فعال سازی حس دغدغه‌مندی، منجر به جریان‌سازی‌ مثبت در دانشگاه می‌شود
فعال سازی حس دغدغه‌مندی، منجر به جریان‌سازی‌ مثبت در دانشگاه می‌شود
دبیر انجمن علمی دانشجویی معماری دانشگاه بناب می گوید یکی از چالش های انجمن های علمی کم اطلاعی دانشجویان نسبت به ماهیت و قابلیت های این تشکل ها در مسائل علمی پژوهشی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از ایسنا مهران گل‌صنم‌لو درباره وضعیت فعلی انجمن‌های دانشجویی گفت: انجمن‌ها توانسته‌اند اتفاقات مثبت و حرکت‌های رو به جلو ایجاد کنند. این تشکل‌ها با حضور نیروهای جوان و پویا در مواردی حتی زمینه‌ساز ارتباط نهادهای دولتی و غیردولتی با یکدیگر شده‌اند. اما عدم اطلاع دانشجویان از ماهیت و توانایی این تشکل‌ها در مسائل علمی ـ پژوهشی یکی از نقاط ضعف موجود است که مسئولیت این ضعف اطلاع‌رسانی هم برعهده دانشجویان و هم مسئولان امور فرهنگی دانشگاه است. همچنین روحیه ضعیف تیمی بین اعضا در برخی دوره‌ها از چالش‌هایی است که در برخی موارد باعث محقق نشدن اهداف می‌شود.

او با اشاره به الزامات و موانع تحقق اهداف انجمن‌ها تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی محقق شدن اهداف را می‌توان حمایت لازم از سوی نهادهای داخل و خارج از دانشگاه دانست. متاسفانه در مواردی با سخت‌گیری یا ایجاد سرگردانی‌های مختلف برای دانشجویان، باعث ضعیف شدن روحیه و دلسردی آنها می‌شوند.

وی موازی کاری نهادهایی مثل ارتباط با صنعت دانشگاه یا کمیته های علمی تشکل های غیر علمی را از چالش‌های دیگر انجمن‌ها عنوان کرد و توضیح داد: اعضای انجمن‌ها باید با مطالعه دقیق قوانین و آیین نامه‌ها، حقوق خود را به طور منطقی مطالبه و با اقداماتی خلاقانه، در جذب حمایت نهادهای خارج از دانشگاه نیز تلاش کنند.

گل‌صنم‌لو به نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در ایجاد تحرک و تفکر میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: انجمن‌های علمی از ابتدای کار توانسته‌اند با برگزاری رویدادهای پژوهشی یا مسابقات مختلف، روحیه تفکر و حس رقابت سالم را در بین دانشجویان تقویت کنند. اما نکته مهم این است که آن‌ها باید به فکر ایجاد چالش در زمینه‌های مختلف علمی ـ پژوهشی باشند تا با فعال سازی حس دغدغه‌مندی دانشجویان، شاهد تحرک و جریان‌سازی‌های مثبت در راستای پیشرفت علمی دانشگاه‌ها باشیم.

دبیر انجمن علمی دانشجویی معماری دانشگاه بناب در پایان درباره تاثیر انجمن‌ها در کمک به چرخه تولید علم در کشور بیان کرد: اجرای برنامه های مختلف علمی ـ پژوهشی، توانسته بستر لازم برای حضور و حرکت دانشجویان در مسیر پیشرفت علمی کشور را فراهم سازد. اما این اقدامات زمانی منجر به تولید علم می‌شود که انجمن‌های علمی بتوانند با مطالعه و بررسی دقیق کاستی‌های موجود و استفاده از تجارب بزرگان علمی، فعالیت‌های خود را در این راستا گسترش دهند.