کیفیت آب شرب بناب مشکلی ندارد/شستشوی مخازن، علت اصلی کدر شدن آب شرب در بناب
کیفیت آب شرب بناب مشکلی ندارد/شستشوی مخازن، علت اصلی کدر شدن آب شرب در بناب
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان بناب از عدم وجود مشکل در کیفیت آب شرب بناب خبر داد.

 حسین ضیائی مدیر امور آب و فاضلاب بناب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری صدای بناب، با اعلام این خبر اظهار داشت: مشکلات به وجود آمده در تغییر رنگ آب شرب در برخی منازل در ماههای اخیر در اکثر موارد مربوط به استفاده مشترکین از پمپ آب متصل به شبکه آبرسانی و شستشوی مخازن شهرستان است.

وی تصریح کرد: برخی مشترکین برای جبران افت فشار‌ آب‌ اقدام به استفاده از پمپ آب می‌ کنند و این باعث ایجاد تلاطم در شبکه و ورود مواد ته نشین شده در شبکه آبرسانی به لوله های منازل می شود.

رئیس آبفای شهرستان بناب با اشاره به اینکه استفاده از پمپ آب تنها در صورتی مجاز است که مخزن ذخیره آب در منازل تعبیه شود، تاکید کرد: مشترکین برای جبران افت فشار آب نباید پمپ آب را مستقیما به شبکه آبرسانی وصل کنند بلکه وجود مخزن آب مابین کنتور آب و پمپ ضروری بوده و علاوه بر جلوگیری از ایجاد تلاطم در شبکه و کدر شدن آب ورودی به منازل، باعث می شود مشترکین حداقل برای ۲۴ ساعت نیز آب ذخیره کافی در اختیار داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: وصل مستقیم پمپ آب به شبکه آبرسانی بدون استفاده از مخزن نه تنها باعث کدر شدن آب ورودی به منازل می شود بلکه در اکثر موارد این پمپ ها به خاطر مکشی که در شبکه ایجاد می کنند هوای زیادی هم وارد لوله های منازل نموده و باعث بالا رفتن کاذب رقم کنتور و به تبع آن افزایش در مبلغ قبوض می شود که به زیان مشترکین است.

مدیر امور آب و فاضلاب بناب با اشاره اینکه شبکه آب رسانی شهر بناب ۱۰۴ عدد شیر تخلیه دارد که با برنامه ریزی مناسب هر ۶ ماه یک بار مواد ته نشین شده در شبکه از طریق آنها تخلیه می گردد، گفت: در برخی موارد نادر نیز ممکن است آب شرب برخی مشترکین واقع در انتهای بن بست ها بدون استفاده از پمپ دچار تغییر رنگ شود در این موارد باید مشترکین طی تماسی با شماره تلفن ۱۲۲، بخش اتفاقات آب و فاضلاب بناب را در جریان بگذارند تا نسبت به پاکسازی انتهای شبکه و یا تعبیه شیر تخلیه در صورت عدم وجود در اسرع وقت اقدام شود.

ضیائی در ادامه با اشاره به اینکه امسال بحران کم آبی در کشور و به تبع آن در بناب نیز وجود داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه روزی پرسنل آب و فاضلاب بناب بر خلاف اکثر شهرستان ها، شاهد قطعی آب در بناب نبودیم با این وجود افت فشار در ساعات پر مصرف نیز با توجه به وضعیت موجود، اجتناب ناپذیر بود.

وی با تایید خبر کاهش سهم شهرستان بناب از خط زرینه رود در ماههای اخیر، افزود: پیش تر ۸۳ درصد از آب بناب از خط زرینه رود تامین می شد ولی امسال به خاطر کاهش آب ذخیره شده در سد این رودخانه اکنون ۵۰ درصد از آب شرب بناب از این خط تامین می شود و ۵۰ درصد بقیه نیز از آب های زیر زمینی بهره برداری می گردد.

ضیائی همچنین با اشاره به وجود شایعاتی در خصوص درجه سختی زیاد آب شرب بناب، اظهار داشت: با وجود اینکه آب و فاضلاب مجاز است تا سختی ۷۰۰ آب را وارد شبکه کند ولی درجه سختی کنونی آبی که وارد شبکه آبرسانی بناب می شود ۲۸۰ بوده و آزمایشگاه این اداره به صورت مرتب کیفیت آب ورودی به شبکه را روزانه کنترل می کند.

مدیر امور آب و فاضلاب بناب در انتها با اشاره به اینکه فصل بارش ها در پیش است از مشترکین فاضلاب در بناب نیز خواست تا برای جلوگیری از ورود فاضلاب به منازل برخی مشترکین در روزهای بارندگی جدا از وصل نمودن ناودان های منازل به شبکه فاضلاب شهری خودداری نمایند و در صورتی که این ناودان ها در موقع احداث نیز به این شبکه وصل شده اند در اسرع وقت نسبت نسبت به جداسازی آن از شبکه فاضلاب اقدام نمایند.

  • نویسنده : داود زیبائی
  • منبع خبر : مصاحبه اختصاصی