نزدیکی سوریه و کشورهای عربی نشانه خوبی برای تل آویو نیست
نزدیکی سوریه و کشورهای عربی نشانه خوبی برای تل آویو نیست
رسانه های عبری زبان نگرانی شدید خود را نسبت به نزدیکی سوریه با کشورهای عربی و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب ابزار و تاکید کردند که این مسأله نشانه خوبی برای رژیم صهیونیستی نیست.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، شبکه اسرائیلی کان به نقل از «روعی کایس» تحلیل گر صهیونیستی در امور عربی گزارش داد که نزدیکی میان روابط سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌تواند فرصتی برای تأثیر گذاری بر سوریه باشد.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز نوشت که بازگشت روابط میان برخی کشورهای عربی و سوریه در کنار دعوت عربستان سعودی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست سران کشورهای عربی در ریاض، خاورمیانه جدیدی را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش این روزنامه، مشارکت اسد در نشست سران کشورهای عربی یک تحول مهم در بازگشت روابط دمشق و این کشورها از سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود. این اقدام می‌تواند تغییر مهمی را در موضع گیری منطقه‌ای در قبال سوریه ایجاد کند.

این روزنامه عبری زبان به سفر اخیر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به قاهره اشاره کرد و نوشت: این سفر با هدف زمینه سازی برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب با میانجیگری مصر و عربستان صورت گرفت.

روزنامه اسرائیل الیوم نیز نوشت: دعوت از اسد برای حضور در نشست سران در ریاض در سایه به وجود آمدن تغییرات بزرگ در سیاست خارجه عربستان سعودی انجام می‌شود. روزنامه هاآرتص نیز از توافق میان ایران و عربستان نوشت و تاکید کرد که این توافق نقشه جدیدی برای خاورمیانه ترسیم می‌کند.

تحلیلگر این روزنامه تاکید کرد که توافق مذکور آرزوهای اسرائیل مبنی بر ایجاد ائتلاف عربی-بین المللی علیه ایران را برباد داد و ممکن است به مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای جدید با ایران جان تازه بدهد.

روز گذشته نیز بشار اسد رئیس جمهور سوریه به صورت تلفنی با عبدالمجید تبون همتای الجزایری خود گفتگو کرد.

در جریان این گفتگو، تحولات سیاسی جهان عرب به ویژه با توجه به سفرهای انجام شده از سوی مسئولان کشورهای عربی به سوریه و دیدارهای انجام شده از سوی بشار اسد با مسئولان کشورهای عربی از جمله عمان و امارات و پرونده‌های مطرح شده در این دیدارهای و انعکاس آن بر روابط عربی-عربی مورد رایزنی قرار گرفت.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر