مدال طلای فدراسیون بین‌المللی مخترعین به دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب رسید/ صید جایزه ویژه بهترین اختراع فنی مهندسی
مدال طلای فدراسیون بین‌المللی مخترعین به دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب رسید/ صید جایزه ویژه بهترین اختراع فنی مهندسی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه بهترین اختراع فنی مهندسی فدراسیون بین‌المللی مخترعین IFIA در سال ۲۰۲۱ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، اختراع جهانی داود بهشتی‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با عنوان «ساخت پانل دیواری و بلوک فوق سبک بتنی دیواری پرمقاومت و عایق» موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه بهترین اختراع فنی مهندسی فدراسیون بین‌المللی مخترعین IFIA در سال ۲۰۲۱ شد.

گفت‌وگوی تفصیلی درباره اختراع بهشتی‌زاده را اینجا بخوانید:

از بهبود عملکرد ساختمان در برابر زلزله تا کاهش مرگ و میر در تصادفات

پروژه «ساخت پانل دیواری و بلوک فوق سبک بتنی دیواری پرمقاومت و عایق» که چند ماه پیش به‌عنوان پتنت و اختراع جهانی در ژنو سوئیس به ثبت رسیده و در وب سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی مخترعین به‌طور تفصیلی به آن پرداخت شده است به‌عنوان بهترین اختراع فنی و مهندسی فدراسیون جهانی در سال ۲۰۲۱ معرفی و جایزه ویژه فدراسیون IFIA را کسب کرد.

داود بهشتی‌زاده مخترع این طرح معتبر علمی با وجود بدقولی‌ها و حمایت نشدن از سوی مسئولان استانی و کشور و با وجود شعارهای متعدد حمایتی با هزینه‌های شخصی خود به راه‌اندازی کارگاه تولید این اختراع در شهر تبریز اقدام کرده است.

عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان که دارای بیش از ۴۰ اختراع رسمی ثبت شده و جوایز و مدال‌های متعدد بین‌المللی از کشورهای مختلف است در مورد اختراع خود گفت: بلوک‌های فوق سبک بتنی در ابعاد ۸۰ سانتیمتر طول و ۴۰ سانتیمتر عرض به ضخامت ۱۰، ۱۲ و ۱۵ سانتیمتر تولید می‌شوند و هر کدام از آنها معادل چهار عدد بلوک نرمال و متعارف موجود در بازار است با این تفاوت که چهار عدد بلوک سبک پوکه‌ای وزنی معادل ۳۸ کیلو تا ۴۱ کیلو دارند در حالی که وزن این بلوک اختراع شده ۱۶ کیلوگرم و دارای پارامترهای متعدد مقاومتی است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب افزود: با تولید این نوع «بلوک فوق سبک دیواری»، انقلابی در صنعت ساخت‌وساز رخ می‌دهد؛ چراکه هزینه‌های دستمزد ساخت کاهش یافته و با توجه به اینکه گروه‌های کاری در زمان مشخص مترمربع بیشتری دیوار می‌سازند، زمان اجرای پروژه‌های ساختمانی نیز به‌شدت کاهش یافته و به این ترتیب از هزینه‌های پروژه کاسته می‌شود.

این پژوهشگر بین‌المللی درباره دیگر مزیت‌های این اختراع گفت: این نوع بلوک‌ها به‌راحتی قابل برش و سوراخ‌کاری و دارای مقاومت فشاری حداقل سه برابر استاندارد مقاومتی مورد نیاز هستند.

بهشتی‌زاده در مورد مشکلات اجرای این پروژه علمی خاص از بدقولی‌های مسئولان و حمایت آنان اظهار گلایه کرد و افزود: در سال مزین به سال «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» حمایت‌های قانونی از این محصول برای تولید انبوه و فروش در بازار ایران و صادرات گسترده انجام گیرد./آنا