نشست سخنگوی دولت با فعالان دانشجویی: عملکرد سه ماهه دولت را منصفانه قضاوت کنید
نشست سخنگوی دولت با فعالان دانشجویی: عملکرد سه ماهه دولت را منصفانه قضاوت کنید
سخنگوی دولت در آستانه «شانزدهم آذر روز دانشجو» با حضور در جمع فعالان بسیج دانشجویی به سوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست با اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و در محل سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: از اینکه امروز در جمع دانشجویان و در فضای دانشجویی قرار گرفته ام خیلی لذت بردم و امیدوارم که این ارتباطات حفظ شود. فضای دانشجویی یک فضای پویا، جذاب و دلچسب است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید مفهوم ۱۶ آذر را جدی بگیریم، افزود: ۱۶ آذر نشان می دهد که ما در کشورمان ۶۰ سال فعالیت دانشجویی جدی داشته‌ایم و بدنه دانشجویی کشورمان یک بدنه فعال، مطالبه گر، نترس، فعال و مقاوم بوده است.

جهرمی تاکید کرد: وضعیت بدنه دانشجویی کشورمان در گذشته از لحاظ کمیت با حال حاضر خیلی فرق کرده است با این وجود امروز انتظار بیشتری از بدنه دانشجویی می رود به گونه ای که این بدنه باید در تمام موضوعات به نقش آفرینی بپردازد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نقش آفرینی تخصصی دانشجویان بسیجی تحول و ایده خوبی است، تصریح کرد: بنده به هر استانی که سفر کرده ام از نقش آفرینی تخصصی بسیج دانشجویی لذت برده ام چرا که در برخی جلسات دانشجویان بسیجی نکاتی را در خصوص مسائل مختلف ملی و محلی مطرح کردند که دیدم این حرف ها از نظر کارشناسی و تخصصی درست است.

وی با اشاره به اینکه روز دانشجو به خاطر اعتراض دانشجویان کشورمان نسبت به هم نشینی سران کشور با سران آمریکا و عدم مقاومت آنها در تاریخ ثبت شده افزود: شما دانشجویان اگر دیدید مسئولی ضعیف کار می کند یا خودباوری به توان داخلی ندارد باید به او اعتماد به نفس بدهید و نشان بدهید که پشتیبان او در حل مشکلات مردم هستید.

بهادری جهرمی با بیان اینکه بیانیه هایی که از سوی دانشجویان منتشر می شوند حتما موثر بوده و توسط مسئولان مختلف ملاحظه و بررسی می شوند، تصریح کرد: در مطالبه گری دانشجویی همه جوانب مختلف یک مسئله را در دو بعد داخلی و بین المللی ملاحظه و بررسی کنید و به اقتضائات و محدودیت های اجرایی آن توسط دولت توجه داشته باشید.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بدنه دانشجویی باید پیشرو بودن خود را حفظ کند، افزود: پیشرو بودن با تندروی تفاوت دارد و در فعالیت های دانشجویی از تندروی و محافظه کاری باید پرهیز کرد.

وی تصریح کرد: پیشرو بودن یعنی اینکه حرف به حق و به هنگام بزنیم و این گونه ما به رسالت دانشجویی خود عمل می کنیم. توصیه من به شما دانشجویان این است که پیشرو بودن بدنه دانشجویی را حفظ کنید.

بهادری جهرمی به تدوین طرح تحول دولت اشاره کرد و افزود: این طرح از نظر دولت تمام شده است اما باید در معرض نقد جامعه نخبگانی و مردم نیز قرار بگیرد. همچنین بنده از شما دانشجویان می خواهم که این طرح را که به زودی اطلاع رسانی می شود، بخوانید و آن را نقد کنید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح تحول دولت برنامه اقدام چهار ساله دولت است، افزود: یکی از محورهای طرح تحول و بودجه ۱۴۰۱ این است که خیلی از امور و پروژه ها به استان ها واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه و یک کمیسیون متولی برنامه طرح تحول دولت هستند و عملکرد استان ها را رصد می کنند، گفت: برای اجرای طرح تحول دولت در استانها شورایی به ریاست استاندار تشکیل خواهد شد. همچنین در این طرح به نحوه توزیع منابع با توجه به ظرفیت هر استان توجه شده است و اگر مسئولان در این مسیر منظم عمل نکنند با آنها برخورد خواهد شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به انتقادات یکی از دانشجویان در خصوص تبدیل شدن استان مازندران به منطقه آزاد نیز گفت: حرف بنده هم این است که چرا می خواهیم همه کشور را به مناطق آزاد تبدیل کنیم. معتقدم باید ابتدا بررسی کنیم که مناطق آزاد گذشته آیا در مسیر اهداف خود موفق بوده اند یا خیر؟ یکی از آسیب های مناطق آزاد این است که برای ایجاد این مناطق یک رقابت ایجاد شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خیلی از بحران ها از جمله بحران آب به خاطر تصمیمات غلط گذشته بوده از این رو نباید در لحظه و بدون پشتوانه کارشناسی تصمیم گیری شود، اضافه کرد: مدل تصمیم‌گیری لحظه ای مدل غلطی است و در واقع یکی از آسیب های مناطق آزاد هم همین است و هرجا بحث ایجاد منطقه آزاد جدید مطرح شد، اول بروید و ببینید که آیا مناطق آزاد قبلی موفق بوده اند یا خیر؟
وی با بیان اینکه تعارض منافع در خیلی از بخش‌ها از جمله سلامت جزو مشکلات اساسی کشور است، اظهار کرد: اگرچه بسیاری از عزیزان در جامعه پزشکی افراد سالم و دلسوز و بدور از منافع شخصی هستند اما باید همین روحیه به همه جامعه پزشکی تسری پیدا کند و هنر حاکمیت باید این باشد که مشکلات مردم را با کمک خودشان حل کند و مشکلات جامعه پزشکی نیز باید توسط خودشان حل شود چون آنها اشراف بیشتری نسبت به مسائل نظام سلامت دارند و می توانند با همه جانبه نگری مشکلات را حل کنند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه رئیس جمهور تاکنون دستوری برای افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی صادر نکرده و در نامه خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز صرفا دستور داده اند تا این موضوع بررسی شود تا مخالفین و موافقین استدلال خود را ارائه کنند، اضافه کرد: رئیس جمهور فقط در مورد نظام توزیع پزشک دستوراتی به وزیر بهداشت داده و خواستند تا در این رابطه اقداماتی صورت بگیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: قطعا افزایش ظرفیت پذیرش نه تنها در پزشکی بلکه در سایر حوزه ها از اولویت های دولت است و در طرح تحول دولت نیز به آن پرداخته شده است. در کنار این تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار نیز از اولویت های دولت است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ به نظام ارجاع و نظام سلامت الکترونیک نیز توجه شده و بودجه ای برای آنها اختصاص یافته اضافه کرد: بحث جمعیت و آب جزو اولویت های اساسی دولت بوده و در بودجه ۱۴۰۱ نیز به این دو موضوع به طور خاص بودجه اختصاص یافته است.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه دو موضوع آب و جمعیت در طرح تحول دولت نیز مورد توجه قرار گرفته اند، اضافه کرد: ۳۷ موضوع در طرح تحول دولت مبنا و محور اقدامات قرار گرفتند که آب و جمعیت دو محور مهم این طرح هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به اختصاص ۵ درصد معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک تصریح کرد: وزیر ارتباطات و همچنین معاون علمی رئیس جمهور دو مدافع فعالیت های اینترنتی و کسب و کارهای اینترنتی هستند و همواره در جلسات از این فعالیت ها به طور جدی حمایت می کنند.

بهادری جهرمی در پایان با بیان اینکه عملکرد سه ماهه دولت را دانشجویان باید در بوته نقد و ارزیابی قرار دهند، اضافه کرد: عملکرد سه ماهه دولت را منصفانه قضاوت کنید و با شرایطی که این دولت تحویل گرفته شد و اتفاقات گذشته مقایسه و بررسی کنید و هرجا شاهد توقف یا عقب گرد بودید تذکر دهید و مطالبه کنید و هرجا شاهد پیشرفت و اصلاح و بهبود اوضاع بودید نیز حمایت نمایید.