پژوهشگر بنابی «نانوبیوسنسوری» برای تشخیص سریع کووید-۱۹ طراحی کرد
پژوهشگر بنابی «نانوبیوسنسوری» برای تشخیص سریع کووید-۱۹ طراحی کرد
پژوهشگر ایرانی اهل شهرستان بناب «نانوبیوسنسوری» برای تشخیص سریع کووید-۱۹ طراحی کرد

به گزارش صدای بناب جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس در خصوص بیوسنسور مبتنی بر نانومواد برای تشخیص سریع کووید ۱۹ به روش POC گفت: تشخیص زودهنگام ویروس کرونا جهت درمان و غربالگری نمونه ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی توضیح می‌دهد: در روش کنونی برای انجام عمل تست به چند ساعت زمان برای تشخیص بیماری همه گیرکرونا نیاز داریم در حالی که تست‌های آزمایشگاهی سنتی مانند روش(ELISA)و (RT-PCR) و توموگرافی کامپیوتری برای تشخیص ویروس کرونا با جمع آوری نمونه کار و روش های پردازش، مدت زمان طولانی تری برای نتایج آزمون لازم بوده و تکنسین‌های ماهری برای این کار نیاز است.

آقازاده افزود: این روش بر مکانیسم مقابله با انتشار عفونت ویروسی با جزئیات تعامل میزبان-ویروس، پاتوفیزیولوژی و پیشرفت های اخیر در زمینه توسعه سیستم‌های تشخیصی مقرون به صرفه PoC برای تشخیص سریع و دقیق ویروس کرونا تأکید دارد.

پژوهشگر پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: استفاده ازبیوسنسورهای نوری و الکتروشیمیایی کاملاً تثبیت شده و پیشرفت های اخیر در توسعه حسگرهای زیستیPoC، از جمله سنجش ایمنی و سایر تکنیک‌های در حال ظهور، برجسته شده است.

مدرس دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: تمرکز بر تلفیق فناوری نانو با پوشیدنی‌ها و تلفن‌های هوشمند برای تولید نانو حسگرهای هوشمند مشخص شده که می‌تواند تشخیص ویروس کرونا را فراهم کند که هم برای افراد و هم برای جمعیت انبوه مراقبت از بیمار قابل دسترسی است.

این مخترع کشوری در پایان گفت: گسترش جهانی این ویروس در مقایسه با عفونت‌های ویروسی کرونا که قبلاً گزارش شده بسیار مسری است. با وجود شیوع گسترده بیماری ویروس کرونا با سرعت بیشتری، مرگ و میرهای جهانی ۶٪ در مقایسه با ویروس سارس (۱۰٪ مرگ و میر) و ویروس مرس (۳۵٪ مرگ و میر) گزارش شده است.