مرگبارترین بیماری‌های ناشی از تماس با فلزات سنگین
مرگبارترین بیماری‌های ناشی از تماس با فلزات سنگین
پژوهشگران معتقدند مسمومیت با فلزات سنگین می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن در انسان شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، فلزات دارای انواع مختلفی هستند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که برخی از این فلزات که به فلزات سنگین شهرت دارند، می‌توانند باعث بروز بیماری‌های مزمن در انسان شوند.

ما به طور روزمره با محیط‌های آلوده زیادی در تماس هستیم. به طور عمومی این فلزات سنگین از سه طریق وارد بدن می‌شوند. نخست، از طریق مصرف مواد غذایی آلوده به آفت کش‌ها (مانند محصولات کشاورزی)، دوم از طریق استنشاق هوای آلوده و در آخر نیز از طریق پوست مانند استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی که برای پوست و مو تولید می‌شود.

فلزات سنگین به وفور در پوسته زمین یافت می‌شوند و به میزان متفاوتی برای کارکرد مناسب بدن مورد نیاز هستند. برخی از این فلزات سنگین مانند روی، آهن و کبالت برای سلامت ضروری بوده و برخی دیگر مانند نقره، روتنیوم، و ایندیوم بی ضرر هستند. با این وجود، فلزات سنگینی همچون آرسنیک، آلومینیوم، کادمیوم، جیوه و سرب برای سلامتی بسیار مخرب هستند.

آرسنیک یکی از سمی‌ترین عناصر شناخته شده برای بدن انسان است. این عنصر به وفور در پوسته زمین وجود دارد، اما به میزان کمتر در هوا، آب، خاک و سنگ‌ها نیز یافت می‌شود. از این عنصر به طور گسترده در تولید مهمات جنگی، باتری ها، ابزار‌های الکتریکی، صنایع نیمه هادی، صنایع چوب، و آفت کش‌ها استفاده می‌شود.

بیشترین مسمومیت با آرسنیک غالباً در معادن و فعالیت‌های کشاورزی دیده می‌شود. مسمومیت با این عنصر باعث بروز حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، بی حالی، و علائمی شبیه بیماری آنفلوانزا می‌شود. پاره شدن سلول‌های خونی، کم خونی، غش و کاهش فشار خون از دیگر مواردی است که مسمومیت با آرسنیک در بدن انسان ایجاد می‌کند.

با این حال، کمتر کسی می‌داند تماس بلند مدت با آرسنیک می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های عصبی، دیابت، بیماری‌های قلبی، و سرطان شود.

مسمومیت با عنصر آلومینیوم نیز می‌تواند برای بدن مخاطرات زیادی داشته باشد. عموماً سطح بالای آلومینیوم به طور عمده سلامت مغز و استخوان را به خطر می‌اندازد. نه تنها این موضوع باعث بیماری‌های مغز می‌شود بلکه شواهد نشان داده است درد استخوان، بیماری‌های استخوان، و کاهش قابلیت‌های بازسازی استخوان از دیگر بیماری‌های مزمن ناشی از مسمومیت با آلومینیوم است.

مسمومیت با کادمیوم نیز علاوه بر آسیب جدی به ریه‌ها و کلیه ها، در روند کارکرد آنزیم‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند. کمتر کسی می‌داند که دود سیگار باعث جذب فلز کادمیوم به بدن فرد استعمال کننده و اطرافیانش خواهد شد.

انتهای پیام / رقیه فتحی