منابع آب زیرزمینی در بحرانی پنهان
منابع آب زیرزمینی در بحرانی پنهان
نماینده مردم بناب گفت:به دنبال تسریع و ارزیابی روند آموزش مهارتی به کشاورزان این منطقه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب، نماینده مردم بناب در بیان بازدیدهایی که در حوزه جهاد کشاورزی داشته است، اظهار داشت: ما به دنبال تسریع و ارزیابی روند آموزش مهارتی به کشاورزان این منطقه هستیم ، چرا که در تلاش هستیم تا کشت پسته، زعفران و سیاه دانه را به‌جای انگور و پیاز در باغات رواج دهیم.

شیخ رضا باقری بنابی گفت: ما در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل تغییر الگوی کشت و مصرف آب با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، بنابراین اقدامات جهاد کشاورزی یا امور آب در جهت کاهش میزان مصرف آب یا تغییر الگوی کشت را پیگیری می‌کنیم و در این راستا نشست‌هایی را هم با تعاونی روستاها و شوراهای این مناطق داشتیم.

باقری‌بنابی افزود: پیگیری تحقق حق‌آبه‌ها در سدهای مختلف اعم از بوکان و علویان توسط امور آب از اقداماتی بود که انجام شد همچنین مشکلات ایجاد شده در خصوص  سفره‌های آب زیرزمینی را مورد بررسی قرار دادیم، چراکه این سدها برای تامین آب مورد نیاز این بخش ایجاد شدند اما باعث تخلیه آب‌های زیرزمینی و استراتژیک شدند، از سوی دیگر ما پیگیر تحقق حق‌آبه‌های صوفی چای، چوان چای و گبی چای هستیم که تاکنون محقق نشده و این مشکل نیز ناشی از کمبود بارندگی یا سوءمدیریت‌هاست.

وی گفت: در مورد شهرک صنعتی این منطقه مشکل داشتیم که یک ماه قبل حل شد و بعد از توقف یک ساله‌ای که ایجاد شده بود ۹۵ سرمایه‌گذار در ۱۰۰ هکتاری که برای توسعه این شهرک‌ها در نظر گرفته شده بود، سرمایه‌گذاری کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در بیان مشکلاتی که در این منطقه در رابطه با تامین آب کشاورزی و آب شرب وجود دارد، در پایان تاکید کرد: پیگیر هستیم تا پساب فاضلاب را به بخش صنعت به ویژه نیروگاه و هم کارخانه‌های فولاد و سهند سیلیس اختصاص دهیم تا آنها به‌جای آب‌های زیرزمینی و  زرینه‌رود از پساب فاضلاب استفاده کنند.

 

انتهای پیام/داودزیبائی