه را به اسم شیراز مطرح می‌کنند.

اگر آقای یاوری وضعیت و تاریخچه دوچرخه در شهرستان ۱۵۰ هزار نفری بناب را مطالعه و با شهرهای دیگر کشور مقایسه می‌کردند، به خوبی به آن پی می‌بردند که عنوان شهر دوچرخه شایسته کدام شهر است.

هم اکنون حدود ۵۰ هزار دوچرخه در شهرستان بناب وجود دارد و باید گفت، در بناب در هر خانه‌ای حداقل دو یا سه دستگاه دوچرخه وجود دارد که نشان از علاقه شدید مردم این شهر به این وسیله نقلیه دارد و حتی علاقه وافر و شدید را می‌توان در خیابان‌ها و همایش‌های متعدد دوچرخه‌سواری این شهرستان به عینه مشاهده کرد.

شهرستان بناب برگزاری بیست و یکمین همایش بزرگ دوچرخه‌سواری را در کارنامه خود دارد و یازدهم مهرماه سال ۱۳۹۴ بود که امیررضا خادم معاون وقت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان با حضور در مراسم اختتامیه همایش بزرگ دوچرخه‌سواری بناب در حضور بیش از ۱۵ هزار رکاب‌زن گفت: بناب به عنوان شهر دوچرخه ایران ثبت ملی می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ثبت ملی بناب شهر دوچرخه از سوی وزارت ورزش و جوانان به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شده است.

خادم همچنین اذعان کرد: افتخار بزرگی برای ورزش منطقه است که بناب را در کشور به عنوان شهر دوچرخه می‌شناسیم و این شهرستان در توسعه و ارتقای ورزش همگانی نقش مهمی دارد.

با این اوصاف، امیدواریم مسوولان شهرستان و استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه از خواب غفلت بیدار شده و در ثبت شدن عنوان شهر ملی دوچرخه به‌نام بناب و نه شهر دیگری قدم‌های لازم و اساسی را بردارند.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی و در جنوب این استان واقع شده و با توجه به وجود بیش از ۵۰ هزار دستگاه دوچرخه در این شهرستان و برگزاری همه‌ساله همایش بزرگ دوچرخه‌سواری این شهرستان به عنوان شهر دوچرخه‌ها در کشور و حتی دنیا لقب گرفته است./ فارس