مدیریت مصرف آب در بخش خانگی
مدیریت مصرف آب در بخش خانگی
با توجه به اینکه در سال جاری با کمبود آب رو به رو هستیم باید از همین امروز و همین لحظه شروع کنیم حتی با صرفه جویی یک لیوان آب در روز قدم بزرگی برای مدیریت بحران کم آبی برداشته ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، بررسی وضعیت بارندگی کشور در ۵ دهه گذشته، نشان می دهد که روند بلند مدت بارندگی نزولی بوده و حجم بارندگی در سال های اخیر نسبت به گذشته با کاهش همراه است. افت بارندگی سبب شده که حجم آب موجود در مخازن سدها تنها ۳۸ درصد از کل مخازن را در برگیرد.

بی اخلاقی ها و بی توجهی ها به مصرف صحیح آب و ادامه روند تخریب منابع حیات بخش آب می تواندآینده ای پس تلخ و ناگوار را برای ما رقم بزند؛ اما می توانیم با بهره گیری از آموزه های صحیح و به کارگیری آنها در جامعه و خانواده خودمان را با کم آبی سازگار کرده و به نجات آب کمک کنیم.

با توجه به محدودیت منابع آب در ایران در سال های اخیر استفاده بهینه از این منابع و کاهش مصرف آب در دستور کار کلیه سازمانها و نهادها قرار گرفته است از این رو اجرای اقدامات متناسب با مدیریت مصرف آب و پیاده سازی آن در دستگاه های مختلف می تواند کمک شایانی در کاهش مصرف آب در کشور نماید.

با توجه به اینکه در سال جاری با کمبود آب رو به رو هستیم در این نوشتار سعی بر ارائه راهکارهای فوری و قابل اجرا در مدیریت آب شرب و خانگی برای گذر از شرایط سخت در فصل گرم امسال ارائه می دهیم.

۱٫ آگاهی بخش عمومی و مشارکت مردمی: درباره کمبود شدید آب و پیامدهای ناگوار آن باید از طرق مختلف به مردم هشدار داد تا آن را جدی گرفته و نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن اقدام نمایند.

۲٫ سازگاری با کم آبی و خشکسالی: با توجه به کاهش بارندگی ها و افزایش تبخیرها مشکل کم آبی یک پدیده مستمر برای ما خواهد بود به عبارتی خشکسالی تمام شدنی نیست فلذا لازم است در برنامه ریزی ها سازگاری با کم آبی را جایگزین مقابله با خشکسالی کنیم.

۳٫ راههای ساده صرفه جویی در مصرف آب

-نصب سر دوش کم مصرف با واشرهای کاهنده

– نصب درفشان بر سر شیرها

– جایگزینی شیرهای دو پایه قدیمی با شیر اهرمی

– بستن شیر آب به هنگام مسواک زدن، شستن دست و …

– اجتناب از باز گذاشتن شیرآب غیر از مواقع ضروری و …

– استفاده از سیستم تهویه مطبوع که مصرف آب کمی دارند و انجام اقدامات لازم برای کاهش مصرف آب کولرهای آبی

– استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشوییدر صورت امکان به جای شستشوی دستی و استفاده از این وسایل با ظرفیت کامل

– استفاده از سطل آب برای شستشوی ماشین به جای باز نگه داشتن شیر آب و شیلنگ

– انجام اقدامات لازم برای کاهش مصرف آب در فضای سبز

– برای نظافت و تمییزکاری کف حیاط و پله های آپارتمان به جای شیلنگ آب شرب از وسایل تمیز کننده همچون جارو استفاده شود.

– کنتور آب خانه را بخوانید دو ساعت از آب استفاده نکرده و دوباره عدد آن را بخوانید اگر یکسان نباشد حتماً در خانه نشتی وجود دارد.

 

انتهای پیام / رقیه فتحی